Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-18, 11:17   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

I dag kan flere av avisene melde om at byrået i Oslo går for å gjøre alt innenfor Ring 3 (så ganske mye mer enn sentrum, egentlig) fossilfritt; altså at det er forbud mot både diesel- og bensinbiler. Jeg regner med at outraget kommer snart, og velger å lenke til NRK sin sak som er mer nyansert enn de andre jeg har lest i dag.

Sitat:

Det er Miljødirektoratet som har pålagt Oslo kommune å revidere den gamle planen fra 2015 for å komme under grenseverdiene for helsefarlig NO2 innen 2020.
– I løpet av de siste to årene har byrådet levert på de fleste tiltakene i den gamle handlingsplanen, men selv om vi har gjort mye, viser de faglige utredningene at vi må gjøre mer for å få ned den farlige luftforurensningen, sier miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

Sitat:

Målet om fossilfritt sentrum innenfor 2024 er også nedfelt i byrådserklæringen. Nå har byrådet bedt Klimaetaten utrede et veikart for å nå det ambisiøse målet.
Helsa viktigst

Berg svarer slik på om fossilfritt betyr forbud:
– Det vil utredningen vise. Virkemidlene på veien er miljødifferensiering og lavutslippssone, og så får vi se hva som vil være nødvendig.
– Det som er viktig for byrådet, og etter pålegg fra staten, er at vi ivaretar folks helse, sier hun.

Det er altså en utredning som settes i gang, og hva det innebærer vet man ikke helt ennå.

Lae Solberg sier dette:

Sitat:

Han anbefaler byrådet å satse mindre på tvang og forbud og viser til at elbilene utgjorde 40 prosent av nybilsalget i Oslo i desember. Andelen er økende.
– Hvis vi fortsetter å legge til rette, vil alle nye biler i løpet av få år være nullutslippsbiler, sier Lae Solberg.

Så hva tror dere? Er det forbud som skal til? Og i såfall; hvordan skal det løses? Og tror dere som Lae Solberg at i løpet av få år så kommer hele Oslos bilpark til å være byttet ut? Det tror nemlig ikke jeg.

Kan man få ned utslippene nok, ved å sette inn mer på de andre tiltakene?

Sitat:

Revidert handlingsplan for bedre luftkvalitet i Oslo 2018-2020

Dette er de nye tiltakene byrådet foreslår i den reviderte handlingsplanen:

  • Utrede et veikart for fossilfritt sentrum innen Ring 3 i 2024, og muligheten for lavutslippssone for lette biler eller økt miljødifferensiering i bomringen gjennom Oslopakke 3.
  • Gjennomføre planlagt etablering av landstrømløsning på Vippetangen, Utstikker II.
  • Tilrettelegge for etablering av landbasert ladeinfrastruktur for overgang til nullutslippsteknologi for Nesodden-sambandet og øybåttjenesten.
  • Arbeide for en så rask som mulig elektrifisering av øybåttjenesten.
  • Stille krav til nullutslipp ved bruk av varebiler i leveranser av varer og tjenester til kommunen.
  • Tilrettelegge for nullutslipp nyttetransport gjennom etablering av semi-hurtigladere og hurtigladere.
  • Legge til rette for reserverte parkeringsplasser for elektrisk nyttetransport i sentrum.
  • Etablere en samleterminal for omlasting av varer, hvorfra varelevering i siste ledd til mottaker gjennomføres med nullutslippskjøretøy.
  • Vurdere etablering av økonomiske incentiver som fremmer innfasing av nullutslippsbiler i varetransporten.
  • Ta fornyet initiativ overfor staten for å øke piggdekkavgiften.
  • Gjennomføre årlige informasjonskampanjer om bruk av piggdekk.
  • Utrede en panteordning for piggdekk ved utskiftning til piggfrie dekk.
  • Gjennomføre årlige informasjonskampanjer om riktig fyring.
  • Åpne for støtte til pilottiltak som tester ut nye teknologier eller løsninger som bidrar til redusert luftforurensning fra vedfyring, herunder katalysator/renseteknologi sammen med gamle vedovner i sameier og borettslag, gjennom Klima- og energifondet.
  • Videreføre tilskuddsordningen for utskifting av gamle vedovner. Vurdere justeringer i tilskuddsordningen for økt effekt.
  • Vurdere ytterligere tiltak som fremmer utfasing av gamle vedovner.
  • Ta initiativ overfor Statens vegvesen Region øst (SVRØ) som anleggseier, forutarbeidelse av en forpliktende og tidfestet tiltaksplan for tiltak langs statlige veier iOslo. I ytterste konsekvens vil kommunen gi SVRØ pålegg om å utarbeide en tiltaksplan, jf. forurensningsforskriften § 7-4, annet ledd.

Sitat:

Høyre er imot bilrestriksjonene, men mener at mange av de andre tiltakene er for puslete.
– Planen burde vært tøffere og mer konkret i kravene til landstrøm i Oslo havn. Det burde vært varslet flere tiltak for å få ned piggdekkbruken og høyere tilskuddssatser for dem som vil skifte ut en gammel vedovn med en moderne, rentbrennende vedovn, sier Eirik Lae Solberg.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 25-01-18 kl 11:32.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 11:34   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Jeg tror mer på gulrot enn pisk, og tenker vel at et forslag om å gjøre hele området innenfor ring 3 er en dødare for byen. Stort sett trenger jeg ikke bil til sentrum, men de gangene jeg gjør det, så ville ikke alternativet vært å benytte alternativ transport. Da er alternativet å ikke gjøre det man trenger bil til, eller gjøre det et annet sted. Ellers syns jeg satsingen på helårssykling har tatt helt overhånd. Oslo er ikke København, selv om byrådet gjerne skulle ønsket seg det. Og det å sykle krever ganske mye mer av en syklist i Oslo, enn i København, hvilket igjen betyr at det ikke er noe som egner seg for "alle". Selv for meg, som genuint liker å sykle, og gjør det godt over halve året, så er vintersykling helt uaktuelt av diverse grunner, som ikke bare handler om sikkerhet. Det er rett og slett er upraktisk på en helt annen måte å sykle om vinteren enn om sommeren.

Jeg syns det er kjipt at Lan Marie får så mye kjip pepper som hun gjør, men det er ikke til å stikke under en stol at det er hun som er samferdselsbyråd i Oslo, og det virker som hun mangler litt forståelse for at det er ganske mange av Oslos beboere som ikke er DINKer, som kan bruke sykkel, kollektivtransport eller (i verste fall) taxi, men som faktisk har behov for å kunne bruke bilen også innenfor ring 3.

Realiteten er at elbilene rett og slett ikke dekker behovet mange har, for å kunne ha det som eneste bil. Og i et verdensperspektiv er det heller ikke sikkert at elbil er det mest miljøvennlige alternativet, selv om det er bra for Oslolufta.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 11:40   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Lae Solberg sier at alle NYE biler blir fossilfrie, da, ikke alle biler punktum.

Jeg kan ikke skjønne at det er på noen måte gjennomførbart at alle som av ulike årsaker må kjøre til byen skal kjøpe seg ny elbil innen fire år. Man får ikke med seg radiator på trikken, liksom. Helt enig med Gaia at resultatet i tilfelle kommer til å bli sentrumsdød og kjøpesenterboom.

Jeg tror det kommer til å bli fokus på grenseverdier og høye bompenger for problemdagene.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 11:41   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Jeg syns Lae Solberg virker å leve i en verden litt for seg selv også, siden han tror at Oslos bilpark kommer til å være byttet ut med el-bil om få år. (Edit: ser at jeg har lest ham litt vrangt. Allikevel tror jeg så mange kommer til å beholde utslippsbilen sin, at detikke er nok for miljøet)

Jeg er ikke helt negativ til dette, men håper virkelig utredningen dekker alle andre konsekvenser enn bare utslippene også, og hvordan man kan legge til rette for dem som faktisk trenger bil i ny og ne. Det er et godt poeng at Oslo ikke er København (eller Nederland og Belgia som også er paddeflatt), det er virkelig noe helt annet å sykle sentrum - Kjelsås enn Amager - Vesterbro.

Det er radikalt, og selv om jeg ikke har helt tro på verken pisk eller gulrot, så håper jeg vi kan begynne å tenker mer kreativt enn det som gjøres nå. Det er helt sant at ikke alt kan byttes ut med sykkel.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 11:42   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Igjen, han sier ikke det, men at nye biler blir elbiler. Det er en vesentlig forskjell.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 11:43   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Æh, det er ikke ultimat for meg, i hvert fall. Og vil i så fall ende med at jeg bytter ut dieselbil med el-bil og sikkert kjører mer. Vet ikke om det er noe bedre?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 11:43   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Igjen, han sier ikke det, men at nye biler blir elbiler. Det er en vesentlig forskjell.

Jeg la til en liten edit mens du skrev.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 11:54   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Hvis de sammenlikner med København så har de helt andre priser på kollektivtrafikken der. Der kan betalende voksne også ta med seg barn gratis i hverdagen. Det er dyrt å kjøre kollektivt med barn i Oslo.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 11:58   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Æh, det er ikke ultimat for meg, i hvert fall. Og vil i så fall ende med at jeg bytter ut dieselbil med el-bil og sikkert kjører mer. Vet ikke om det er noe bedre?

Nei, for det er jo viktig å tenke globalt også: Hva skjer med det globale miljøbildet om flere bytter ut de eldre bilene sine med nyproduserte el-biler?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 12:03   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Jeg er enig med Høyre - flere konkrete tiltak for landstrøm og ikke minst elektrifisering av fergene til Nesodden, Slemmestad og byøyene. Problemet med landstrøm er jo manglende standard, og lukne eiere. (Color line får pluss i boka for å være pådriver, de kobles på i Oslo allerede. DFDS og Stena vil ikke oppgradere båtene sine, de sier de er for gamle). En hybridferge fra Vestlandet som var i Oslo for å vise seg frem kunne ikke lade mens de var her i det hele tatt, det er jo litt flaut. "Se så flinke vi er! Hybrid! Vi må bare ta en runde med diesel først så vi kan lade batteriet, men etter det kan vi vise der altså".

Et forbud mot fossile biler innen ring 3 er greit for de som har cash til en tesla eller to, ikke så greit for de som har råd til en 12 år gammel Skoda og ikke stort mer.

Jeg syns de skal satse på Park and Ride med rimelige parkeringsplasser utenfor sentrum, og et godt shuttle tilbud til sentrale områder. Nå skrur de jo opp prisene på alle parkeringsplasser i nærheten av toget og båtene (jeg vet det ikke er byrådet i Oslo sin feil), det hjelper jo ikke for å få folk over på kollektivtransport.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 12:04   #11
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.206
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Jeg mener at det er fantastisk hvis det blir gjennomført, men det kommer jaggu å bli vondt for mange asså.
Det er en lang vei å gå for å skaffe nok ladeplasser i Oslo.

Vi bor i borettslag og det er ca 10 ladeplasser 550 leiligheter.
Vi har planer om å bytte bil nå, men det er utrolig vanskelig å vite hva som er det beste valget. Vi har en gammel dieselbil. Mannen nekter å kjøpe el-bil før vi har lademuligheter på egen plass. Plugin hybrid er strengt tatt et dårlig ettersom vi har begrenset tilgang på lading, den bruker jo mer bensin enn en tilsvarende bensinbil hvis vi ikke får ladet.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 12:06   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Siden jeg ikke bor (og nesten aldri er) i Oslo har jeg ikke så mange sterke synspunkter ut over å minne meg selv på å holde meg unna kommentarfeltene de nærmeste dagene.

Men interessant nok å følge diskusjonen her inne, for å se på hvordan de som bor i og rundt Oslo ser på dette. Dette er jo et helt annet kommentarfelt, heldigvis.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 12:10   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Problemet med landstrøm er jo manglende standard, og lukne eiere. (Color line får pluss i boka for å være pådriver, de kobles på i Oslo allerede. DFDS og Stena vil ikke oppgradere båtene sine, de sier de er for gamle). En hybridferge fra Vestlandet som var i Oslo for å vise seg frem kunne ikke lade mens de var her i det hele tatt, det er jo litt flaut. "Se så flinke vi er! Hybrid! Vi må bare ta en runde med diesel først så vi kan lade

Ja, er ikke cruisebåtene virkelig en miljøversting? Så utrolig pinlig med den hybridferga. Var det ferga eller Oslo sin feil?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 12:17   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Bare for å illustrere hvilket område vi snakker om. Det er STORT, altså. (bildet er fra en annen sak, så over se ÅPEN/STENGT. Vi snakker om den ytterste, grønne streken)


Jeg tenker det er verst for sør og vest, for der er kollektivtilbudet dårligere, og de er lengre fra sentrum enn det nord og øst er? Hvis vi tenker på det som er innenfor RIng 3, altså.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 12:41   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Det er veldig stort, og mange store og viktige gigastores ligger innenfor ringen (som f.eks. Elkjøp). Og hva skal man gjøre med folk som bor der? Transport? Taxi?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 12:54   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er veldig stort, og mange store og viktige gigastores ligger innenfor ringen (som f.eks. Elkjøp). Og hva skal man gjøre med folk som bor der? Transport? Taxi?

Ja, planetatene tenker at folk heller kan få ting hjemkjørt. For det skal bli enda strengere å få etablere storhandel utenfor sentrumssoner. Jeg har nylig levert en utredning som skal brukes som vedlegg i en høringsuttalelse hvor jeg har regnet på om dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt. (Jobben min er ganske kul innimellom. ) Oppdragsgiver betegner utredningen vår som «krutt».

Planetatene glemmer at det ikke er ønskelig med svære lastebiler inni boområdene fordi folk ikke kan ta med seg varene sine på buss/bane.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 13:11   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Planetatene glemmer at det ikke er ønskelig med svære lastebiler inni boområdene fordi folk ikke kan ta med seg varene sine på buss/bane.

Og akkurat det der synes jeg er så spesielt at det går an å glemme, siden det er første innsigelse til oss som er veldig pro alle miljøtiltak, men som trenger bil en gang i blant til sånt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 13:17   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Planetatene glemmer at det ikke er ønskelig med svære lastebiler inni boområdene fordi folk ikke kan ta med seg varene sine på buss/bane.

Veldig godt poeng!

Et annet jeg har tenkt på, er om det vil føre til en mer segregert by. Blir det mindre attraktivt å dra på Tryvann når man ikke kan kjøre dit, for eksempel? Eller benytte seg av kulturtilbud uten for indre sentrum? Vil man se at folk holder seg mer til nærområdet sitt enn i dag?

Det er jo en av tingene jeg syns er fint med Oslo, er at selv om vi er en delt by på mange vis så er det ting som finnes utenfor ens eget nærmiljø man beytter seg av, fordi det ikke er så langt unna.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 13:26   #19
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Tror det er mye man kan gjøre før et forbud. Landstrøm bør være det første de tar tak i. Hvis de ikke vil bygge om, da bør kanskje anløper ikke ligge mist i Oslo sentrum med daglige avganger, tenker på de med ikke -kompatible ferjer.

Videre tror jeg de må sørge for enda mer lademuligheter for elbiler, samt pålegge borettslag å legge til rette for elbil. Hvis det er enkelt å lade tror jeg veldig mange velger elbil selv uten et slikt forbud. For de som bruker bilen ganske mye er elbiler nærmest selvfinansierende. De som kjører bare en gang i blandt forurenser uansett ikke mye, tror ikke det er viktig å forby de å kjøre til Ikea innimellom.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-18, 13:29   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fossilfritt i Oslo, hva tenker dere om det?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Videre tror jeg de må sørge for enda mer lademuligheter for elbiler, samt pålegge borettslag å legge til rette for elbil.

Problemet i Oslo indre by er at borettslagene ikke eier parkeringsplasser. Det er det bare de av nyere dato som gjør. Dette gjelder også utenfor ring 2 flere steder.

Vi er nok en typisk bybeoer, som eier en bil, men bruker den veldig lite. Vi bruker den aldri til frakt av oss selv innad i byen, kun når vi har med oss større ting; som snowboard til Tryvann, hjem fra Ikea, litt i jobbsammenheng etc. Bortsett fra det kjører vi bare ut av byen, på ferie, hytta og til familie. Vi kunne hatt bilkollektiv, men dessverre er (var, i allefall) dette tilrettelagt småkjøring over korte avstander og tidsintervaller i Oslo, ikke slik vi kjører. Om man skulle lengre, eller ha bilen over en periode ble det kjempedyrt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no