Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-09, 13:00   #1
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Turbo har fruktosemalabsorpsjon ,tåler ikke fruktose og vanlig sukker. Vanlig sukker består av 50%fruktose og 50% druesukker. Han tåler ikke vanlijesukker, men går med eks 1 ts.. Han tåler ikke melis Han tåler ikke kokesjokolade osv(eneste sjokoladen jeg har funnet som er uten sukker er en på rema ilag med vanlig sjokolade som koster 30 kr for en liten plate og den funker ikke til å smelte som glasur ,) Frukt og en del grønnsaker er og utelukket

Han tåler druesukker,splenda og sånn glass med blått lokk som jeg aldri huser hva heter men som smaker bæsj.
Sukring som er mere en 1 dl tåler han ikke. da dette er laget av blomster og frukt.



Er lei av å lage bare en sjokoladekake uten glasur

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...

Sist redigert av Honda : 07-11-10 kl 17:00.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 13:10   #2
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Jeg lagde disse for noen uker siden, og synes de ble ganske gode. Poden og mannen likte sjokolademuffinsene godt, jeg og admini gikk for kryddermuffinsene. Jeg laget melke og glutenfritt, så det kan du jo bare endre til vanlig smør og der det står vann kan du bruke melk.

Jeg brukte sukrin og bjørkesøt når jeg bakte disse:


Sjokolademuffins (Melke og glutenfrie)

100 g blått smør
4 stk egg
2.2 dl sukker /søtning
4 dl fin glutenfritt mix
1,5 ts bakepulver
1 ts salt
3 ss kakao
2 ts vaniljepulver/vaniljesukker
1 dl vann med en dæsj smør (trenger ofte mer enn 1 dl)
100 g kokesjokolade /mørk sjokolade, sukkerfri sjokolade


Forvarm ovnen til 200 grader.

Smelt smøret og ha i melken.

Knekk eggene i en bolle og visp dem sammen med sukkeret i en bolle til eggedosis.

Bland sammen alle de tørre varene. Ha smør og melk i eggedosisen. Bland inn det tørre til en jevn blanding.

Fyll massen i muffinsformer. (Jeg foretrekker å ha papirformene oppi muffins-stekebrett, for de formene jeg har prøvd meg på har vært veldig tynt papir og lett gitt etter.)

Knekk opp kokesjokoladen og fordel bitene i formene (lurt å fryse den noen minutter først, da knuser den bedre).

Stek i midten av ovnen på 12-15 minutter. Avkjøl på rist.


Kryddermuffins med gulrot:

100 g smør
4 stk egg
2 dl sukker
2 dl fin glutenfritt mix
ca 125 g mandler kjørt i mixer
1,5 ts bakepulver
1 ts salt
Litt kardemomme
Litt (en god del) kanel
2 ts vaniljesukker
1 dl melk/ vann med smør
2 finrevne gulrøtter

Samme prosedyre som over.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 13:31   #3
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Ja men hvor mye søtning? hvilken søtning?
Jeg må ha ting inn med teskje..


Hva er vanilje pulver?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 13:43   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Lag akkurat det du pleier og erstatt sukker med sukrin.
Pass på vaniljesukkeret - det skal du sikkert ikke ha. Bruk vanilje isteden.

Sukrin funker ikke i gjærbakst, men ellers er det som sukker.

  Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 14:15   #5
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Lag akkurat det du pleier og erstatt sukker med sukrin.
Pass på vaniljesukkeret - det skal du sikkert ikke ha. Bruk vanilje isteden.

Sukrin funker ikke i gjærbakst, men ellers er det som sukker.


Vaniljesukker er jeg klar over det er like gæle som sukker.

Så sukrin er tingen,takk.

Vanilje?
Vaniljestang?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 14:21   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Du finner vaniljestang i butikken sammen med krydder.
Sånn til når du skal lage noe med vanilje.

  Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 16:08   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Som jeg skrev, så brukte jeg sukrin og bjørkesøt når jeg bakte (2.2 dl står det). Jeg trodde det var Vaniljepulver eller noe slikt vi hadde, men det var visst bare vaniljesukker med ekte vanilje, så da er det nok greiest med vaniljestang. (Mener å huske at min tante skrapte ut innmaten i en stang og brukte det i matlagingen når hun brukte det.)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 00:34   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Som jeg skrev, så brukte jeg sukrin og bjørkesøt når jeg bakte (2.2 dl står det). Jeg trodde det var Vaniljepulver eller noe slikt vi hadde, men det var visst bare vaniljesukker med ekte vanilje, så da er det nok greiest med vaniljestang. (Mener å huske at min tante skrapte ut innmaten i en stang og brukte det i matlagingen når hun brukte det.)


Ja så det etter på
Var litt trøtt.

Men hva er Bjørkesøt?




Ok så vaniljestang går.

Mener jeg leste noe her på forumet om nå vanilje fra helsekost som ikke er fruktose\sukker....
men jeg finner ikke det igjen





Jeg føler meg så
Vi har lite sukker ellers i hverdagen så når alt sukkret skal etsrates med ting og det er 1000 forskjellige ting. noe smaker blæ noe er kreftfremkalende og noe er fyfy.Så blir jeg svett. og gidder ikke å prøve 1000 ting. og trikse nåfør jul. å prøve ut hvor mye sukker man skal erstate med "liksom" sukker

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 00:54   #9
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Vaniljeekstrakt må jo være helt genialt å ha i huset for dere vil jeg tro

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 16:51   #10
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Mann har bursdag på onsdag og jeg har lyst å bake noe greier

Boller med splenda fant jeg ut ikke gikk

Noen som har noen ide/oppskrifter?

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 17:47   #11
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Når han tåler druesukker så bør jo det meste være mulig? Melis på druesukker og kakao, druesukker i kaka osv?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 17:50   #12
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Når han tåler druesukker så bør jo det meste være mulig? Melis på druesukker og kakao, druesukker i kaka osv?

Druesukker istede for melis? Neitakk

Og bytter jeg ut mengde sukker i "vanlig" kaker med mengde druesukker så smaker det skrekkelig.

jeg er ikke noe ekspriminterer å lager ikke 6 kaker før en bursdag bare for å prøve å få rett menge sukker,derfor jeg ønsket oppskrifter :ikke noe fink baker/matlager jeg må ha opprskrift med rette mål med rett ting å prøvde. :grønn på sånt:

Jeg synnes splenda er bedre en druesukker.
Har faktisk ikke mere druesukker igjen og har ikke sett det på noen butikk i det siste. når jeg tenker meg om

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 18:03   #13
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Vaniljesukker er jeg klar over det er like gæle som sukker.

Så sukrin er tingen,takk.

Vanilje?
Vaniljestang?

gå på www.okosjokolade.no og kjøp vanilje der- det er pulver av vaniljestang, uten noen tilsetninger. De har sukrin og bjørkesøt (tror jeg) også der hvis du ikke finner det noe annet sted.
Og ikke minst - alt du trenger til å lage din egen sjokolade, så kan du velge sørning selv!!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-10, 18:07   #14
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

gå på www.okosjokolade.no og kjøp vanilje der- det er pulver av vaniljestang, uten noen tilsetninger. De har sukrin og bjørkesøt (tror jeg) også der hvis du ikke finner det noe annet sted.
Og ikke minst - alt du trenger til å lage din egen sjokolade, så kan du velge sørning selv!!

Kan ikke bruke sukrin eller bjørkesøting. Har oppdattert førsteinnlegg men tenkte ikke på å foreldre de andre.


Takk for linken, er noe jeg får se til før jul. Blir nok litt for lita tid å bestille noe der nå ,er vant med at postsendelsen opp hit bruker minst 1 uke

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 21:36   #15
lirypa
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 5
lirypa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

*abonnere*
Kjekt å kunne lage noe litt sunnere til de små

lirypa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-10, 22:05   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp ... Barnevennlige kaker - muffins - ting uten sukker?

Har laget muffins i går med splenda, de ble nesten helt hvite,flate og krater i midten på alle :/

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no