Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-13, 16:10   #81
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.835
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

jeg har gjennom hele karrieren min som sykepleier opplevd en slags oppdeling blant kollegene mine. Da jeg begynte på utdanningen var vi omtrent 50/50-fordelt mellom de som ville være noe for noen eller som var åpne på¨at de var ute etter en utdannelse til et yrke som lett lot seg kombinere med barn og familieliv. Vi andre(som også hadde familie) var mer opptatt av fag og karriere enn de andre var. Etterhvert som jeg har tatt videreutdanning i først ledelse og så en master, har jeg møtt på de andre som har ambisjoner - som spesialliserer seg, som lever for og med jobben på en helt annen måte enn mange av dem jeg har vært leder for. Det er ikke til å komme i fra - men dette er jo bare mine opplevelser - det er jo ca. 100.000 av oss der ute.
Nå som jeg driver med forskerutdanning møter jeg jo selvsagt flest av de andre som er like entusiastisk fagnerdete som meg selv.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 16:10   #82
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Ulykkelig

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvordan definerer du det at du jobber gratis? Du har jo en ganske annen lønn og en mer fleksibel arbeidstid enn en sengepostsykepleier også, vil jeg tro. Jeg forventer virkelig ikke at en sykepleier som løper beina av seg i åtte timer i døgnet for 400.000 i året skal slenge inn en time eller to ekstra om dagen, men jeg synes det er litt unaturlig at en lege som tjener nærmere en million i året (eller mer) kaller det gratisarbeid å lese faglitteratur på hytta. Generelt, jeg har ikke detaljkunnskap om verken din eller en sengepostsykepleiers lønn. Men såpass kunnskaper om hvem som gjør hva på et sykehus har jeg (gjennom familie og venner, både leger og sykepleiere) at jeg velger å uttale meg litt likevel.

Jeg har ikke mer fleksibel arbeidstid enn sykepleiere nei, hvor tar du det fra? Ikke har jeg en million i årslønn heller. Jeg tjenerikke mye mer enn sykepleiere pr time, jeg jobber derimot mye mer. Og jeg mente ikke gratisarbeid å lese på hytta (har du forlest deg på legeromaner, for et mer fordomsfullt innlegg er det lenge siden jeg har lest)

Det jeg mener er gratisarbeid er når jeg har hatt vakt fra klokka kvart på åtte, men kommer halv åtte fordi jeg må rekke å snakke med pasienter før de blir operert og står til klokken tolv på natten selv om jeg skulle ha slutter klokken elleve fordi ellers hadde ikke en pasient blitt operert den dagen. Selv om jeg starter til vanlig tid neste morgen.

Du som selv blir sint når folk kommer med fordommer overfor ditt yrke, burde hatt bedre vett.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 16:11   #83
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.835
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Helsepersonell har forøvrig plikt il å holde seg faglig oppdatert.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 16:39   #84
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har ikke mer fleksibel arbeidstid enn sykepleiere nei, hvor tar du det fra? Ikke har jeg en million i årslønn heller. Jeg tjenerikke mye mer enn sykepleiere pr time, jeg jobber derimot mye mer. Og jeg mente ikke gratisarbeid å lese på hytta (har du forlest deg på legeromaner, for et mer fordomsfullt innlegg er det lenge siden jeg har lest)

Det jeg mener er gratisarbeid er når jeg har hatt vakt fra klokka kvart på åtte, men kommer halv åtte fordi jeg må rekke å snakke med pasienter før de blir operert og står til klokken tolv på natten selv om jeg skulle ha slutter klokken elleve fordi ellers hadde ikke en pasient blitt operert den dagen. Selv om jeg starter til vanlig tid neste morgen.

Du som selv blir sint når folk kommer med fordommer overfor ditt yrke, burde hatt bedre vett.

OK, glem hytta, hvis det er den du hisser deg opp over. Det var ikke så fordomsfult ment som det var skrevet (mer enn betegnelse på "på fritiden")
Men-det er jo ikke noe spesielt med å jobbe slik du gjør? Jeg kan gjerne møte på jobb halv åtte (når jeg skal begynne åtte) fordi en elev må han en ekstraprøve eller sitte i telefonen med en foresatt kl. 21.00 om kvelden. Jeg har jo fast avspasering for dette om sommeren (så jeg klager ikke- for all del...) og jeg vil jo tro at leger også har mulighet for å avspasere slike ting- en eller annen gang? Har dere ikke det, synes jeg faktisk at hva man kan akseptere å gå utenfor fastsatt arbeidstid må samsvare litt med hvor høy lønn man har, jeg gjør faktisk det. Jeg er også klar over at grunnlønnen til en lege ikke er imponerende høy, men de fleste leger jeg kjenner (jobber på Haukeland + diverse andre steder )har tillegg, ekstravakter og hva_har_du og tjener rundt en mill. alle sammen. Jeg har ellers vanskelig for å tro at timelønnen til en lege er omtrent det samme som timelønnen til en sykepleier, men det må jeg se om jeg finner ut av.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 17:22   #85
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Om man ikke skal sammenligne grunnlønn mellom leger og sykepleiere, så må man jo sammenligne hva en sykepleier hadde tjent om h*n hadde jobbet like mye som en lege. Man kan ikke sammenligne grunnlønnen til en sykepleier som jobber 37.5 timers uke med en lege som jobber 50 timer.

Grunnlønnssammenligning: jeg har 8 års erfaring og har med 37.5 timers uke 594 000 i årslønn. En sykepleier med 8 års erfaring har 382 000.

Begge vil øke lønna med helgedagstillegg og ekstravakter. Om en sykepleier hadde jobbet 50 timer i uken som jeg gjør så hadde de tjent godt de altså.

Poenget var likevel ikke lønna til sykepleiere, men å påpeke at leger er i mye større grad "gift med jobben" enn sykepleiere.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 20:50   #86
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.114
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Jeg jobber med en gjeng godt voksne sykepleiere, med eldre tenåringsbarn, voksen barn eller uten barn. EN jobber fullt. Nå må vi søke etter en timesansatt ekstrahjelp, for ingen av de faste vil øke stillingen sin (som for øvrig ikke er turnus). Alle legene jobber fullt hos oss (dvs noen har kombinert stillingen med jobb et annet sted) - også de med små barn.

Dette er jo selvsagt ikke noe å bygge videe på sånn statistisk, men jeg ser jo det jeg ser.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:05   #87
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om man ikke skal sammenligne grunnlønn mellom leger og sykepleiere, så må man jo sammenligne hva en sykepleier hadde tjent om h*n hadde jobbet like mye som en lege. Man kan ikke sammenligne grunnlønnen til en sykepleier som jobber 37.5 timers uke med en lege som jobber 50 timer.

Grunnlønnssammenligning: jeg har 8 års erfaring og har med 37.5 timers uke 594 000 i årslønn. En sykepleier med 8 års erfaring har 382 000.

Begge vil øke lønna med helgedagstillegg og ekstravakter. Om en sykepleier hadde jobbet 50 timer i uken som jeg gjør så hadde de tjent godt de altså.

Poenget var likevel ikke lønna til sykepleiere, men å påpeke at leger er i mye større grad "gift med jobben" enn sykepleiere.

Du som lege må ikke glemme at du har studert i mange flere år enn en sykepleier. Det skal du selvsagt også ha betalt for.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:06   #88
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Poenget var likevel ikke lønna til sykepleiere, men å påpeke at leger er i mye større grad "gift med jobben" enn sykepleiere.

Det tror jeg stemmer, ja.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:11   #89
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Jeg tror det er veldig mange faktorer som spiller inn når det gjelder debatten kvinner og deltid. Jeg skulle ønske jeg syntes det var lett å si at "ingen bør jobbe deltid", men ute i den virkelige verdenen så er det jo ikke så enkelt.

Jeg jobber som lærer i videregående. Nesten ingen av mine kolleger jobber deltid. Vi har en fleksibel, men arbeidskrevende hverdag. Grunnen til at jeg takler arbeidskrevende er nok også den fleksibiliteten jeg har og får i jobben. Jeg kan komme litt seint eller gå litt tidlig, og da er det helt greit å jobbe noen timer om kvelden istedet. Eller jeg kan komme tidlig og gå seint i ei uke om jeg vet at neste er travel på hjemmefronten. Jeg vet at jeg jobber nok og mer til, men likevel er jeg ikke sliten. Jeg opplever det som verdifullt at jeg kan flekse, men hadde jeg ikke hatt den muligheten er jeg ikke 100% sikker på om jeg hadde stått i full stilling.

Så hvordan kan jeg uttale meg om hvordan hun i kassa på Rema eller hun som må åpne barnehagen klokka halv sju skal løse hverdagen? Ved å belære om at i et likestillingsperspektiv så burde vel strengt tatt mannen være den som jobbet redusert?

Og samtidig som jeg elsker jobben min, jeg er flink, har gode kolleger og en topp leder, så drømmer en del av meg noen ganger om lavere tempo og slow og strikking og surdeigsbrød. Men det er vel strengt tatt en annen historie.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:14   #90
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Du som lege må ikke glemme at du har studert i mange flere år enn en sykepleier. Det skal du selvsagt også ha betalt for.

Det er faktisk veldig viktig å huske. Jeg husker jeg leste en artikkel mens jeg studerte der de hadde regnet ut hvor mye man "tjener" på ulike utdanninger og der sto det at jeg som førskolelærer gikk i minus fordi lønna er så lav. Det vil si at en som ikke tar utdannelse i det hele tatt kommer bedre ut av det enn meg som som er utdannet som førskolelærer. Man taper arbeidsfortjeneste når man studerer og man opparbeider seg studielån. Nå er det noen år siden da så jeg håper at senere lønnsøkninger har gjort noe med det.

Jeg tenker at det er fair at leger med lang utdanning tjener mer enn sykepleiere, men hvorfor i all verden må de jobbe mer enn andre? Må alle leger det?

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:15   #91
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.803
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Om man har lang utdannelse og har brukt mye tid og ressurser på dette vil vel også motivasjonen for å benytte denne gjerne være større? Jeg har hatt jobber der det ikke spilte noen rolle (utenom lønn) hvor stor stilling en hadde, det var uansett lite nytt og ikke noe å rykke opp til heller. Nylig fikk jeg et kort vikariat innen en nisje jeg håper å få jobb i etter hvert, og selv om det var stress, mye gratis overtid og mye måling av resultater var det også gøy. Jeg kjente i alle fall veldig på følelsen av å ha utrettet noe i løpet av dagen, og selv om det var stress og mas hadde jeg mer overskudd hjemme enn etter en dag i en monoton og lite stimulerende jobb.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:22   #92
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.887
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Det jeg alltid lurer på i slike diskusjoner er hvorfor det er så mye 'vanskeligere' for kvinner enn for menn å jobbe fullt? Bør vi ikke, om nødvendig, stille krav til mannen om at han må bidra mer på hjemmebane dersom totalbelastningen blir for stor?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:23   #93
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Det er faktisk veldig viktig å huske. Jeg husker jeg leste en artikkel mens jeg studerte der de hadde regnet ut hvor mye man "tjener" på ulike utdanninger og der sto det at jeg som førskolelærer gikk i minus fordi lønna er så lav. Det vil si at en som ikke tar utdannelse i det hele tatt kommer bedre ut av det enn meg som som er utdannet som førskolelærer. Man taper arbeidsfortjeneste når man studerer og man opparbeider seg studielån. Nå er det noen år siden da så jeg håper at senere lønnsøkninger har gjort noe med det.

Jeg tenker at det er fair at leger med lang utdanning tjener mer enn sykepleiere, men hvorfor i all verden må de jobbe mer enn andre? Må alle leger det?

Jeg tror det er feil spørsmål egentlig. For de fleste leger klager ikke over at de jobber mye. De sier det utad ganske ofte for å forklare endel ting, men man jobber ikke mye fordi man må, man jobber mye fordi det er en del av kulturen og fordi det er nødvendig for å bli god i det man driver med. Man kan ikke jobbe halvtid med det jeg gjør i hvertfall, ikke før man har blitt såpass gammel og dreven at det er uaktuelt å skjære ned på grunn av små barn i hvertfall. Småbarn kommer ofte samtidig med denne kompetansebyggingsperioden, og den er så viktig for leger at det er veldig få som filosoferer over å trappe ned noe særlig i lengre perioder. Og når man har satt seg fast slik at det kunne vært mulig å redusere har man egentlig ikke bruk for det lenger.

Jeg jobber forresten ikke så mye. Jeg jobber mye ja, men vi snakker ikke ekstreme arbeidstider her. Jeg tviler på at jeg jobber veldig mye mer enn en lærer for eksempel, med unntak av at jeg ikke avspaserer tiden om sommeren, men tvert imot jobber enda mer om sommeren for å få klinikken til å gå rundt. Leger som kommer til oss fra utlandet synes jo vi er på ferie hele året. Tenk, vi sier høyt at vi skal ha en fridag.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:25   #94
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Bare så det er klart: Jeg synes også det er fair at leger tjener mer enn sykepleiere, enn lærere også for den del.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:26   #95
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Jeg syns argumentet tidligere i tråden her om at nordsjøturnus ikke ville kunne fungere for sykepleiere fordi de ville måtte ta full belastning på hjemmebane mens de hadde jobbeperiodene sine, fordi de bodde hjemme, var ganske, eh, interessant. Så det er altså mer utenkelig at en kvinne/sykepleier skal få "fri" fra hjemmepliktene i sine 2-3 ukers jobbeperioder, for så å ta det igjen i de 3-4 uker lange friperiodene, enn det er at en mannlig plattformarbeider gjør det samme?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:28   #96
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns argumentet tidligere i tråden her om at nordsjøturnus ikke ville kunne fungere for sykepleiere fordi de ville måtte ta full belastning på hjemmebane mens de hadde jobbeperiodene sine, fordi de bodde hjemme, var ganske, eh, interessant. Så det er altså mer utenkelig at en kvinne/sykepleier skal få "fri" fra hjemmepliktene i sine 2-3 ukers jobbeperioder, for så å ta det igjen i de 3-4 uker lange friperiodene, enn det er at en mannlig plattformarbeider gjør det samme?

Vel. Det er vel mer det at man uansett ikke slipper unna så lenge man bor hjemme? Jeg og mannen avlaster jo hverandre i intensive jobbperioder, men så lenge vi faktisk er hjemme begge to, må jo begge bidra. Noe annet hadde vært snodig i grunnen.

Kan noen forresten forklare meg forskjell på turnus og skift?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:29   #97
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.887
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns argumentet tidligere i tråden her om at nordsjøturnus ikke ville kunne fungere for sykepleiere fordi de ville måtte ta full belastning på hjemmebane mens de hadde jobbeperiodene sine, fordi de bodde hjemme, var ganske, eh, interessant. Så det er altså mer utenkelig at en kvinne/sykepleier skal få "fri" fra hjemmepliktene i sine 2-3 ukers jobbeperioder, for så å ta det igjen i de 3-4 uker lange friperiodene, enn det er at en mannlig plattformarbeider gjør det samme?

Ja, det er nettopp slike argument jeg ikke skjønner

På mange måter sitter jeg virkelig med følelsen av at vi jenter ødelegger for oss selv med tanke på noengang å få et likestilt arbeidsliv

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:30   #98
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.114
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns argumentet tidligere i tråden her om at nordsjøturnus ikke ville kunne fungere for sykepleiere fordi de ville måtte ta full belastning på hjemmebane mens de hadde jobbeperiodene sine, fordi de bodde hjemme, var ganske, eh, interessant. Så det er altså mer utenkelig at en kvinne/sykepleier skal få "fri" fra hjemmepliktene i sine 2-3 ukers jobbeperioder, for så å ta det igjen i de 3-4 uker lange friperiodene, enn det er at en mannlig plattformarbeider gjør det samme?

Noe vil jo være annerledes fordi sykepleierne da vil bo hjemme. Og mine barn ville feks ikke forholdt seg til at jeg var i "jobbemodus". Trenger de hjelp, så trenger de hjelp - og da ville de like gjerne spurt meg som pappa.

Men du har abslutt et poeng.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:33   #99
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.803
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det jeg alltid lurer på i slike diskusjoner er hvorfor det er så mye 'vanskeligere' for kvinner enn for menn å jobbe fullt? Bør vi ikke, om nødvendig, stille krav til mannen om at han må bidra mer på hjemmebane dersom totalbelastningen blir for stor?

Det er godt mulig at jeg tar helt feil. Men jeg har inntrykk av at mange damer koser seg veldig med en liten en, og ser fordelene med å jobbe litt mindre og heller ta veldig mye av oppfølging og planlegging av ting rundt barnet. Og så kommer nummer to og tre, og etter hvert er det mye mer jobb å holde hjulene i gang, men både en selv, mann og barn er vant til at mamma ordner opp. Om en da har lagt opp livet rundt at mannen jobber mye er det vel ikke så lett å snu alltid. Jeg vet ikke. Jeg hadde aldri orket å ta 80% på hjemmebane, men samtidig vet jeg om mange menn i omgangskretsen som tjener mye mer enn mannen og jeg til sammen. (Ingen av oss har vært spesielt ambisiøse i så måte. )

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 21:38   #100
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns argumentet tidligere i tråden her om at nordsjøturnus ikke ville kunne fungere for sykepleiere fordi de ville måtte ta full belastning på hjemmebane mens de hadde jobbeperiodene sine, fordi de bodde hjemme, var ganske, eh, interessant. Så det er altså mer utenkelig at en kvinne/sykepleier skal få "fri" fra hjemmepliktene i sine 2-3 ukers jobbeperioder, for så å ta det igjen i de 3-4 uker lange friperiodene, enn det er at en mannlig plattformarbeider gjør det samme?

Jeg leste det litt annerledes enn deg, og trodde det handlet mer om at man er litt fysisk tilstede i heimen og dermed får litt av pliktene og arbeidsoppgavene uansett. De som er i Nordsjøen er fysisk borte hele denne perioden, og kan sådan ikke ta noe tak hjemme.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no