Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-13, 09:44   #41
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

det er foretak som av prinsipp ikke gir fulle stillinger. det er lettere å fylle opp ubekveme vakter med folk som ikke har full stilling og derfor jakter ekstravakter for å fylle opp stillingen sin.

Det er slett ikke uvanlig at nyutdannede blir tilbudt 50% stillinger - det er jo helt elendig rekrutteringspolitikk og dessuten en dårlig start i arbeidlivet for nyutdannede som trenger å få erfaring og bli trygge.

Nettopp. Og sånn kan det ikke fortsette. Se for deg en tilsvarende personalpolitikk i et mannsdominert yrke - de hadde ikke hatt en ansatt igjen.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:46   #42
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg kjenner en som har lederansvar mht å sette opp turnuser på et sted som gjerne har større behov for dekning på ettermiddag/kveld/natt/helligdager, bla. for sykepleiere. Hun har sagt noe om at turnusreglene er så strenge, noe som gjør at dette med deltid blir ganske aktuelt. Har noe med fleksibilitet å gjøre, så vidt jeg skjønte. Noen som vet mer om dette? Pøbel?

Arbeidsmiljøloven setter begrensninger for hvor mange timer og dager man kan jobbe i strekk. Man kan bare jobbe annenhver søndag, for eksempel.

Jeg er litt usikker på hva jeg synes om å myke opp disse reglene - det var dette Adecco-skandalen på Ammerudhjemmet handlet om. Da kom det sykepleiere fra Sverige som jobbet doble skift i mange dager i strekk for så å reise og bli borte i noen uker før de kom tilbake. Jeg er ikke sikker på hvor lurt det er å åpne for at folk kan jobbe 12-timers skift mange dager i strekk. Det er mulig at man ville vært tjent med å forhandle frem mer fleksible ordninger, fordi noen ønsker å jobbe slik. Skrekken for noen er jo at det skal forventes at alle skal jobbbe sånn - det er jo slett ikke særlig familievennlig å jobbe så lange og mange dager i strekk.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:47   #43
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

En annen ting, er at i Helse-Bergen, som jeg har erfaring ifra, så var det svært få av de som "eide" en 100 % stilling som jobbet 100 %, de fleste jobbet 75 % eller mindre.
Så lenge en så stor andel av de som er tilsatt i 100 % stillinger ikke fyller den ut selv, så vil det nødvendigvis ikke kunne utlyses annet enn små stillingsprosenter, i vikariat.

Nå har man nesten uendelig gode permisjonsordninger, så man kan "eie" en 100 % stilling og ha ulønnet permisjon frem til det minste barnet er 10 eller 12 år.

Man kan vel, meg bekjent ikke gi den samme stillingen til to personer, så så lenge permisjonsordningene er gode for de som er fast ansatte, vil stillingsbrøkene til de nyeste alltid være ugunstige.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:47   #44
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Nettopp. Og sånn kan det ikke fortsette. Se for deg en tilsvarende personalpolitikk i et mannsdominert yrke - de hadde ikke hatt en ansatt igjen.

Ikke sant? Den der j... hellige kua, Turnusen. Øk grunnbemanningen, sier jeg. Bedre arbeidsforhold, mer verdighet for de syke og bedre helsevesen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:49   #45
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

En annen ting, er at i Helse-Bergen, som jeg har erfaring ifra, så var det svært få av de som "eide" en 100 % stilling som jobbet 100 %, de fleste jobbet 75 % eller mindre.
Så lenge en så stor andel av de som er tilsatt i 100 % stillinger ikke fyller den ut selv, så vil det nødvendigvis ikke kunne utlyses annet enn små stillingsprosenter, i vikariat.

Nå har man nesten uendelig gode permisjonsordninger, så man kan "eie" en 100 % stilling og ha ulønnet permisjon frem til det minste barnet er 10 eller 12 år.

Man kan vel, meg bekjent ikke gi den samme stillingen til to personer, så så lenge permisjonsordningene er gode for de som er fast ansatte, vil stillingsbrøkene til de nyeste alltid være ugunstige.

Man kan vel ikke ha permisjon så lenge?!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:49   #46
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Man kan vel ikke ha permisjon så lenge?!

Jo, det kan man, nå har jeg ikke tilgang til intranettet der lenger, men det er fremforhandlet lokalt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:53   #47
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Se her: http://www.aftenposten.no/jobb/article3285378.ece

http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/sandiego11/

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:54   #48
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jo, det kan man, nå har jeg ikke tilgang til intranettet der lenger, men det er fremforhandlet lokalt.

Det er jo helt utrolig.

Det må være et helvete å få arbeidsplaner og turnuser til å gå opp hvis det er så utbredt som du sier.

Og å jobbe redusert så lenge skjønner jeg virkelig ikke at folk vil.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 09:58   #49
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Jeg kan heller ikke fatte og begripe at spl-forbundet virkelig ville ha unntak fra aml på at de kan gå kveldsvakt og deretter tidligvakt. Menmen, jeg er ikke i det systemet lenger, og glad er jeg for det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:03   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg kan heller ikke fatte og begripe at spl-forbundet virkelig ville ha unntak fra aml på at de kan gå kveldsvakt og deretter tidligvakt. Menmen, jeg er ikke i det systemet lenger, og glad er jeg for det.

Det syntes jeg var det absolutt desidert verste med å gå turnus også. Dagvakt - kveldsvakt - dagvakt er drepen. Jeg ville heller hatt mine kveldsvakter sammenhengende.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:06   #51
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Deltid og vikariater gjelder jo også lærere, de jeg kjenner som jobber i skolen kan gå i flere år før de får fast jobb.

Pussig nok kjenner jeg ingen ingeniører som må jobbe deltid/ekstrahjelp eller i vikariater i årevis.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:38   #52
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Er det noen som ikke tror at økt bemanning og kanskje noe høyere lønninger hadde gjort at flere ville jobbet mer, mindre sykemeldinger, enda flere menn? Hvis dette er så stort samfunnsproblem tenker jeg at det isåfall må være veien å gå. Kanskje også for førskolelærere og lærere i barnetrinnet.

Men det vil jo koste utrolig mye, men det er det vel verdt?

Jeg leste en gang (men husker ikke kilden nå) at sykepleiere er en av få grupper der økt lønn ikke vil føre til flere i arbeid, fordi det i akkurat det yrket er så mange som ønsker å jobbe deltid at en lønnsøkning sporenstreks medførte at flere gikk ned i stilling, fordi de kunne gjøre det med samme innekt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:40   #53
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg leste en gang (men husker ikke kilden nå) at sykepleiere er en av få grupper der økt lønn ikke vil føre til flere i arbeid, fordi det i akkurat det yrket er så mange som ønsker å jobbe deltid at en lønnsøkning sporenstreks medførte at flere gikk ned i stilling, fordi de kunne gjøre det med samme innekt.

Det tenker jeg at de kunne prøvd ut først før de trakk så bastante konklusjoner.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:43   #54
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Jeg mener at det var resultat av et av de lønnsløftene som har vært? At man ble overrasket over resultatet. Men, som sagt, jeg kan ikke underbygge det skikkelig. Men tanken er interessant, også sett i lys av HI. Om sykepleiere undergraver sin egen arbeidssituasjon med å jobbe så mye frivillig deltid.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:49   #55
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg mener at det var resultat av et av de lønnsløftene som har vært? At man ble overrasket over resultatet. Men, som sagt, jeg kan ikke underbygge det skikkelig. Men tanken er interessant, også sett i lys av HI. Om sykepleiere undergraver sin egen arbeidssituasjon med å jobbe så mye frivillig deltid.

Det er veldig interessant og gjør i hvertfall meg veldig nysgjerrig. Jeg må straks og med det samme sende en mail til en forsker jeg kjenner som driver med dette.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:49   #56
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Jeg undres meg veldig over hvordan disse undersøkelsene egentlig blir utført. Den ene uken er tema at det er funnet tendenser til at sykepleiere ønsker fulle stillingsprosenter og at det er så vanskelig å få til en full stilling når det bare tilbys bittesmå prosenter, den andre uken kommer det frem at det er frivillig at sykepleiere jobber deltid. Dette er veldig ofte tema i morgensendingene på radio og jeg blir bare ikke klok. Hvordan blir egentlig denne forskningen utført og hvorfor er resultatene så sprikende?

Det med små stillinger gjelder vel helsevesenet hele veien skulle jeg tro. En i familien har jobbet som hjemmehjelper nå i to år. Hun har nå endelig fått fast stilling. 11,7 %. Hun ønsker virkelig å jobbe fullt på et sted, men må i stedet jobbe på tre forskjellige steder og si ja til alt hun blir tilbudt for å være øverst på ringelistene. Da hun tok 8 dager fri i høst hadde hun ikke hatt sammenhengende fri mer enn to dager på to år. Hun velger jo det litt selv, men jeg tror det er lett å tenke at man må henge i om man skal ha mulighet for å få noe som helst fast.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:55   #57
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Det jeg tror er:
Unge i etablererfasen vil gjerne ha en fast 100 % stilling for å få lån etc.
Eldre med barn, vil gjerne jobbe deltid for å få tid med barna. (Disse har da fått 100 % faststilling som de så søker permisjon ifra.)

Nyutdannede vil gjerne ha store stillingsprosenter, voksne som har vært i gamet i noen år ønsker lavere stillingsprosent.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 10:57   #58
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Tursnus slik somhelsearbeidere går, er basert på at man trenger mindre bemanning på noen tidspunkt enn på andre. rent skiftarbeid er jo ofte basert på at det kjøres tre like skift på et døgn, for eksempel. I Helsetjenesten kjøres det ofte redusert bemanning på kveld helg og natt. Man har for eskempel åtte på dagvakt og fire på kveldsvakt, og for å få dette til å gå opp lager man turnuser der en typisk 14-dagersperiode kan se slik ut :


Man Tirs Ons To Fr L S M ti ons T Fre Lø Sø
Dag Dag Kveld Dag Dag fri fri Dag Kveld Dag fri Kveld Dag Kveld

Du glemte nattevaktene.

På veldig mange steder i helsevesenet er det ikke egne nattstillinger, så da ville man gjerne fått en enslig natt inni der, eller en nattevaktshelg.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 11:03   #59
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

.

Når det gjelder forsøkene med nordsjøturnus, er jeg lit spent og litt skeptisk. De som arbeider i norsjøen jobber lange skift, men har fri fra andre pliket fordi de ikke oppholder seg i hjemmet i perioden. de behøver ikke lage mat og ta seg av familie og huarbeid når de er ute. Norsjøturnus når man bor hjemme vil jo bety lange dager og familie-/hjemmelogistikk samtidig, så det kan bli vrient, tror jeg.

Jeg har vært inne i et prosjekt der det jobbes oljeturnus i kommunehelsetjenesten, ved boliger med unge funksjonshemmede. Turnusen funket bra de første månedene, men med ganske tunge brukere (ofte 2:1-bemanning), mange ufaglærte, spesielt i helgestillingene ble belastningen så stor på det faste personalet at sykefraværet skjøt i været og de måtte gå tilbake til vanlig turnus.
Jeg tror ikke oljeturnus er løsningen i helsevesenet, både på grunn av belastningen på ansatte og med tanke på faglig forsvarlighet.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 11:07   #60
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Du glemte nattevaktene.

På veldig mange steder i helsevesenet er det ikke egne nattstillinger, så da ville man gjerne fått en enslig natt inni der, eller en nattevaktshelg.

Det er sant. Der jeg har jobbet har vi stort sett hatt todelt turnus og faste nattevakter.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no