Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Middagsforslag til en på 17 måneder

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-06, 14:36   #1
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Middagsforslag til en på 17 måneder

Ener'n har alltid vært sær i middagspreferansene sine. Det har stort sett bare vært ett eller to glass fra hvert alderstrinn som har falt i smak. Alt annet brekker han seg av, og nekter å spise. Siden fylte ett år er det Hipp's Pasta Rigatoni Napoli og Nestlè's Potet- og kalkungryte som har blitt spist. Nå begynner han å nekte å spise det også …

Vi har i en periode prøvd å servere han det vi spiser, men også her har det vist seg vanskelig. Pannekaker f.eks, er æsj-æsj. Pizza også. Så nå har vi bare to sikre slagere: Pastaskruer med Toro pastasus med urter og ost med kalkunkorv oppi, og risengrynsgrøt. Ved en anledning har han spist fiskepudding i hvit saus, men aldri siden. Og ja, han simpelthen elsker Maggi's tomatsuppe med pastaskruer i (den rett-i-koppen-varianten). Den smaker herlig, og gutten stinker deilig hvitløk etterpå. Men jeg synes altså at 3 ulike middager er lite å bytte på, da risikerer vi fort at han går lei.

Er det noen som har gode middagstips til særingen min? Vi begynner å bli litt oppgitte i prøvingen, men vi kan da ikke gi opp.

__________________
05 07


Sist redigert av Beckett : 10-10-06 kl 14:38. Årsak: Glemte tomatsuppa, gitt …
Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 15:37   #2
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Jeg laget hjemmelaget fiskegrateng av laks her om dagen og aldri har vel hkh prinsessa spist så mye.

Ellers så spiser hun stort sett det samme som oss. Jeg pleier og steke opp litt kjøttkaker (karbonadedeig) og fryse ned sånn at jeg kan ha noe i bakhånd hvis det vi skal ha ikke faller i smak.

Prinsessa er ikke så glad i pannekaker, men elsker lumpe med smør og fårepølse (noe hun ikke får så ofte...)

Havregrøt, risgrøt, hirsegrøt med fruktmos, ser du skriver middagsforslag men mine unger elsker grøt så det hender vi har det til middag.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 16:04   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Gutten min var ikke verdens mest middagsglade da han var mindre. Men fersk kokt fisk har stort sett alltid slått an, lett-tygd og mild som den er. Han har dessuten aldri vært glad i saus, med unntak av soyasaus på risen og noen typer saus til å dyppe ting i (kecap manis eller ketchup, vanligvis), så det har vært en fordel å gi ham de ulike tingene hver for seg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 17:39   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Lasagne er alltid en hit her i huset. Med hvitløksbrød.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:00   #5
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

En idé kan være å servere kjøtt, grønnsaker og evt. pasta, ris eller poteter hver for seg. Mange småspiste og/eller kresne barn foretrekker å ha en slags "oversikt" over maten, slik at de vet hva de spiser. (Lapskaus og gryteretter er skumle )

Legg det i små skåler og la ham plukke litt selv.

Bortsett fra det har vi alltid pleid å la eldstemann spise det vi spiser. Vi prøver å ikke gjøre noe stort nummer ut av det, han blir tilbudt å smake, og dersom han ikke liker det er det selvsagt greit.

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:15   #6
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Deilig fisk (oppskrift av Mim, gi en lyd og jeg kan legge den ut)
Prøv fullkornspasta, så får han i seg litt mer næring.
Kokt fisk
Fiskegrateng
Kjøttboller og pasta
Lasagne

Her i huset blir også det meste mer spennende dersom han får en saus å dippe ting i.
Ellers kan det være lurt å la han være med å lage middager.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 21:19   #7
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Opprinnelig lagt inn av Mammateur, her.

Mange småspiste og/eller kresne barn foretrekker å ha en slags "oversikt" over maten, slik at de vet hva de spiser. (Lapskaus og gryteretter er skumle )

Legg det i små skåler og la ham plukke litt selv.

Jeg var et slikt barn

Etter hvert som foreldrene mine gikk tom for måter å få i meg mat på så begynte de å gi meg alt hver for seg, og da spiste jeg

Jeg har litt tendensen enda egentlig...

Her i huset er fiskekaker og mais de store vinnerne ved middagsbordet.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 01:12   #8
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Når mine var mindre/små pleide eg å lage små pannekaker/lapper tid de av pannekakerøra. Da spiste de det samme som oss, men samtidig fikk sin variant som de likte bedre (lettere å spise også)

Mine har også fått maten delt opp (hver ting for seg), men det er fordi jeg helst vil ha det på den måten selv.
(orker ikke en smørje av alt klæsjet midt på tallerkenen)

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 14:53   #9
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Takk for tips!

AnnKi: tar gjerne imot oppskrift på deilig fisk.

De siste dagene har Ener'n blitt en racer med skje, så nå spiser han helt selv. Mulig at det vil gi han en lyst til å prøve litt mer. Skal absolutt prøve å skille de ulike tilbehørene på tallerkenen, så får vi se om det hjelper.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 23:08   #10
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

NÅ har ikke vi en kresen tass i hus, men jeg synes det ser ut som om han spiser mest om maten er litt "tørr" (om vi har gryte, så mye ris og litt saus) - kanskje det har noe med oversiktlighet å gjøre?

Fiskeboller i hvit saus er godt, det samme er lasagne og sterk mat. I tillegg er pølsegrateng kjempegodt - med potet og smelta smør med løk i.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:22   #11
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Persille spiser det meste som oss.. men synes tipsene om å ha "oversiktlig" mat kan være lurt.. dvs å ikke blande for mye.. Har også hørt at en del barn ikke setter sånn pris på det (a la lapskauser og gryteretter).

Lykke til!


Persille spiser også selv nå ! Er så flink atte


klem mandarin (teff74 )

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 00:35   #12
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Du har sikkert prøvd det, men fiskegrateng og fiskekaker er favorittene her. Fiskegrateng særlig, da spiser hun som aldri før

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 00:44   #13
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Da Storebror var i den alderen husker jeg at vi spiste mye wok. Vi brukte ulike sauser fra (er det Dragon? de porsjonspakkene?). Det spiste han mye av. Ris har alltid vært populært (men mye gris for mor og far). I woken var spesielt gulrøtter, sopp og babymais populært. Kylling er lettere å tygge enn storfe har jeg inntrykk av.

Fiskepinner er jo alltid populært, men ikke fullt så sunt da.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 00:52   #14
kiddo
På flyttefot.
 
kiddo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.570
kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Høres ut som en god ide å servere ting hver for seg til å begynne med. Farger på maten er jo topp da, kanskje noe av grunnen til at ting med tomat er poppis blant de fleste.

T er kjempefan av stort sett alt, men appetitten går jo opp og ned. Et par ting som har falt veldig i smak er disse:
Kok fullkornspasta, de finnes i mange morsomme varianter. Ha i en liten boks eller halv boks tomatpolpa (det er helt finmoset tomat. Evt kan man stavmikse en boks med tomatbiter). Ta en liten bit hvitløk (barn liker smaken, selv om det lukter litt etterpå) og finhakk den. Skjær opp skinke i små biter og ha oppi. Man kan gjerne ha i litt saltfri buljong og litt kokende vann også.
Evt kan man droppe skinken og heller servere Priors kalkunkjøttboller i biter ved siden av.

Kjøttkaker med poteter, grønnsaker og saus, fin mat å servere i små skåler.
Laksefilet (vi bruker den frosne fra Findus) med broccoli og poteter og litt smeltet smør.

__________________
Jente 1997 Gutt 2005
--Den som kaster den første stein har i det minste et snev av originalitet--
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 10:29   #15
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.552
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Har funnet ut at med tyttebærsyltetøy går iallfall kjøttkaer, kjøttboller o.l ned, også pølse og potetstappe (ikke akkurat det sunneste, men da spiser iallfall gutten). I barnehagen spiser han nok litt mer variert enn hjemme, høres det ut som, selv om han ofte ender opp med brødskive der også.

Takk for alle tips!

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 20:12   #16
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagsforslag til en på 17 måneder

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Har funnet ut at med tyttebærsyltetøy går iallfall kjøttkaer, kjøttboller o.l ned, også pølse og potetstappe (ikke akkurat det sunneste, men da spiser iallfall gutten). I barnehagen spiser han nok litt mer variert enn hjemme, høres det ut som, selv om han ofte ender opp med brødskive der også.

Takk for alle tips!


hmmm da ser det ut som om v har fått et spiseproblem her i huset også.. ARG!
Hun er plutselig blitt veldig kresen. Får prøve noen av tipsene her.
Vi kan ikke spise kjøttdeig og spagetti hver dag..

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no