Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-13, 19:34   #1
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.636
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Er det vanlig å mene at etterkommere av NS-ere i Norge må beklage foreldrenes overbevisninger.

Blir ikke dette å tro arvesynden?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 19:36   #2
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Jeg synes ikke at man kan stå til ansvar for hva foreldrene har gjort. Like lite som mitt barn skulle vært ansvarlig for mine handlinger.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 19:43   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.636
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Jeg synes ikke at man kan stå til ansvar for hva foreldrene har gjort. Like lite som mitt barn skulle vært ansvarlig for mine handlinger.

Ikke sant?
Ett av argumentene for, var at fordi statsministeren hadde beklaget deportasjoner av jødene og politimesteren hadde beklaget etatens behandling under krigen.

Men jeg klarer ikke helt å overføre det til at enkeltindivider skal måtte beklage foreldres handlinger eller overbevisning.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 20:14   #4
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Statsministeren beklaget på vegne av nasjonen, fordi myndighetspersoner gjorde ting som var galt. Det er noe helt annet. Jeg har så vidt jeg vet ingen nazister i generasjonene bakover, men kan gjerne si unnskyld for tidligere norsk idiotisme hvis det er ønskelig. Det blir omtrent like relevant som at "NS-barna" skal gjøre det.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 20:18   #5
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Jeg reagerte med vantro da jeg hørte introen, men endte opp med å tenke at det var et fint innslag.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 20:23   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Jeg har ikke sett programmet, men jeg synes det er utrolig om noen mener at man skal trenge å beklage for noe foreldrene har gjort. Fra en annen synsvinkel - jeg så et program i går med blant annet barnebarnet til leirkommandøren i Auschwitz, og han sa han følte ansvar for det farfaren hadde gjort. (Da var det godt å se en av de overlevende fra leiren gi ham en klem - det er ikke alle som legger skylda videre på etterkommerne.)

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 20:27   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.370
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Jeg har ikke sett innslaget, men leste saken i avisen i dag. Slik jeg forsto det var det snakk om NS-barn som egentlig syns forfedrene sine hadde rett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 20:31   #8
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ikke sett innslaget, men leste saken i avisen i dag. Slik jeg forsto det var det snakk om NS-barn som egentlig syns forfedrene sine hadde rett.

Da ville jeg ikke tatt den beklagelsen så veldig seriøst, tror jeg.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 20:31   #9
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Jeg hørte et innslag om dette på radioen og syntes vinklingen var vel tabloid i forhold til det Bjørn Westlie, som er en særdeles oppegående mann, uttalte til Aftenposten. Poenget hans, som selv er NS-barn, er at det å tydelig ta avstand fra foreldrenes gjerninger er den eneste måten man kan få ristet skammen av seg på. Og at det er alt for mange NS-barn som forsvarer foreldrenes handlinger.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 20:42   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.636
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg reagerte med vantro da jeg hørte introen, men endte opp med å tenke at det var et fint innslag.

Hva var det du synes var fint?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 21:26   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hva var det du synes var fint?

Jeg dømte først både innslaget og mannen nedenom og hjem, men sett i en større sammenheng, ble det ganske fint, sårt, vart og opplysende. Som det ofte blir for hissigpropper som meg om jeg får tenkt seg litt om.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 21:28   #12
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Var det Bjørn Westlie eller Engelskjøn som var på tv?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 21:43   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.636
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg dømte først både innslaget og mannen nedenom og hjem, men sett i en større sammenheng, ble det ganske fint, sårt, vart og opplysende. Som det ofte blir for hissigpropper som meg om jeg får tenkt seg litt om.

Slik jeg oppfattet ham, som jeg ikke husker navnet på, så mente han at alle barn av NS-ere egentlig sympatisterte med foreldrene, og støttet dem. Jeg klarer ikke å henge med på den måten å tenke på, så jeg lurer på hva jeg har misset.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-13, 21:52   #14
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå, etterkommere må beklage forfedres ugjerninger

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Slik jeg oppfattet ham, som jeg ikke husker navnet på, så mente han at alle barn av NS-ere egentlig sympatisterte med foreldrene, og støttet dem. Jeg klarer ikke å henge med på den måten å tenke på, så jeg lurer på hva jeg har misset.

Jeg orker eller ønsker ikke å dømme - dette blir bare sårt og vart.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no