Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-06, 21:19   #21
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Dette var sjefen sjøl som jeg praten med .....
Pratet først med en vanlig ansatt, men hun forstod fort at hun ikke hadde kunnskap nok til å veilede mitt kjøp....

Det er jo helt tragisk.

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 21:54   #22
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Det er ikke han galningen her du har snakket med vel?

http://www.fedrelandsvennen.no/vi_og...icle334560.ece

Bakovervendt er tryggest, har vært tryggest og vil være tryggest så lenge barn er som de er og bilene kjører den veien de gjør. Det må skje noe veldig revolusjonerende når det gjelder barnestoler før forovervendt blir tryggere.

USA anbefaler nå bakovervendt lenger, Tyskland har også begynt å snuse på de lave tallene i Sverige og forhåpentligvis kommer enda flere land etter. Sverige/Norge anbefaler ikke bakovervendt fordi de ligger bak på forskning, men fordi de ligger milevis foran.

I USA holder de på med en treårig undersøkelse om forovervendt vs bakovervendt. En av de foreløpige konklusjonene er at bakovervendt også er best i sidekollisjon da de fleste sidekollisjoner inneholder noe fart framover. Bilen som treffes er gjerne på vei framover.

Selv der hvor man har midtrabatt og enveiskjørte veier og det skjer mest kjedekollisjoner, så må man tenke på at hver gang en bil blir truffet bakfra så er det en som kræsjer med sin front.

Kollisjoner bakfra er også som regel mye mindre alvorlige enn front og utforkjøringer. Man sikrer jo utifra det som er mest alvorlig og får størst konsekvenser.

Ang. montering så er det ikke vanskelig å montere når man kan det. Det nye til Akta har færre momenter og er lett å montere. HTS er det setet som er vanskeligst, men ikke vanskelig når man vet hvordan.

Barnas komfort og trivsel er veldig bra bakovervendt, ihvertfall ikke noe dårligere enn framovervendt. Litt bøyde bein er ikke noe problem. Et speil på nakkestøtten og barnet ser ut til alle kanter og den som kjører har full kontroll på barnet. Å bli uoppmerksom pga barnet er jo uavhengig av kjøreretning.

Bakovervendt er best, ingen tvil om det. At ikke alle velger det sikreste eller kan ha det sikreste er en annen diskusjon, men hva som er sikrest for barnet er ikke noe å diskutere.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 22:06   #23
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Det er ikke han galningen her du har snakket med vel?

http://www.fedrelandsvennen.no/vi_og...icle334560.ece


Tenkte også på han...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 00:07   #24
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Det er ikke han galningen her du har snakket med vel?

http://www.fedrelandsvennen.no/vi_og...icle334560.ece

Nei, har nok ikke hatt disputt med han. Men skulle nesten tro det. Argumentene hans var jo veldig samsvarende med de argumentene "min" forhandler lirte av seg. Det er vel flere av den ulla, desverre....

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 01:05   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Jeg finner ikke kilden nå, men da jeg gjorde research var det en fyr fra parallellen til Trygg Trafikk i Sverige som sa at

man har hittil ikke hatt dødsfall i Sverge av barn som sitter riktig bakovervendt

Det syns jeg sa ganske mye.

Jeg tror det er fysikkkunskapene det skorter på hos mange: At kraften i kollisjonen = Masse multiplisert med delta hastighet opphøyd i andre.

Altså: Kraften i en kollisjon mellom to biler som begge kjører i 70 km/t er FIRE ganger så stor som kraften i en kollisjon der en bil som står stille blir påkjørt bakfra av en bil som kjører i 70.

I tillegg kommer at front-mot-front ofte skjer i høye hastigheter. Sidekollisjoner og kollisoner bakfra skjer oftere i lave hastigheter og medfører sjelden alvorlig skade/død.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 01:07   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Det eneste virkelig legitime argumentet angående at forovervendte seter kan ha en sikkerhetsfordel er det at de er veldig mye lettere å montere. Jeg er kanskje en teknisk idiot, og mannen min også, men jeg har knølt MYE med setet vårt, og, viser det seg, faktisk kjørt en god stund med det feilmontert!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 10:19   #27
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Vi har (selvfølgelig ) bakovervendt sete til snuppa og minien. Vi har en Honda CR-V og Snuppa har et HTS sete. Hun har full kontroll på det som skjer bakover, har aldri vært kvalm (i vår bil) og liker seg i bilen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 10:35   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg synes det er veldig betenkelig at en som jobber med å selge bilseter lirer ut av seg så feilaktig informasjon om et så viktig tema... Overreagerer jeg når jeg mener at vedkommendes overordnede burde informeres om dette?


Nei, det var min første tanke også. Jeg synes det var hårreisende informasjon.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 10:37   #29
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså: Kraften i en kollisjon mellom to biler som begge kjører i 70 km/t er FIRE ganger så stor som kraften i en kollisjon der en bil som står stille blir påkjørt bakfra av en bil som kjører i 70.

I tillegg kommer at front-mot-front ofte skjer i høye hastigheter. Sidekollisjoner og kollisoner bakfra skjer oftere i lave hastigheter og medfører sjelden alvorlig skade/død.

Jeg er helt enig i deg når vi snakker norske forhold. Men en ting jeg tenker på er: Dette vil ikke stemme for andre land hvis det eksisterer fysiske hindringer mellom feltene. Da vil de kollisjonene som skjer med størst kraft skje som sidekollisjoner og påkjørsler bakfra. Stemmer ikke det, da?

Lille*My er den som sa dette i tråden, måtte skjekke. Anyway: Her i Norge er det bakovervendt som er sikrest og det er nok for meg, i alle fall.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 11:09   #30
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er helt enig i deg når vi snakker norske forhold. Men en ting jeg tenker på er: Dette vil ikke stemme for andre land hvis det eksisterer fysiske hindringer mellom feltene. Da vil de kollisjonene som skjer med størst kraft skje som sidekollisjoner og påkjørsler bakfra. Stemmer ikke det, da?

Lille*My er den som sa dette i tråden, måtte skjekke. Anyway: Her i Norge er det bakovervendt som er sikrest og det er nok for meg, i alle fall.

I disse landene har de nå begynt å snuse på de skandinaviske anbefalingene.
Selv om det er fysiske hindere mellom feltene på f.eks autobahn så vil minst like mye av folks kjøring i være 90 soner med dårligere standard enn veger som har 90 sone i Norge.

Hvis det er slik at forovervendt er tryggest på autobahn burde det kanskje vært funnet opp seter som lett kan snus til bruk på slike veier.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 11:16   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er helt enig i deg når vi snakker norske forhold. Men en ting jeg tenker på er: Dette vil ikke stemme for andre land hvis det eksisterer fysiske hindringer mellom feltene. Da vil de kollisjonene som skjer med størst kraft skje som sidekollisjoner og påkjørsler bakfra. Stemmer ikke det, da?

Lille*My er den som sa dette i tråden, måtte skjekke. Anyway: Her i Norge er det bakovervendt som er sikrest og det er nok for meg, i alle fall.

Selv på Autobahn vil jo forskjellen i hastighet mellom de to bilene sjelden være så mye som mellom to biler som frontkolliderer. Men jeg poenget ditt. Hvis jeg nesten utelukkende kjørte frem og tilbake på en vei med fysiske sperrer mellom feltene ville jeg kanskje vært mer åpen for å bruke forovervendt sete.

Min svoger som er politimann hadde forresten blitt fortalt dette med at forovervendt seter er sikrest, pga. påkjørsler bakfra, i jobben sin, så de snudde minstemann da han var 10 måneder eller så. Det syns jeg var fælt, men etter at jeg hadde sagt hva jeg vet og kan og de beslutter selv, så er det ikke så mye jeg kan gjøre med det, dessverre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 11:18   #32
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I disse landene har de nå begynt å snuse på de skandinaviske anbefalingene.
Selv om det er fysiske hindere mellom feltene på f.eks autobahn så vil minst like mye av folks kjøring i være 90 soner med dårligere standard enn veger som har 90 sone i Norge.

Ettersom jeg har reist utrolig lite har jeg ingen anelse om veistandarne i de forskjellige land. Det vil si jeg husker da vi var i USA så hadde de lagt inn humper i veien foran kryss for at bilistene skulle våkne. Men det at jeg har vært en plass i USA er jo like lurt som å si at jeg har vært en plass i Europa og derfor vet alt om veistandaren der.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten

Hvis det er slik at forovervendt er tryggest på autobahn burde det kanskje vært funnet opp seter som lett kan snus til bruk på slike veier.

God ide. Kanskje noe for "Skaperen"?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 11:32   #33
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Det med møteulykker tror jeg er ganske avhengig av veistandarden. Jeg har bare opplevd nesten-episoder når vi har kjørt på østlandet, på brede veier der alle (inkludert de som kanskje ikke "burde") kjører med høy fart. Her på vestlandet har jeg aldri opplevd det, på tross av kjøring på mange veier uten midtlinje og plass til bare en og en halv bil.

Vi hadde poden framovervendt fra han var ca halvannet år, årsaken til det var at det ikke gikk å sette setet bakfram i baksetet. Det gikk bakfram framme, men vi vurderte at det var tryggere at han satt med kjøreretningen bak, enn mot framme, på de veiene vi kjørte. Denne gangen har vi nyere bil, og toern skal sitte bakovervendt så lenge det er praktisk mulig.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 12:05   #34
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Dere med store barn bakovervendt: Hva slags sete bruker dere? Minsten her sitter bakovervendt og skal gjøre det så lenge det er fysisk mulig, men jeg begynner allerede nå å ane begrensningene. Han har to seter, et i hver bil. Det er Graco Cosmic XTP og Britax Two Way Elite. Guttungen blir tre i mars og er LITEN for alderen. (Han er 11-12 kg og ca 90 cm). Han har gpd plass i Graco-setet enda, men jeg ser at hodet har begynt å komme opp over kanten og hodestøtten står på maks. I det andre setet har han lenger opp til kanten, men sitter veldig trangt med beina. Det er nesten fysisk umulig å trykke ham på plass i setet. Jeg håper det kan gå an å få til til han er fire, iallefall, men jeg begynner å tvile.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 12:28   #35
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Dere med store barn bakovervendt: Hva slags sete bruker dere? Minsten her sitter bakovervendt og skal gjøre det så lenge det er fysisk mulig, men jeg begynner allerede nå å ane begrensningene. Han har to seter, et i hver bil. Det er Graco Cosmic XTP og Britax Two Way Elite. Guttungen blir tre i mars og er LITEN for alderen. (Han er 11-12 kg og ca 90 cm). Han har gpd plass i Graco-setet enda, men jeg ser at hodet har begynt å komme opp over kanten og hodestøtten står på maks. I det andre setet har han lenger opp til kanten, men sitter veldig trangt med beina. Det er nesten fysisk umulig å trykke ham på plass i setet. Jeg håper det kan gå an å få til til han er fire, iallefall, men jeg begynner å tvile.

Acta Graco Cosmic, med førersetet godt dratt frem så at det blir bedre plass. Det er et stykke igjen før ørene er oppe mot kanten som jo er den grensen man skal gå etter. Gutten vår blir 4 i februar.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 12:46   #36
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Kristin: Storebror som er litt over 105 cm (siste uoffisielle måling sa 107 cm) sitter kjempefint i HTS Izi Kid, og har veldig god plass. Men vi har Akta Cosmic i den andre bilen, og der har vi måttet gå over til fremovervendt sete, for det ble for trangt. Når barnet veier mer enn 11 kg så skal jo Aktasetet tippes utfor kanten, og da blir det bedre benplass, men det ble uansett for kort i ryggen for storebror. Nå har lillesøster tatt over det setet.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 13:29   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Kristin: Storebror som er litt over 105 cm (siste uoffisielle måling sa 107 cm) sitter kjempefint i HTS Izi Kid, og har veldig god plass.

Har dere setet i midten, eller på siden? Vi har en 2-åring på 96 cm som straks har vokst ut av Graco-setet sitt, og vi må finne noe nytt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 13:48   #38
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Jeg har en treåring på 16-17kg og meter'n lang i Cosmic (fortsatt bra med plass) og i en Britax Two-Way (mye plass). Hodet er ikke over eller helt nære kanten på noen av stolene. Hun er både lang i beina og i overkroppen, så ganske normale proporsjoner. Det blir minst 1 år til bakovervendt på henne, forhåpentligvis enda lenger. I Cosmic'en har hun god beinplass for den må jo stå over kanten. Britax'en har vi helt inntil baksetet pga veldig liten plass og hun sitter fint med beina der også. Hun kan ikke strekke dem ut, men det gjør jo ikke noe.

Brio Zento skal vist være enda lenger i ryggen enn Two-Way men har ikke prøvd selv. Duologic har vi prøvd og det virker som det er hakket lenger i ryggen enn Two-Way. Så det finnes seter for lange barn.

Opprinnelig lagt inn av him

Jeg er helt enig i deg når vi snakker norske forhold. Men en ting jeg tenker på er: Dette vil ikke stemme for andre land hvis det eksisterer fysiske hindringer mellom feltene. Da vil de kollisjonene som skjer med størst kraft skje som sidekollisjoner og påkjørsler bakfra. Stemmer ikke det, da?

Men hver gang noen blir truffet bakfra så er det jo noen som kolliderer med sin front. Og som nevnt så viser forskning fra USA at selv sidekollisjoner er tryggest i bakovervendt sete, som jo også er ganske logisk når man tenker etter. Bakovervendt for de minste beskytter jo også for kraftige fartsreduksjoner, som også kan inntreffe særlig på motorveier med stor hastighet.

Opprinnelig lagt inn av HP


Det med møteulykker tror jeg er ganske avhengig av veistandarden. Jeg har bare opplevd nesten-episoder når vi har kjørt på østlandet, på brede veier der alle (inkludert de som kanskje ikke "burde") kjører med høy fart. Her på vestlandet har jeg aldri opplevd det, på tross av kjøring på mange veier uten midtlinje og plass til bare en og en halv bil.

Men en idiot (eller østlending ) kan man jo treffe på selv på vestlandet. Og utforkjøring pga vær er vel ikke noe mindre i vest enn i øst?

Opprinnelig lagt inn av HP

Vi hadde poden framovervendt fra han var ca halvannet år, årsaken til det var at det ikke gikk å sette setet bakfram i baksetet. Det gikk bakfram framme, men vi vurderte at det var tryggere at han satt med kjøreretningen bak, enn mot framme, på de veiene vi kjørte. Denne gangen har vi nyere bil, og toern skal sitte bakovervendt så lenge det er praktisk mulig.

Bakovervendt er tryggest uansett plassering. Svenskene anbefaler jo forsetet.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 13:53   #39
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Dere med store barn bakovervendt: Hva slags sete bruker dere? Minsten her sitter bakovervendt og skal gjøre det så lenge det er fysisk mulig, men jeg begynner allerede nå å ane begrensningene. Han har to seter, et i hver bil. Det er Graco Cosmic XTP og Britax Two Way Elite. Guttungen blir tre i mars og er LITEN for alderen. (Han er 11-12 kg og ca 90 cm). Han har gpd plass i Graco-setet enda, men jeg ser at hodet har begynt å komme opp over kanten og hodestøtten står på maks. I det andre setet har han lenger opp til kanten, men sitter veldig trangt med beina. Det er nesten fysisk umulig å trykke ham på plass i setet. Jeg håper det kan gå an å få til til han er fire, iallefall, men jeg begynner å tvile.

Fikk bare lyst til å vise frem dette bildet.
Her er min datter 6 år og 7 mnd.
Hun ble bittelitt for lang. ( 116 cm, 23 kg)
Dette setet er jo kun godkjent til 18 kg (BeSafe Combi), men fikk lyst til å teste plassen.
Hun kunne også ha bena ned på hver side av stolen.
Noe som var mer behagelig for henne, siden hun ikke er vant til å sitte slik.
Så det skal vel litt til før ungene blir for lange for et sete mener jeg?


*tok bort bildet*


Sist redigert av Mamma Rosa : 22-12-06 kl 13:50.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 14:11   #40
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bilsete - ikke bra med bakovervendt?!

Gwen: Er ikke mange mm hun er for lang da faktisk. Britaxen er jo lenger enn Combi så godt å vite at storesøster her i huset kan vokse såpass mye før setet blir for kort.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no