Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-06, 21:43   #1
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Er redd det kanskje er flere av dere som har erfart dette:

Barnevogna har stått i boden, der var det ikke tørt nok - og nå er det hår og muggprikker i Simo-vogna som vi jo skal spare til nestemann!
Muggsopp er jo overhodet ikke bra for spedbarn/småbarn som skal tilbringe mye tid i vogna.

Hvordan blir man kvitt soppen helt?
Er vogna ødelagt?
Kan jeg vaske trekket (alt kan ikke vaskes, f.eks kalesjen) og stole på at soppen er borte?
Det er jo viktig at vogna nå får tørke ordentlig, og lagres et annet sted.

(Det store spørsmålet er: Hvor? Det kan jo ikke dere svare på...)

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 21:48   #2
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Jeg leste en tråd om dette på nm for litt siden og der var konklusjonen at det går bare ikke vekk, rett og slett. Så hun kasta vogna og kjøpte ny.
Veit ikke helt om det stemmer, men.
Era?

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 21:48   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Jeg har samme problemet. Vognen som har stått på samme sted i over et år, til og fra naturligvis - har plutselig fått mange flotte blå flekker.
Jeg slengte det som kunne vaskes i vaskemaskinen, det meste gikk vekk, men det er enda litt igjen. Tar en tur til tenker jeg, hvis ikke det hjelper, sender jeg den til rensing.
På min kan vel absolutt alt demonteres, også kalesjen selv om det innebærer å ta frem skrujernet.
Det som irriterer meg mest, er at reservevognen til 300 kr. som sto rett ved siden av, ikke er angrepet.

Når jeg får det vekk, for vekk skal det - så lagrer jeg den hos mine foreldre. Der står den trygt!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 22:09   #4
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Det er mulig å redde vogna.

Ta på på Domestos Fresh og la det virke noen timer.
(det skal helst ikke tørke inn så legg det som kan i en pose, men ikke knyt igjen.)
Etterpå vaskes det som kan bli tatt av i maskinen og det som ikke kan bli tatt av spyles.
Om alt ikke har gått bort så gjenta alt på nytt.

Dette har jeg selv god erfaring i og har gjordt det på flere ting, blant annet vogn. Men det har vært på jordslag (svarte små prikker) men skal fungere på annet også.
Når du tar på Domestos Fresh vil du se den blir helt hvit på flekkene og det er akkurat som om den "bruser". Da vet du at den jobber med flekken.

Får ta med at det lukter ganske mye Domestos Fresh etterpå gjerne, så luft den skikkelig.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 22:10   #5
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Ship shape.. det er tingen. Da får man iværtfall bort farge og lukt, men om ALT som er skummelt er borte, det vet jeg ikke.

Har iværtfall brukt det på en gammel vogn og det funka som bare det.

http://www.shipshape.nu/ og finn jordslagfjerner i menyen til venstre.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 22:18   #6
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Tusen takk for foreløpige svar!
Ship-Shape høres jo genialt ut! Men lurer jo på om det er andre, skadelige stoffer i det middelet som ikke er bra for baby å inhalere...

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 22:25   #7
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Tusen takk for foreløpige svar!
Ship-Shape høres jo genialt ut! Men lurer jo på om det er andre, skadelige stoffer i det middelet som ikke er bra for baby å inhalere...

Da det gikk reklame for ship-shape på tv-shop så påstod de at det var bare naturlige stoffer i den.. hehe. Ikke skadelig for miljøet iværtfall. Du kan jo sende de en mail å spørre kanskje?

De bruker det jo på båkalesjer, og der skal vel folk sove eller? (har ikke akkurat peiling på båt, må innrømme det da.)

Uansett, lykke til. Muggsopp er noe svineri.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-06, 23:05   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Nøyer meg med å gi deg en stor klem, jeg - og håper du blir kvitt skiten!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 10:22   #9
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Etter å ha vaska trekkene er det veldig veldig viktig at den får tørke skikkelig iallfall.
Håper du klarer å få det vekk.

Lykke til!!!

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 11:00   #10
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Er muggsopp farlig når vogna står ute da?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 11:02   #11
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Er muggsopp farlig når vogna står ute da?

Når hele vognen er dekket av det mener du?
Det er vel ikke det beste stedet å legge en liten nyfødt ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 11:03   #12
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Jeg hadde ikke tatt sjangsen.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 11:19   #13
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Når hele vognen er dekket av det mener du?
Det er vel ikke det beste stedet å legge en liten nyfødt ...

Jeg tenkte at gassene forsvant i lufta, men det påvirker kanskje barnet allikevel.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 13:09   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Jeg tar egentlig ingen sjanser, men å kaste en vogn til 5000 kroner er ikke aktuelt for min del.
Jeg kommer til å vaske den en gang til, tørke den godt, putte trekket i frysern, og vaske den en gang til. Muligens den sendes til rens istedet for vask, det får vi se.
Om det ikke er spor igjen av det, så kommer jeg til å bruke den, men ikke til nyfødt. Til det har jeg, heldigvis, en annen vogn.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 14:19   #15
Robina
Aktiv
 
Robina sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 159
Robina er litt kul
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Du kan prøve nylonvask på stoff som ikke kan tas av.

__________________
Robina.
Robina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 14:23   #16
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Jeg mener å ha lest noe om at epleedikk skal fjerne muggsoppen. Jeg husker ikke helt blandingen, men en blanding av epleedikk og vann. Så om du kan ligge det i bløt i vann med masse eddikk, og så kjøre det i vaskemaskinen, så er jo det et godt tips.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 14:32   #17
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Eddik hjelper, det hindrer vel også sopp i å komme tilbake igjen.

Jeg fikk mugg på en trille (som mannen klappet sammen etter å ha gått tur i regnet) den tok jeg inn i dusjen og skrubbet med vaskemiddel og spylte. 60 grader dreper sopp. Så gjorde jeg et eller annet med eddik til slutt, sprayet på og skylte med kaldt vann? husker ikke, men det virket. Vogna er friskmeldt nå, og jeg har en spesiell nese for mugg, så er jeg er overbevist om at jeg hadde oppdaget det hvis ikke alt var borte.

Det gjør ikke noe om den lukter litt eddik en stund (hvis du ikke skal putte baby oppi så klart) det dunster bort av seg selv.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 14:33   #18
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Ship shape.. det er tingen. Da får man iværtfall bort farge og lukt, men om ALT som er skummelt er borte, det vet jeg ikke.

Har iværtfall brukt det på en gammel vogn og det funka som bare det.

http://www.shipshape.nu/ og finn jordslagfjerner i menyen til venstre.

Jeg brukte dette på vogna og alle frager som ikke er fargeekte blir bleiket av dette. Står bak på flasken
Men vogna ble ren.
For brukte det på en genser og og da forsvant blåfargen som var på genseren. jeg tenkte jo ikke at det ikke var fargeekte...
så vær ops.




lykke til

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 14:41   #19
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Det eneste jeg vet om som dreper muggsoppsporene som helt sikkert lever i stoffet på vogna di, er klorin. Selv om de synlige flekkene er borte, så kan de skadelige stoffene være der likevel. Husk at muggsopp er veldig lite gunstig for helsen, og at eksponering kan trigge allergier. Jeg hadde nok ansett vogna for ødelagt, men så er jeg kjent for å krisemaksimere en hel del når det kommer til allergiforebygging.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 16:03   #20
@nne
Ikke fra NM
 
@nne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: arendal
Innlegg: 301
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Sv: Ånei!! Muggsopp i barnevogna!

Stemmer for Domestos fresh, den oedelegger ikke fargene heller. Men hvis ikke det virker, saa tror jeg heg har hoert noe om youghurt eller melk for aa fjerne muggsopp. Eller kanskje det var jordslag. Skal undersoeke paa et "lurt" forum. Saa kommer jeg tilbake senere.

__________________
Barn er utrolig flinke til å etterligne. Samme hvor mye du strever med å lære dem folkeskikk, oppfører de seg akkurat som foreldrene sine
@nne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no