Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Må nye skøyter slipes før bruk?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-12, 19:50   #1
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Må nye skøyter slipes før bruk?

Det foretrukne svaret er nei, men infomailen fra allidretten hevdet det. Er det helt, helt sant?

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 19:51   #2
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.690
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Det er best dersom de blir slipt først. Tilbyr de ikke sliping ved skøytebanen?

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 19:53   #3
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Nå er det snakk om skøytegåing i barnehagen, så der er det neppe noe sliping. Men er det katastråf å sende femåringen som aldri har gått på skøyter med uslipte skøyter, kommer han til å få varige men?

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 19:59   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.233
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Min 5-åring har mye større glede av skøytene når de er slipt, men en gang eller to på uslipte skøyter får deg ikke til å vippe over i dårlig mor kategorien, langt derifra. Kompensere med kakao på termos?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:00   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Tja, mine fikk skøyter for første gang i fjor vinter og vi har enda ikke slipt dem - ganske enkelt fordi jeg ikke har klart å finne noen her som gjør det. Det går helt fint; de vet jo ikke hva de eventuelt går glipp av.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:01   #6
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Ja de må slipes. Ikke moro å gå med utslipte skøyter :ikke hjelpsom:

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:08   #7
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Dere er bare sånn passe hjelpsomme.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:42   #8
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Uten sliping blir skøytene glatte sideveis. Det et ikke moro når man skal lære å gå. Derfor et det lurt slipe, så barna får bedre tak på isen.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:47   #9
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Frostskøytene er slipt når du kjøper dem. Dette fant jeg ut av i fjor. Vi voksne måtte slipe de nye skøytene, men frøkna slapp.

Du kan lett kjenne under skøyten om den er slipt. Om du kjenner to parallelle skarpe egger er de slipt, men hvis den er flat under så er den ikke slipt.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 21:10   #10
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.499
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Tja, mine fikk skøyter for første gang i fjor vinter og vi har enda ikke slipt dem - ganske enkelt fordi jeg ikke har klart å finne noen her som gjør det. Det går helt fint; de vet jo ikke hva de eventuelt går glipp av.

De sliper skøyter i de fleste sportsbutikker tror jeg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 21:16   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

De sliper skøyter i de fleste sportsbutikker tror jeg.

Ikke her i byen, nei. Finnes ikke ishall, og ustabilt vintervær med bare korte perioder med skøyteis = lite marked for skøytesliping og få som i det hele tatt vet at det er noe som gjøres. Jeg hadde aldri hørt om at skøyter skal slipes før jeg leste om det her på FP i fjor vinter. Jeg var innom de fleste sportsbutikkene i byen i fjor, og ingen gjorde det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 21:21   #12
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Ikke her i byen, nei. Finnes ikke ishall, og ustabilt vintervær med bare korte perioder med skøyteis = lite marked for skøytesliping og få som i det hele tatt vet at det er noe som gjøres. Jeg hadde aldri hørt om at skøyter skal slipes før jeg leste om det her på FP i fjor vinter. Jeg var innom de fleste sportsbutikkene i byen i fjor, og ingen gjorde det.

Seriøse sportsbutikker pleier gjøre det. Jeg ser du bor nordpå. I en by med Skandinavisk Høyfjellsutstyr, kanskje? De vet nok uansett hvor du får det gjort.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 21:47   #13
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Jeg var med venninda mi på sportsbutikken i dag. Hun kjøpte skøyter til mannen og sønnen. Vi plukka de bare med oss, og trodde de var klare til bruk.
Heldigvis spurte damen i kassa om de hadde blitt slipt.
Nye skøyter måtte visst slipes, ellers var det omtrent som å gå på skøyter med kallosjer på.

Tror opplevelsen av å gå på skøyter vil være bedre for han om de er slipt. (Dessverre)

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 21:54   #14
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Jeg visste ikke at de måtte slipes (trodde de var det), da jeg kjøpte skøyter til minsta og niesa mi 2-3 år siden. Kjøpte på XXL på Majorstua og han som hjalp meg, spurte om jeg ville de skulle slipe dem. Og han gjorde det på null komma niks.

Tror nok også det er lettere å gå med slipte skøyter, men vet ikke hvordan det er å gå med uslipte skøyter da.

Men hvorfor i all verden er ikke skøytene slipt før de selges egentlig ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 21:57   #15
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Jeg visste ikke at de måtte slipes (trodde de var det), da jeg kjøpte skøyter til minsta og niesa mi 2-3 år siden. Kjøpte på XXL på Majorstua og han som hjalp meg, spurte om jeg ville de skulle slipe dem. Og han gjorde det på null komma niks.

Tror nok også det er lettere å gå med slipte skøyter, men vet ikke hvordan det er å gå med uslipte skøyter da.

Men hvorfor i all verden er ikke skøytene slipt før de selges egentlig ?

Det var der vi var i dag også.
Vi bare leverte de, også gikk hun og hentet de mens jeg sov søtt. perert menisken på colloseum klinikken i dag:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 22:02   #16
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Vi har ikke slipt skøyter før i fjor, da vi kjøpte nye skøyter til ungene. De var ikke slipt.
Vi fikk slipt skøytene på en lokal sportsforretning og jeg kan love deg at det ble en helt annen opplevelse på isen. Jeg er sikker på at skøytene mine hadde rund egg. Nå kan til og meg jeg gå på skøytene, ikke bare støtte meg på vantet!

Er det ikke en lokal skøyteforening/idrettslag som driver med det?
Tidligere, når det bare var dårlige vintere her fikk vi allikevel slipt skøyter på Stadion.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 22:09   #17
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Usj, jeg får vel bite i det sure slipeeplet. Jeg vet hvor jeg kan få slipt skøytene, det bare passa så dårlig å få fiksa det før skøytedagen.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 22:34   #18
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Usj, jeg får vel bite i det sure slipeeplet. Jeg vet hvor jeg kan få slipt skøytene, det bare passa så dårlig å få fiksa det før skøytedagen.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 22:41   #19
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Alle skøytene på Biltema og barneskøytene jeg kjøpte på OBS var ferdig slipt. Voksenskøytene på OBS var ikke slipt. Det var moro. Not.

Som Meissa sier - du ser fort om de er slipt. Konkav egg med to noenlunde skarpe kanter - slipt, flat (firkantet) egg - ikke slipt.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 15:40   #20
larvar
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2012
Innlegg: 9
larvar har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Må nye skøyter slipes før bruk?

Jeg sliper skøyter jevnlig i Stjernehallen i Fredrikstad. Må presisere at skøyter er ikke brukenes før de blir slipt. Dette bør man få gjort i butikken. Hvis det ikke lar seg gjøre, ei heller på annen måte, ville jeg ikke kjøpt dem.
Det er også forskjell på hvordan skøyter blir slipt. Det er forskjell på hockey- og danseskøyter. Så du kan f.eks.ikke gå til en ishall å forvente at de klarer å slipe danseskøyter, hvis de primært sliper hockeyskøyter. Kunstløp og lengdeløp klubber har gjerne egne maskiner.

larvar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no