Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kokepåbud og kjøpevann

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-20, 12:55   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Kokepåbud og kjøpevann

I går ettermiddag ble det lekkasje i en av to hovedvannledningen her i byen og hele byen fikk sms om å koke vannet til drikke/tannpuss.
Så står det i avisa i dag at flere dagligvarebutikker ble utsolgt for flaskevann en time etter påbudet kom.
Bl.a. kjøpte noen vann til hunden sin. Han selv kunne drikke noe annet....
Da stusser jeg. For det første. Er det så vanskelig å koke vann noen dager og ha det i kjøleskapet? Og for det andre. Må hunder ha flaskevann? Vår katt har skål med vann, men drikker like godt fra vannpytter ute og vi har sett henne drikke av doskåla noen ganger...
Altså folk må gjerne kjøpe vann, men jeg skjønner ikke hamstringen. Så mye styr er det ikke å koke vel?
Kjøper du vann ved kokepåbud?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:10   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Vi hadde ei flaske first price vann uten kullsyre i kjøleskapet og et par til i romtemperert den høsten det var brudd med påfølgende kokepåbud ca en gang i mnd, var vel tre ganger på knapt 4 mnd. Mellomste var baby, jeg var i perm, hunden måtte ha vann. Og vi lagde vel grøt på kjøpt vann også. Til babyen.

Ja. Vi kokte og avkjølte også, men når du har stått der med Tom vsnnskål (hunden vår drakk langt over snittet pga sykdom, så tom skål skjedde jevnlig) og en baby som måtte ammes, byttes bleie og bysses og aldri sov over 20 min i strekk på dagen, da var der lettere å ha vann i kjøleskapet når du oppdaget at det var brudd. Det inntraff jo ikke planlagt heller. Å koke og avkjøle er ikke gjort på 5 min heller.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:12   #3
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

(...)
Altså folk må gjerne kjøpe vann, men jeg skjønner ikke hamstringen. Så mye styr er det ikke å koke vel?
Kjøper du vann ved kokepåbud?

Kokepåbud er langt fra kjøpevannpåbud. Jeg ville neppe kjøpt vann, har strøm og kjele.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:13   #4
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Jeg hadde kjøpt vann, det drikkes mye vann å jeg synes det der greit å ha det tilgjengelig og kaldt i kjøleskapet.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:14   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Når man koker vann må det også avkjøles. Jeg hadde nok kjøpt noe vann, sånn at jeg ikke alltid måtte huske å koke vann ca tre timer før jeg får lyst til å drikke det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:18   #6
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Når man koker vann må det også avkjøles. Jeg hadde nok kjøpt noe vann, sånn at jeg ikke alltid måtte huske å koke vann ca tre timer før jeg får lyst til å drikke det.

Kjenner jeg meg rett hadde jeg kokt mye på kvelden og satt i flasker eller lignende i kjøleskapet eller på kjellergulvet for å ha til drikkevann. Og gjentatt neste kveld.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:27   #7
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Vi kjøpet vann ellers også. Ingen av oss liker smaken på vannet i krana. Så vi kjøper alltid vann på flaske.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:34   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Vi måtte nok kjøpt vann, hvert fall til meg.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:35   #9
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Jeg får se hva jeg mener om det varer lenge. Akkurat nå i helga er vi ikke hjemme, så vi er ikke berørt før i morgen. Men jeg syntes det var rart å kjøpe vann til hunden. De stikker jo gjerne snuten i det meste. Men jeg har jo ikke hund, så mulig jeg ikke har peiling.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:36   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Stikker snuten i det meste er ikke det samme som at det er greit å gi dem ukokt vann når det er kokepåbud.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 13:36   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Jeg hadde kjøpt vann, det drikkes mye vann å jeg synes det der greit å ha det tilgjengelig og kaldt i kjøleskapet.

Det hadde jeg også gjort.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 14:27   #12
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Jeg hadde nok gjort begge deler. Kjøpt drikkevann, men kokt vann til matlaging, kaffetrakter og husdyr. Nå har vi bare en hamster da, og hun drikker max et par teskjeer vann i døgnet, så hun kan jo vente den tiden det tar å koke og avkjøle. Til en hund hadde jeg antakelig kjøpt litt så det holdt i mellomtiden.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 14:31   #13
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Kokt vann som er avkjølt er ikke godt. Tamt og slapt. I alle fall når en er vant med veldig godt drikkevann i krana. Vann er jeg kresen på. Ved kokepåbud skal det jo kokes i 5 minutter eller noe sånt. Ikke bare et lett oppkok. Jeg hadde kjøpt flaskevann på butikken for å drikke. Det andre kunne jeg hatt til dyr og matlaging. Men er jeg tørst nok eller absolutt trenger det så hadde alt gått og hadde kokt om det var tomt i butikken. Men da hadde jeg heller drukket Farris.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 14:49   #14
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Kokt vann som er avkjølt er ikke godt. Tamt og slapt. I alle fall når en er vant med veldig godt drikkevann i krana. Vann er jeg kresen på. Ved kokepåbud skal det jo kokes i 5 minutter eller noe sånt. Ikke bare et lett oppkok. Jeg hadde kjøpt flaskevann på butikken for å drikke. Det andre kunne jeg hatt til dyr og matlaging. Men er jeg tørst nok eller absolutt trenger det så hadde alt gått og hadde kokt om det var tomt i butikken. Men da hadde jeg heller drukket Farris.

Neida. Man kan bruke vannkoker også faktisk. Det holder at det har kokt opp.

Vi har hatt endel trøbbel med vannet her det siste året. Mye koking. Og det er skikkelig pes å drive med over lang tid. Det tar tid å kjøle det ned.

Jeg pleide å koke opp om kvelden, satte i mugger og flasker i kjøleskap etter avkjøling. Det er når man holder på sånn i en uke eller to, at man finner ut av hvor mye vann det egentlig går. Og da var det ikke mye vanndrikking. Det smaker så kjipt at ingen her syns det er noe særlig å drikke. Så jeg kjøpte med noen flasker fra butikken ved jobb. I en annen kommune enn jeg bor. For her var det tomt for flaskevann i butikkene.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 14:55   #15
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Vi måtte koke vann i over en uke i fjor på grunn av brudd på en hovedvannledning. Opplevde det samme som hos deg, at det ble tomt for flaskevann i løpet av få timer, folk hamstret som gale. Selv kokte jeg opp vann, kjølte ned og hadde på flasker, og vi hadde hele tiden mer enn nok vann. Det var virkelig ikke så mye stress som jeg hadde sett for meg, og et mye billigere alternativ enn å kjøpe alt det vannet vi hadde behov for.

Vannet må ikke koke i fem minutter, det holder at det har kokt opp, men det som er viktig er at man ikke bråkjøler det ned fikk vi vite av kommunen da det stod på.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 15:15   #16
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Jeg hadde nok kjøpt vann både til meg selv og hunden. Såklart hadde vi begge kunne drukket kokt vann, men jeg er nok litt lat. :innrømmer:

Det er forresten heller ikke anbefalt å la hundene drikke fra sølepytter. Jeg prøver å unngå det og har lært henne opp til ikke å drikke sånne steder. Bor midt i byen. Det kan være mye rart i sølepytter der.


Sist redigert av liefje : 06-06-20 kl 17:33.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 17:18   #17
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Hadde nok kjøpt inn litt, men også kokt. Bikkja hadde nok fått kokt vann, selv om hun drikker mye rart ute. Kommer litt an på hva som var årsaken til at vannet måtte kokes.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 17:19   #18
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Nei, vi har gjort sånn som vi har fått beskjed om av staten og har en del liter vann stående i plastdunk på vaskerommet. Da har vi vann å drikke mens nytt vann kokes og kjøles ned.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-20, 20:50   #19
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kokepåbud og kjøpevann

Jeg hadde kjøpt vann til drikking, men ikke til matlaging eller dyr. Kokt vann smaker ikke godt.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no