Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-20, 11:59   #1
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Tenkte å skrive i gruffetråden, men kom på at jeg heller kunne lage en ny tråd og kanskje få litt råd og veiledning.

Jeg har fått beskjed om at jeg er i grenseland til svangerskapsdiabetes, og kravene til blodsukker er ganske tøffe. Under 5,3 fastende og under 6,7 2 timer etter måltid.

Jeg måler blodsukker før mat, og to timer etter hvert måltid.

Jeg er i ferd med å bli gal!
Jeg har alltid spist det jeg hadde lyst på, når jeg hadde lyst på det! (Jada, det er sikkert det jeg straffes for nå).

Det jeg oppdager er at jeg "tåler" brød dårlig, melkeprodukter og frukt. Alt dette har alltid vært min sikringskost som mellommåltid.
Godterier er selvsagt tilnærmet umulig å spise.

Noen med diabetes 2 som har gode tips til mettende, små mellommåltider?

Jeg er nemlig et vilt dyr når jeg blir sulten, og familien kan tenkes å falle i ruiner hvis jeg ikke snart finner gode løsninger.

(Jeg er millimeter fra å begynne å smugspise store sjokoladeplater, potetgull og smågodter + å jukse med blodsukkerresultatene).

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 13:12   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Grønnsaker (gulrot, kålrot, broccoli og blomkålbuketter, paprika, cherrytomater) i staver med lett dip, feks ruccola pesto eller lett kesam.

Nøtter i moderate mengder.

Spekeskinke og ferske fiken og oliven.

Muffinsomelett med grønnkål/spinat og soltørket tomat.

Bær som feks bringebær, solbær eller blåbær og rips.

Proteinvafler basert på cottage cheese, skummet melk, egg og havregryn.

Du skriver at du har utfordringer med melkeprodukter, gjelder det også skyr og yoghurt naturell?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror

Sist redigert av meisje : 28-07-20 kl 13:20.
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 14:44   #3
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Skyr og yoghurt naturell er beste alternativer, men ikke helt problemfritt. Takk for gode tips!

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 14:58   #4
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Baconcrisp.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 15:33   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Google lavkarbo oppskrifter? Ellers er det endel slike "barer" som Atkins osv som har lite karbohydrater.

Cottage cheese (om du liker det) kan sprites opp med litt stasj. hjemmelagd granola med mest nøtter og kjerner osv kan has i feks.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 16:10   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Jeg må passe blodsukkeret av andre årsaker, og Njie Propud Sjokolade er min guilty pleasure.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 18:07   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Rugsprø med masse skinke og litt ost eller annet proteinrikt pålegg, funker for meg, som også må passe litt på blodsukkernivået (av helt andre årsaker enn deg).

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 18:22   #8
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Kokt egg med salami er min snacks.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 19:13   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Egg og avokado er mettende og godt, og egg kan jo tilberedes på utallige måter På Obs har de kokosmelkyoghurt som er veldig godt. Kanskje det kan fungere for deg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 19:16   #10
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Egg og avokado er mettende og godt, og egg kan jo tilberedes på utallige måter På Obs har de kokosmelkyoghurt som er veldig godt. Kanskje det kan fungere for deg.

Kiwi og rema har også kokosyogurt

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 19:25   #11
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Kiwi og rema har også kokosyogurt

Det er sant, men de er mye dyrere og (etter min mening) ikke like gode som Obs sin. Man kan jo lage det selv også, men det har jeg hatt veldig varierende suksess med.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 20:48   #12
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Det er sant, men de er mye dyrere og (etter min mening) ikke like gode som Obs sin. Man kan jo lage det selv også, men det har jeg hatt veldig varierende suksess med.

Jeg lager selv

Jeg liker best Berit sin med vanilje. Får komme meg ut av dps og en tur på obs, teste den. Naturell?

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 21:04   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Jeg lager selv

Jeg liker best Berit sin med vanilje. Får komme meg ut av dps og en tur på obs, teste den. Naturell?

De har naturell i stor boks, og små bokser med sitron og vanilje (tror jeg).

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-20, 22:57   #14
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Jeg har Dia2, post-transplant dia, og jeg spiser mager cottage cheese med blåbær i stedet for minst ett av brødmåltidene. Det metter lenge og jeg liker det godt. Det må være mager for min del pga smaken.

Mandler og nøtter jo jo safe (men jeg er allergisk).

Avokado på rugspø er ganske godt, med litt salt og pepper på.

Skyr (zerovarianter) er jo også greit, men det er ikke akkurat favoritten min.

Jeg drikker ALDRI juice eller spiser frukt. Jeg spiser heller bær.

Jeg tester nå ulike fruktis med lavt karboinnhold, og har (selvføgelig ikke) utslag med Zeroh-isen eller Funlight-isen, men de er ikke like gode som Nude og Fruitero, som er bedre på smak. Disse fungerer også godt hos meg. Dream lemonsplash har jeg også prøvd, men der glemte jeg visst å måle etterpå.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 00:32   #15
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Jeg hadde svangerskapsdiabetes og levde på Fedonkosthold de siste fire månendene av svangerskapet.

Jeg kuttet alt av godis, med unntak av litt av den aller mørkeste sjokoladen innimellom, drakk ikke juice, spiste bare bær, ikke frukt. Ellers valgte jeg det groveste brødet eller grovt knekkebrød. Og spise nøtter hvis jeg måtte ha noe. Hvis du tenker grovt og grønt, sørger for å ha nøtter med deg hvis du blir hangry, så kommer du langt. Det er kjedelig, med det går over når bebisen kommer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 10:43   #16
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Tusen takk for mange gode tips!
Jeg tar gjerne imot enda flere, siden jeg liker variasjon i maten.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 16:13   #17
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Pålegg? Jeg var i grenseland sist og maula pålegg. Kont skinke, salami, ost osv.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 16:22   #18
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Jeg hadde dia2 i begge svangerskap, og ligger på/over grensen enda, så jeg lever lavkarbo nå, men i svangerskapet spiste jeg litt karbohydrater.


Jeg momset:
86 % sjokolade (smaker faktisk veldig godt når man venner seg av med sukker og vanlig sjokolade, men fram til det smaker det jo bare tørr kakao ... )
Nøtter
Propud med sjokolade, og vaniljesaus "uten"
Bær (blåbær, bringebær, jordbær)
Kjøtt (spekemat, kaldt lammelår)
Ostebiter

Til middag droppet jeg poteter/ris, men spiste søtpotet, brokkoli, blomkål, erter i stedet.

Lag så mye som mulig fra bunn så slipper du skjult sukker som er i omtrent all ferdigmat.

Vær obs på at glyserol kan gi spinnvill blodsukkerstigning, så om du skal ta trankapsler, så bør de ikke inneholde dette (mitt blodsukker gikk opp til 11-12 på totimers-målingen etter frokost når jeg tok trankapsler sammen med frokosten).

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-20, 17:11   #19
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Diabetes 2 (svangerskapsdiabetes)

Jeg levde omtrent på sukkererter og gulrot når jeg fikk svangerskapsdiabetes. Men tror ikke jeg skal brukes som eksempel på hva man skal spise fordi jeg nok dro det for langt andre veien og ikke spiste nok. Det var så utrolig mye fokus på at babyen ikke måtte bli for stor og mye antakelser om kosthold. Egentlig ganske provoserende når jeg tenker tilbake på det, siden jeg ikke gikk opp i vekt under svangerskapet og babyen hadde normale mål på ultralydene.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no