Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

J.K. Rowling og barn som er Harry Potter-fan

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-20, 10:51   #21
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: J.K. Rowling og barn som er Harry Potter-fan

Eg er ikkje einig med Rolness og eg kjenner J. K. Rowling er spesielt problematisk med sine uttalelser, nettopp fordi ho har eit så ungt publikum. At det er to biologiske kjønn er greit å hevde. Men å gå såpass hardt ut mot ei sårbar gruppe, å forsvare uttalelsene med at det kan vere traumatiserende for overgrepsofre å møte mennesker som har skifta kjønn i ein garderobe, og å hevde at menn bare kan skifte kjønn for å tuske til seg rettigheter som kvinner har kjempa for, tyder på ei total mangel på forståing for den kampen mange kjemper før dei går til så drastiske steg som å skifte kjønn. Dei eg har møtt, som står i slike prosesser, fortel om alt anna enn enkle ungdomsår. Og Rowling er ein person med eit veldig stort publikum i den mest sårbare aldersgruppa. At ho i det heile tatt har så sterkt behov for å uttale seg og meine ting om andre folk sin kjønnsidentitet, med sitt publikum, er for meg heilt uforståelig.

Samtidig er verket hennar og Harry Potter-universet det samme. Det er eg einig i. Det er alt det kommersielle rundt bøkene, eg kjenner motvilje mot å støtte vidare. Litt som Tally seier, kjenner eg på dette med å skilje mellom kunst og kunstner. Og det er vanskelegare når kunstneren framleis er i live.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-20, 11:26   #22
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: J.K. Rowling og barn som er Harry Potter-fan

Jeg skjønner tankegangen din, men jeg hadde aldri latt en sjuåring være den som tok konsekvensene av mine kjepphester. Samme hvor fornuftig en boikott virker for et voksent sinn, så vil det være ungen som tar støyten. Og det skal ikke han måtte ta.

La ham leve med HP-magien, og så kan du bruke dette som et eksempel til diskusjon når han blir stor nok til å skjønne implikasjonene.

Den prinsipielle diskusjonen kan tas i andre kanaler. Jeg syns det er veldig bra at temaet kommer opp, for dette hadde ikke jeg satt meg godt nok inn i. Kun lest overskrifter.


Sist redigert av Timar : 11-07-20 kl 21:37.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-20, 16:03   #23
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: J.K. Rowling og barn som er Harry Potter-fan

Har du lest det hun skrev på sin egen hjemmeside, nokon? Jeg var i utgangspunktet veldig negativt innstilt til henne, etter å bare ha fått med meg det som er skrevet om saken, og noen av tweetene hennes. Jeg syns teksten hun har skrevet gir bedre dybde og forståelse av at dette ikke er «ren» transfobi, men noe litt annet som også bygger på egne traumer.

Jeg syns dette det er viktig at vi snakker om det hun beskriver, nemlig unge mennesker som starter en prosess og angrer når de har gjennomført deler av denne eller har gjennomgått en fullstendig overgang. Det er ikke å være transfobisk å snakke om denne problematikken, altså. Jeg syns det er mye mer skummelt at nyansene ikke diskuteres og at de som ønsker å snakke om utfordringene beskyldes for å være TERFs og transfobiske.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-20, 18:50   #24
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: J.K. Rowling og barn som er Harry Potter-fan

Ja, Gaia, eg har lese essayet ho skreiv. Og eg synes det er litt formildende. Men likevel tenker eg at det er ho sjølv som eig problemet med å tåle å bevege seg på offentlege plasser som garderober, sjølv om det bygger på traumer. Eg ville nok også ha opplevd det som ubehagelig om ein som såg ut som ein mann var i damegarderoben. Men dersom ein automatisk tenker at fordi ein mann har utført overgrep, er alle menn voldtektsmenn, vil det vere veldig hemmende for korleis ein beveger seg i det offentlege rom. Og eg klarer ikkje heilt å akseptere premisset om at transkvinner skal miste rettigheter på grunn av at enkelte menn har skada og traumatisert enkelte kvinner eller barn. Det er ein type generalisering som eg ikkje synes er greit.

Ho problematiserer dette med kjønnskorrigering, og eg er heilt einig i at nyanser har lett for å bli borte i den prinsippielt debatten her. Som mor til gutt som leiker mykje med jenter, tenker eg ofte på kor stramme kjønnsrollemønster barn blir pressa inn i. Og eg trur at strenge normer fører til at fleire stille spørsmål ved identitet, enn om normene ville vore mindre strenge. Og dette er nyanser.

Men eg meiner likevel at Rowling har gått veldig lite varsomt fram, vist lite rolleforståelse, nettopp fordi ho bruker Twitter, som er ein kanal for spissformuleringer på den måten ho gjer.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-20, 19:16   #25
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: J.K. Rowling og barn som er Harry Potter-fan

Nå er jeg på telefonen, så jeg gjør det kort: jeg er enig med Nokon i at kjønnsrammene for barn og unge er trange - både på adferd og utseende, og jeg tror det kan være en årsak til at flere unge definerer seg utenfor sitt biologiske kjønn.

Jeg tenker også at det er viktig at folk vet at veldig mange som definerer annet juridisk kjønn, ikke går gjennom korrigerende operasjoner, men beholder de kjønnsorganene de er født med.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-20, 21:08   #26
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: J.K. Rowling og barn som er Harry Potter-fan

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ho problematiserer dette med kjønnskorrigering, og eg er heilt einig i at nyanser har lett for å bli borte i den prinsippielt debatten her. Som mor til gutt som leiker mykje med jenter, tenker eg ofte på kor stramme kjønnsrollemønster barn blir pressa inn i. Og eg trur at strenge normer fører til at fleire stille spørsmål ved identitet, enn om normene ville vore mindre strenge. Og dette er nyanser.

Men eg meiner likevel at Rowling har gått veldig lite varsomt fram, vist lite rolleforståelse, nettopp fordi ho bruker Twitter, som er ein kanal for spissformuleringer på den måten ho gjer.

Dette her er jeg helt enig i. Jeg har aldri vært noen Twitter-fan, fordi det utelukkende er plass for spissformuleringer der. Jeg syns hun burde latt være å sleive der.

Samtidig er ikke holdningene i innlegget eller i verkene så graverende - etter mitt syn, opplys meg gjerne - at boikott blir riktig virkemiddel.

De altfor trange kjønnsrollene bekymrer meg veldig, jeg kjenner og kjente meg som tenåring veldig lite igjen i kvinnestereotypien selv.

Jeg ville hatt et annet syn på JKR dersom jeg trodde hun var på Kari Jacquesson-bølgelengden, men jeg har ikke det inntrykket generelt.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no