Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Språkråd!

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-09, 05:34   #1
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Språkråd!

Aktuelle språkråd

  • Nøy deg med ett utropstegn!!!!!
  • Unngå forklaringer i parentes (selv om de er relevante).
  • Preposisjoner er uegnet til å avslutte setninger med.
  • Aldri generaliser!
  • Sammenlikninger er minst like ille som klisjeer.
  • Unngå å sprite opp språket med fancy og trendy ord og uttrykk.
  • Unngå fork. o.l.
  • Husk, engelske ord og uttrykk er out.
  • La språket ditt være kjemisk fritt for klisjeer, unngå dem som pesten.
  • Vær mer eller mindre spesifikk.
  • Overdrivelser er tusen ganger verre enn klisjeer.
  • Lær deg, kommareglene.
  • Selv om du føler trang til å bruke usedvanlig mange ord og vendinger for å få frem det budskapet du har til hensikt å kommunisere til andre, bør du legge vind på å ordlegge deg så kort og konsist som du bare makter.
  • Anvend absolutt aldri allitterasjoner.
  • Si ting bare en gang, ikke gjenta eller fortell det du allerede har sagt på et tidligere tidspunkt.
  • Unngå et-tegnet & unødvendige binde-streker.
  • Unngå sitater, eller som Ralph Waldo Emerson sa: «Jag hater sitater. Fortell meg hva dere vet.»
  • Metaforer er ris til egen bak.
  • Bruk av svesismer er ikke så der videre heftig.
  • Kontaminasjoner i hytt og pine er dårlig norsk.
  • Vær nøye med korekkturen, så ikke viktige utelates.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 06:29   #2
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Språkråd!

God morgen

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 09:26   #3
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språkråd!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 09:31   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Språkråd!

Guri. Jeg greier ikke dette (jeg mener - ta fra meg alt liksom - jeg er vant til det - men ikke parentesene mine vel? - jeg mener - jeg trenger dem jo!), og dessuten kommer jeg jo til å slite innmari med å forstå disse reglene også. :går for å google flere regelord: :gidder ikke likevel:

Er jeg rett og slett litt ... feil?

  Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 09:35   #5
eka
Grubler.
 
eka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.924
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Språkråd!

__________________
Jente -02, gutt -06, gutt -13.
eka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 09:43   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språkråd!

Knallbra.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 09:56   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Språkråd!

Men sånn egentlig. Er med en preposisjon? Burde det ikke stått: Preposisjoner er en teit måte å avslutte setninger på?

  Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 10:01   #8
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Språkråd!

Med er også en (fin) preposisjon!!!

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 10:06   #9
Thelma
♪♫♪♫♪♫♪♫♫
 
Thelma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 217
Thelma er litt kul
Standard

Sv: Språkråd!

Thelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 10:13   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Språkråd!

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Jeg skjønte ikke halvparten (selv om jeg egentlig er veldig schmart), og jeg er litt feed up på sånne regler som alle kommer med, og jeg kommer til å skrive, ti tusen innlegg her inne, så jeg fortsetter som før!!!

Tror det var litt av poenget.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 10:18   #11
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Språkråd!

Jaggu godt jeg nettopp har skrevet i IQ-tråden at jeg har lavere intelligens enn dere andre, for nå beviste jeg vel nettopp det.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 13:01   #12
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Språkråd!

Ah, kan en moderator vennligst klistre denne?

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 13:06   #13
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Språkråd!

Ups, jeg må visst skjerpe meg på enklete punkt.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no