Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

App eller program for å lære barn touchmetoden

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-20, 11:25   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

App eller program for å lære barn touchmetoden

Ser at barna skriver sent og med mye møye på tastatur. Jeg er så glad for at jeg hadde maskinskriving valgfag i 7. klasse. Vi hamret i vei på gammeldagse maskiner med ark oppi.

Men hvordan lærer barn seg dette i dag? Noen som har konkrete program som kan ta et barn/ ungdom fra 0-10 i tochmetoden?

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-04-20, 11:31   #2
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Dette har jeg også lurt på. Maskinskriving var gull verdt.
Vi hadde også et fag på vdg som het noe sånt som "informasjonsbehandling og økonomi", der hadde vi sånne tester på pcen husker jeg. Hvor vi måtte skrive en tekst så og så raskt for å komme videre.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-20, 11:37   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Har sett denne anbefalt, ikke testet selv. https://sense-lang.org/norwegian.php? Tydeligvis endel reklame underveis...

Jeg lærte meg touch ved å følge brevkurs i maskinskriving, som pappa hadde tatt. Jeg skrev på PC, da.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-20, 11:58   #4
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Den som Elise linker til og https://www.skrivhurtigt.dk/norsk/norsk.htm er de jeg har brukt med elever.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 18:31   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Hadde også maskinskriving som valgfag, hatet det. Men, i dag er jeg glad for det siden jeg jobber på kontor.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 21:53   #6
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Jeg hadde også maskinskriving som valgfag. Selvsagt med papir. Og på en skrivemaskin uten strøm, slik at det var fast takst å klippe fingernegler før valgfagtimen. Jeg elsket maskinskriving såpass mye at jeg til og med øvde på vår elektriske maskin hjemme! Det er ingen valgfag jeg har hatt mer nytte av enn maskinskriving.

Jeg hadde tenkt å starte en lignende tråd, så takk for at du startet tråden, daffy!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 21:58   #7
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Lage til noe som kan legges over tastaturet, slik at de ikke ser det når de skriver. Det kan være effektivt.


Selv skriver jeg veldig fort uten å kunne touch. Jeg var aktiv på chattekanaler på 90-tallet og skulle man henge med så måtte fingrene gå kjapt. Så å la barna chatte, gjerne flere sammen, tror jeg også kan være til hjelp. Dagsaktuell aktivitet iallfall.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 22:29   #8
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Lage til noe som kan legges over tastaturet, slik at de ikke ser det når de skriver. Det kan være effektivt.

Vi måtte teipe et A4-ark over tastaturet, og hadde fingrene under arket. Ah - good times.

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Selv skriver jeg veldig fort uten å kunne touch. Jeg var aktiv på chattekanaler på 90-tallet og skulle man henge med så måtte fingrene gå kjapt. Så å la barna chatte, gjerne flere sammen, tror jeg også kan være til hjelp. Dagsaktuell aktivitet iallfall.

Men TENK hvor kjapt du kunne skrevet om du hadde kunnet touch! (Jeg driver fremdeles på med chatting - også på jobb gjennom Teams - touch hjelper mye!)

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 22:36   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Jeg skriver minst like kjapt som de som kan touch, så det er en av tingene jeg aldri kommer til å stresse med. Fingrene kan kjappeste vei og gunstige kombinasjoner av seg selv, det er vel igrunn praktisk talt det touch er?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 23:06   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Takk. Det er jo helt utrolig at det ikke fins bedre læreprogram til noe så grunnleggende som touch. De dere linket til var fine, men det ene må man ha flash for å bruke og det andre tror jeg barna vil miste helt fokus av pga reklamen.

Nei, her er det et rom ledig til en driftig grunder.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-20, 00:51   #11
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Søk etter 10 fingre eller ti fingre

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-20, 08:44   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Jeg kan heller ikke touch. Men det er ikke langt i fra etter veldig mange år med chatt. Fingrene ligger veldig likt og jeg trenger ikke se.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-20, 10:22   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Jeg har aldri lært den offisielle touch-metoden (valgfag maskinskriving var fullt, så jeg fikk kontorlære isteden). Men jeg innbiller meg at jeg har det inne allikevel. Jeg har pekefingrene på de to tastene som er markert for slikt og så fordeler resten av fingrene seg over tastaturet.

Men det er jo relativt heftig øvelse gjennom mange år som har gjort at jeg har fått opp tempoet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-20, 10:29   #14
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Jeg lærte touch som valgfag på ungdomsskolen og har brukt metoden siden. Mens det tidligere var enorm forskjell på mitt tempo på tastaturet sml. med dem som ikke kunne touch, har jeg inntrykk av at dagens ungdom skriver rasende fort selv om de ikke kan touch, rett og slett fordi de har brukt tastatur ekstremt mye. Lurer derfor på om det virkelig har så mye for seg å lære metoden nå sml med tidligere. Kanskje finnes det noen slags undersøkelser på det?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-20, 17:16   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: App eller program for å lære barn touchmetoden

Det var gått ut av skolen når jeg gikk. Mine storesøsken som er 2-4 år eldre hadde. Jeg har skrevet på tastatur siden jeg lærte å skrive.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no