Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

"Ny" type kompostering, hva heter det?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-15, 14:34   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

"Ny" type kompostering, hva heter det?

Jeg har lest om en ny måte å kompostere, og jeg tror det var her inne. Men hva heter det?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-15, 15:06   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Det folk flest kjøper nå er varmkompost, men om den er ny vet jeg ikke. Vi vurderer å kjøpe Svanemerket dunk av kommunen.

http://trv.no/godkjente-varmkompostbeholdere/

Kommunen tilbyr komposteringskurs og reduksjon av kommunale avgifter.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-15, 15:29   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Bokashi.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-15, 23:33   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Bokashi.

Takk! Det var det jeg tenkte på!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-16, 20:54   #5
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Er det noen som har prøvd denne? Og hvordan har det gått?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-16, 09:24   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Hoi! Dette tror jeg jaggu jeg skal prøve. Jeg irriterer meg grønn over alt matavfallet samtidig som jeg ikke orker å styre med ordinær kompostering. Ikke minst fordi den gamle kompostkassen i hagen er nettopp gammel og burde tømmes og fikses.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-16, 13:27   #7
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Jeg har holdt på en måned. I morgen er min første dunk klar for å blandes med jord. Dette er veldig spennende. Har hatt alt innendørs, for det må være 15 grader ute for at noe skal skje. Det har vært helt luktfritt til nå, men jeg har ikke kommet i gang med siste del.

1. del: fylle opp en bøtte med matavfall og legge på strø mellom hver gang. Bøtten er lufttett og står på kjøkkenet. Tar to uker å fylle opp for oss, en familie på 5.
2. Det skal stå og gjære i romtemperatur i to uker elller mer.
2. Det skal blandes med jord og ha over 15 grader i 2-4-6 uker og så er det blitt til jord.

Om vinteren kan man blande med jord i en litt tjukk bossekk, og det skal da ikke lukte eller tiltrekke seg dyr. Når temperaturen stiger, blir det jord av alt sammen.

Jeg er veldig spent på den neste runden vi skal gjennom nå.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-16, 18:38   #8
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Jeg har hentet bøtter og strø i dag, så nå starter jeg komposteringen.

Daisy, kan du ikke fortelle om hvordan det går framover, siden du ligger noen uker foran meg i løypa?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-16, 22:12   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Jeg fikk bøtte på lørdag og satte i gang sporenstreks. Merker allerede at temperaturen har steget i bøtten, som ikke lukter annet enn strø.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 10:16   #10
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Jeg tok tilfeldigvis bilder i går så det kan jeg prøve å lime inn. Er ikke så lett på forum lenger.

Men det går greit! Har holdt på seks uker. Nå har jeg en bøtte til modning og to blandet med jord mens jeg fyller på den fjerde.
Jeg har bygget en jordfabrikk ute i hagen, med plast i bunn for å unngå ugress i jorden. Der har jeg helt på den første bøtten som har ligget med jord i fjorten dager i kjelleren. Det er ikke alltid 15 grader der, så det har ikke skjedd så mye. Blandet inn bøtte nr to i dette, og helte litt jord på toppen. Om nye 14 dager har jeg enda en bøtte klar, og da litt jord på toppen.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 10:17   #11
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Har du lukket jordfabrikk ute? Jeg hadde egentlig tenkt å blande med jord og tømme i kompostbingen ute, men den er av den åpne typen.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 12:45   #12
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Eg er på veke 5, og er veldig fornøgd. Har kasta ei ein plastdunk med lokk kjøpt på Europris. Ser at den kjem til å bli heilt full ganske snart.... Det nok tid, for det er for kaldt ute til at prosessen er i gang, men utpå våren skal eg ha fått jord!

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 13:23   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Har du lukket jordfabrikk ute? Jeg hadde egentlig tenkt å blande med jord og tømme i kompostbingen ute, men den er av den åpne typen.

Den er jo lukket, men alderes ikke lufttett. Jeg vil ikke ha så mye vann nedi. (Bergen...)

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-16, 13:51   #14
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Og etter jeg leste her, så har jeg også bestilt. Skal hente det på posten i dag, og vi er klar for å starte etter påskeferien. Spennende! OG jeg fant ut at vi kan søke om støtte fra BIR for innkjøpet. Dvs at investeringskostnaden går drastisk ned.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-16, 22:19   #15
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Hvordan går det med dere som har satt igang? Går det greit og er dere fornøyd? Lurer på å anskaffe meg dette.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 23:54   #16
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Eg held på, dvs. i min 5. månad. Det går heilt strålande! Har kjøpt ei ekstra bøtte, for det blei litt knapt med ei bøtte på 2 veker for oss som lagar mykje mat frå grunnen av (mykje grønsaksavkutt).

Enn så lenge har eg ikkje kasta kjøtt og fisk i matavfallet faktisk. Men får starte med det og.

Det blir jord. Eg har alt i pallekarm i hagen, og kvar gong eg tømmer blandar eg med lik mengde vanlig jord frå sekk. Sidan eg til stadighet grev ned nytt avfall, så har eg ikkje rein, ferdig jord enda. Når pallekarmen er full, så skal den få stå i fred nokre veker og bli ferdig. I mellomtida kjører eg i gang nok ein pallekarm

Eg har sprengsteinshage, og har anlagt pallekarmane der eg skal ha bed. Slepp å flytte på det etterpå

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-16, 21:33   #17
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Malingspann fungerer fint til litt tørrere avfall som brødrester f. Eks. Det kan man bruke til å supplere de to spennene med.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-16, 21:46   #18
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Jeg har bestilt min og gleder meg som en unge til å sette i gang!

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-16, 08:35   #19
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Jeg har stoppet litt opp. Først måtte jeg flytte pallekarmen jeg brukte til utekomposteringen, og så forsvant spaden min før vi dro på ferie. Nå har jeg i det minste fått avklart at jeg ikke får flytte pallekarmen tilbake (), så hvis jeg får lånt meg en spade får jeg kanskje tømt en bøtte før neste ferietur.

Men det ser ut til å gå bra med lille jeg har fått satt i gang ute, da.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-16, 21:52   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Ny" type kompostering, hva heter det?

Vi satte første fulle dunk på vent da vi dro på ferie. Har brukt væsken fra bunnen til å gjødsle med. På forhånd ble jeg fortalt at dette var luktfritt men det er ikke vår dunk. Når lokket må av for påfyll eller vi tapper ut væske lukter det sterkt og ubehagelig. Tar den derfor utendørs når lokket skal av eller når vi tapper ut væske.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no