Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-11, 22:17   #1
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Vi fikk oss et Canon Eos 550D til jul. Jeg er helt amatør når det gjelder speilrefleks og lurer på hva dere anbefaler som tilleggsutstyr. Har fått anbefalt ekstra blitz, men hvilken? Annet?

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:34   #2
Hulemannen
pappa
 
Hulemannen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Hulemannen er litt kul
Standard

Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Å kjøpe en ekstern blits er en god investering dersom du skal ta mange innebilder, men kan også være nyttig som fill-in til utebilder. Den innebygde blitsen kan kun benyttes til fill-in og gir mye skygge, mens du med en ekstern blits kan rette lyset mot hvite flater i tak eller vegger, "bounce" lyset av disse flatene og skape et større "lysareal" til å belyse det du skal ta bilde av, og dermed redusere både skygger og skape godt belyste bilder.

Av blits ville jeg ha valgt en Canon Speedlite blits i EX-serien, for å få utnyttet muligheten for E-TTL II hos 550D (220EX, 270EX, 380EX, 420EX, 430EX, 430EX II, 550EX, 580EX, 580EX II). Forskjellen mellom de ulike blitsene går i hovedsak på styrke (ledetall) -- jo sterkere blits, desto lengre unna kan objektet stå eller større kan rommet være som du skal belyse. I tillegg er II-versjonene noe mer avanserte enn de andre.

Av annet utstyr ville jeg ha anbefalt et kamerastativ, gjerne et lett karbonstativ med kulehode.

Jeg vet ikke hvilket objektiv du har, men dersom du tenker å utvide samlingen ville jeg ha UNNGÅTT objektiver med store spenn i zoom, som feks. 20-200. Kvaliteten på disse er r*vva.

I tillegg trenger du en god mikrofiberklut eller lignende beregnet på linser, samt en fotobag eller lignende til å holde støv unna kameraet.

Dersom du vil ha en grei introduksjonsbok til digital fotografering vil jeg anbefale "Boken om digital fotografering" av Scott Kelby, som også finnes på norsk. Den kan du f.eks. kjøpe her: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8277723180

Lykke til!

__________________
...som ydmykt innrømmer at han er pappa til verdens mest praktfulle jenter, født 2008 og 2010
Hulemannen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 06:18   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Ekstern blitz og fotokurs.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 11:34   #4
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Et 50mm objektiv.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 23:35   #5
Hulemannen
pappa
 
Hulemannen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Hulemannen er litt kul
Standard

Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Et 50mm objektiv.

Jeg ville heller kanskje ha kjøpt et 35 mm objektiv. 550D er et såkalt APS-kamera med 1,6 crop, som betyr at et normalobjektiv for dette kameraet vil være på mellom 30 og 35 mm brennvidde. I de filmbaserte speilreflekskameraene var det 50 mm som var normalobjektiv.

Høyere brennvidde enn 35 mm vil i dette tilfelle innebære at objektet blir forstørret (tele), mens lavere brennvidde vil gi vidvinkel.

Canon har et 35 mm objektiv med f2 til litt over 2000 kroner nytt, men som du sikkert kan kjøpe rimeligere brukt på foto.no eller finn.no. http://www.fotovideo.no/Avdelinger/P...0--103192.aspx

__________________
...som ydmykt innrømmer at han er pappa til verdens mest praktfulle jenter, født 2008 og 2010

Sist redigert av Hulemannen : 22-01-11 kl 20:42.
Hulemannen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 23:42   #6
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Det var jeg ikke klar over. Har selv Canon 5D Mark II og der er jeg veldig fornøyd med 50mm-objektivet. Det funker til det meste.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 09:00   #7
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Jeg ville kjøpt en zoom, f.eks denne som er 18-200 mm:
Da slipper du å bytte objektiv hele tiden. Jeg bruker i alle fall dette som standard på mitt kamera, og jeg er veldig fornøyd med bildene.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 09:08   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Definitivt fotokurs. Det er det jeg skulle ønske jeg kunne brukt MYE penger på, fordi det er så utrolig avgjørende for hvor gode bilder man klarer å ta, sånn jevnt over. Jeg føler at jeg fortsatt tar 50-100 dårlige bilder for hvert gode, og kanskje 1000 bilder for hvert skikkelig, skikkelig gode. En kan ha så fancy utstyr en vil, men bildene blir ikke bra hvis man ikke vet hva man driver med. Jeg skulle ønske jeg bare tok 10 dårlige bilder for hvert brukbare.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 20:11   #9
Hulemannen
pappa
 
Hulemannen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Hulemannen er litt kul
Standard

Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Det var jeg ikke klar over. Har selv Canon 5D Mark II og der er jeg veldig fornøyd med 50mm-objektivet. Det funker til det meste.

5D-en er ikke et APS-kamera men et fullformat-kamera, som innebærer at et objektiv med 50mm brennvidde er et normalobjektiv. Bildebrikkene er større og kvaliteten på bildene blir dermed litt bedre.

__________________
...som ydmykt innrømmer at han er pappa til verdens mest praktfulle jenter, født 2008 og 2010
Hulemannen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 20:16   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tilleggsutstyr til speilreflekskamera

Fotokurs.

Jeg likte veldig godt 50mm objektiv på mitt 500D. Synes det ble litt for stort når jeg gikk over til 5D. 50mm objektivet til Sigma er helt fantastisk. 430ex II er en veldig god blits. Ligger rundt 2000kr.

Men først av alt så ville jeg brukt penger på fotokurs.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no