Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-20, 10:34   #1
Smash
Impulsiv innimellom
 
Smash sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Innlegg: 2.932
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Eldstedatteren på 17 har tatt noen kjøretimer nå, og hun sliter med manuelt gir siden vi kun har automat på bilene hjemme. Jeg tenker hun kan kjøre opp til kun automat, men det er så mange rundt meg som advarer mot det. Gjerne menn i 40-årene.

Hva gjør deres ungdommer? Og har de virkelig behov for manuelt gir nå for tiden? Jeg skjønner det kan dukke opp en og annen situasjon der det hadde vært praktisk, men jeg tror egentlig ikke det blir så ofte. Eller tar jeg feil? Burde vi spandert på henne flere kjøretimer slik at hun også kan kjøre med manuelt gir?

__________________
2002 2004 2008 2010
Smash er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 10:42   #2
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

I dag er det slik at leiebil i utlandet (les England) er dyrere for automat enn manuelt. Jeg tenker det er godt mulig at dette fortsatt er tilfellet om 10 år.

Jeg tenker også at det er vanskelig nok å lære seg å kjøre manuelt at man kan like godt ta det mens man er ung. Det ville være kjipt å være i en situasjon hvor man må kjøre manuelt en dag, og det blir ekstra stress av det - og kanskje føre til en ulykke.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 10:44   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

12-åringen min er en filosof og lurer på om han i det hele tatt vil trenge å ta lappen. Det er 5,5 år til han kan ta den, og tenker at det nok er mest selvkjørende biler da.

Snuppa skal i gang med trafikalt grunnkurs nå, og hun kommer til å å få velge det hun synes er greiest. Jeg kan ikke se for meg at det er problematisk om man bare kan kjøre med automatgir i årene som kommer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 10:44   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Hun kjører opp med manuelt gir. Det er like vanskelig som alle nye ting man må lære, men når man kan det så kan man det jo. Kjekt å kunne kjøre alle typer bil.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 10:45   #5
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Det kan være enkelte jobber i helsesektoren som krever førerkort med gir sier min mann.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 10:47   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Manuelt, siden vi ikke har automatbil. Tipper minste kommer til å kjøre opp på automat fordi vi sikkert har byttet innen den tid.

Jeg tror ikke det blir spesiellt viktig å kunne kjøre manuell bil i fremtiden, hadde ikke giddet å stresse med det. Man kan jo bare ta noen ekstra timer og kjøre opp på nytt hvis det plutselig blir et problem - det er sikkert lettere å lære giring hvis man allerede kan kjøre?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 10:51   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Frøkna taklet manuelt veldig bra og kjørte opp på det.

Mini takler ikke det i det hele tatt. Vi var fast bestemt på at han skulle kjøre opp på manuell. Etter en samtale med kjørelærer har vi funnet ut at korteste vei til målet er automat. Så han kjører opp på automat. Dersom han en gang i fremtiden ønsker automat kan han kjøre opp på det senere, som koster 1 oppkjøringstime, vi må betale vesentlig mer i kjøretimer for at han skal bli trygg på manuell nå.

Nå har han hatt 1 kjøretime (var alt han trengte) og den obligatoriske pakken, så nå gjenstår teori, kjøretime før oppkjøring og selve oppkjøringen. Han leser trafikken bra, men skal han begynne å røre i girkassen, da baller det seg på.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 10:59   #8
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Vi har førebels berre bilar med manuelt gir, så det vert naturleg at eldste lærer seg og køyrer opp på det. Då har ho jo alle moglegheiter opne.
Eg tenker at mange unge som kjøper seg bil ikkje har råd til ein som er veldig ny, og dermed vert utvalet av bilar dei har råd til veldig lite om dei berre kan velge mellom bilar med automatgir.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 11:04   #9
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Vi har bare tilgang til biler med automatgir for øvelseskjøring.

Herremannen kjørte opp i september. Han bodde hjemme og øvelseskjørte mye med automat, men valgte å kjøre opp til manuelt. Den eneste øvingen han fikk med manuelt gir var på kjøretimene, men han hadde så god generell kjørerutine at han kunne konsentrere seg om giringen, så det ble ikke noe problem, og han sto på første oppkjøring. Det er mulig han kunne klart seg med en dobbeltime mindre hvis han hadde kjørt opp til automat.

Frøkna kjørte opp sørpå for to uker siden. Hun har bare fått øvelseskjørt privat i feriene, så hun valgte å kjøre opp til automat. Kjørelæreren hennes sa til henne at det skal bli enda enklere å oppgradere til førekort for manuelt gir enn det har vært, så det går sikkert helt fint hvis det blir behov for det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 11:07   #10
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Alle våre tre har valgt manuelt gir. Greit å kunne kjøre begge deler.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 11:11   #11
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Jeg synes i likhet med menn i førtiåra at det er en fordel å kunne kjøre manuell. Det blir bedre sjåfører av slikt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 11:17   #12
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes i likhet med menn i førtiåra at det er en fordel å kunne kjøre manuell. Det blir bedre sjåfører av slikt.

Jeg er i 40 årene og syntes det er mye morsommere å kjøre manuell enn automat, bortsett fra i kø-kjøring.
Jeg hadde kun manuell biler frem til for 3 år siden. Siste 3 år har jeg kjørt automat, når jeg kjører Frøkna bil som er manuell nå, kveles bilen i de første kryssende.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 11:30   #13
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Her har begge to manuelt. Veldig kjekt å kunne begge deler, da mye av de bildene som er i Den prisgruppen de kan kjøpe i, er manuell.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 11:34   #14
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Arbeidsbiler har ofte vanlig gir, samme med leiebiler, det er enn så lenge dyrere å leie bil med automatgir. Dumt å begrense seg mtp. jobb i fremtiden iallefall.

Jeg vil anbefale å oppfordre til å kjøre opp på manuell gir, da har man ikke begrenset seg på noen måte.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 11:42   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Det kan være enkelte jobber i helsesektoren som krever førerkort med gir sier min mann.

Eller jobber innen andre bransjer, der man skal kjøre noe med jobbens bil(er) iblant. Det kan være innenfor hvilke som helst bransjer, egentlig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 11:44   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Vi har bare biler med manuelt gir, så det må ungene lære. Jeg tror uansett vi ville ha gått for den løsningen (det er vi som betaler, så jeg sier "vi") for da er alle muligheter åpne. Mye er en vanesak, men jeg liker ikke automatgir, jeg synes alltid noe mangler og ber aom leiebil med manuelt gir når det er aktuelt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 12:21   #17
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Jeg var veldig, veldig bastant på at eldste skulle kjøre opp med manuelt selv om vi ikke har annet enn automat hjemme. Men det har vist seg at det ble ikke så lett for ham, så han har nylig svitsjet til automat på kjøreskolen også. jeg har lovet ham, at dersom han kjøper seg bil selv med manuell girkasse, så skal jeg øvekjøre med ham slik at han kan kjøre opp på nytt med manuell. Da er kjøretreningen i boks uansett, så det kan umulig bli så dyrt. Han har ADHD og sliter nok med konsentrasjonen for å følge med i trafikkbildet, så jeg synes det er tryggere, enn så lenge.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 12:25   #18
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Jeg tenker at de like godt kan lære seg å kjøre begge. Det er litt vanskeligere å lære seg, men ikke mye. Og hvorfor begrense hvilke biler de kan kjøre? I tillegg kjøper jo unge mennesker ofte de eldste bilene, og biler med manuelt gir kommer til å finnes på bruktmarkedet i mange år framover.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 12:47   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Har bare bil med automat. Det er et halvt år til eldste skal begynne å øve og jeg tenker det da blir kun automat. Det blir færre og færre biler med manuelt gir tenker jeg. Det blir helt sikkert mange år til hun har råd til å kjøpe seg bil og da blir det nok med automat.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-20, 12:49   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre opp med manuelt gir eller automat?

Vi fikk ikke sving på øvelseskjøringen med manuelt gir, så vi byttet over. Hun kommer til å disponere bil med automat når hun får tatt lappen, og vi er enige med henne om at vi tar manuell kasse som neste etappe. Våre venner som er kjørelærere, mener det er ukomplisert og uproblematisk å lære seg å kjøre med manuelt gir når man har rutine på å ferdes i trafikk. I verste fall koster det oss en oppkjøring ekstra.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no