Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Innspill til løsning på bilfrustrasjon

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-15, 22:00   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Innspill til løsning på bilfrustrasjon

Jeg bryr meg ikke om bil. Det er noe vi trenger, men som jeg ikke liker å bruke penger på. Men mannen min er om mulig enda mindre interessert, så her i huset står jeg for bilkjøpene. Vi har kjøpt nye biler de siste gangene, men kjøpte ifjor en tre år gammel Opel Zafira. Det viste seg å være en skikkelig bomkjøp. Men jeg var i ammetåka og veldig oppsatt på at vi måtte ha syv seter og hengerfeste. Dette med hengerfeste var jeg veldig opptatt av siden vi skulle rydde masse søppel rundt huset i høstferien. Tror dere vi har brukt hengerfestet noe etter det?

Bilen er grei nok den altså. Men den er for liten. Og så treg. Og trang. Og motorvarmeren funker ikke så bra som i den gamle. Dessuten er den så uoversiktlig for sjåføren. Jeg irriterer meg veldig over den, og jeg bruker den hver dag. Det med plassen er verst. Når vi skal på tur hele familien må jeg skvise meg inn i midten bak, for alle barna kan ikke sitte sammen der. Vi kan ta frem ekstra seter, men det er veldig styrete, for hele seteraden foran må skyves på og lillesøster sitt sete må løsnes. Så det gjør vi aldri.


Alternativ 1 er å kjøpe ny bil. Men den kan ikke koste særlig mer enn det vi får for den vi har. Jeg er redd det blir vanskelig å selge vår da vi har koblet vekk airbag foran. Jeg har sjekket finn og tilsvarende biler selges for nesten 100.000 mindre enn det vi ga for vår for under 1,5 år siden. Om vi kjøper en større, men eldre bil nå, kan vi bytte den ut om 2-3 år når storebror kan sitte uten sete og lillesøs er over i beltestol. Men det er vel mer utgifter jo eldre bil?

Alternativ 2 er å holde ut med bilen vi har. Jeg kan prøve å ha den sjette setet fremme permanent, men da får jeg veldig lite bagasjeplass så jeg må kjøpe skiboks (det trenger vi uansett). Storebror (7)må sitte på pute uten rygg, hvis ikke blir det umulig å trekke ned setet slik at den som sitter bakerst kommer ut. Og om 2-3 år kan jeg kjøpe en passelig stasjonsvogn der jeg får plass til to beltestoler og en uten sete i baksetene.

Jeg drømmer om en diger (og ny) caravelle der jeg kan kaste inn unger, sekker, ski og sykler uten å blunke.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 22:12   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innspill til løsning på bilfrustrasjon

Vi har zafira. Bruk bakluka som inn/utgang for den som sitter bakerst. Vi reiser seks stk på ferie i vår, med to hunder. Da med takboks. Vi skal ha ny bil om 1 1/2 år. Da blir det ikke zafira, kun fordi setene bak er for små og ungene våre begynner å bli store.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 22:32   #3
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Innspill til løsning på bilfrustrasjon

Jeg hadde heller gjort som Floksa foreslår enn å sette en 7-åring på bare pute, men mulig jeg er i overkant opptatt av bilsikring.

Eldre bil = mer utgifter ja. Vi har nedgradert størrelse på bil denne uka fra 9 år gammel S-max til halvannet år gammel Grand C-max, og joda den er jo mindre, omtrent som en Zafira. Der kan midtsetet på andre rad klappes ned og vekk slik at det ikke er i veien. På S-maxen kunne det felles flatt, og det gjorde det mye enklere for de(n) som satt på 3.rad å komme inn og ut. Kan det være et alternativ, slik at dere slipper å vippe seteryggen fram for å ta folk inn og ut av bakerste rad?

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker

Sist redigert av emin : 22-01-15 kl 22:52.
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-15, 22:50   #4
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innspill til løsning på bilfrustrasjon

Hm, det kan vi vel når jeg tenker etter. Må sjekkes ut!

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no