Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Sikring av hund i bil og ny bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-14, 08:56   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sikring av hund i bil og ny bil

To spørsmål altså:

1. Vi skal ha ny bil. Den må være både billig og kul. Spurte tidligere en gang om Kia, men slo det fra oss fordi bagasjerommet blir for lite. Har prøvekjørt Peugeot 5008, men ønsker oss egentlig verken Peugeot eller såpass stor bil, selv om prisen er hyggelig og det finnes mange nokså nye bruktbiler. Vi har Peugeot 307SW nå, og den er grei, men det har vært mye trøbbel med den. Ønsker tips til bil som har grei pris og av passe størrelse for oss, noe som leder oss over på neste spørsmål:

2. Vi har trodd vi måtte ha stort bagasjerom fordi det ofte er trangt når vi skal på ferie med både hundebur og bagasje. Men så slo det meg en dag: Vi kan jo bare ta buret ut de få gangene vi reiser langt med hunden, og ha hunden foran? Hvordan fungerer det egentlig med sele for hunder? Jeg vet det finnes. Hunden er uansett livredd i bil, og det hender vi tar henne foran uansett. Hvordan er regelverket ift å ha hunden på gulvet på passasjersiden? Og hvor får man kjøpt slike seler? Kan vi med sele ha hunden mellom ungene i baksetet?
Med denne løsningen er det langt flere biler å velge mellom, da bagasjerommet ikke trenger å være så digert.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 09:27   #2
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Vi har et sånt som dette til vår dvergdachs. Hun var også redd for å kjøre bil før, men så plasserte vi henne i baksetet sammen med ungene og hun fant roen mye fortere. Hun kommer litt høyt opp i dette setet og kan se ut vinduene samtidig som ungene kan kose med henne.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 10:56   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Vi har en liten 6kg's voffs og har ikke bur. Tidligere hadde han sele som ble klipset til selehullet men når han vokste fra den så kjøpte vi sele til å tre innpå bilselen sånn at han ikke opptar belteplassen om vi har med en til bak.
er kjøpt på dyrebutikk.
Men sånn løsning passer jo ikke med tyngre hund kanskje.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 10:59   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Vår hund sitter for det meste i baksetet mellom ungene, vi har sånn bilsele som du fester i sikkerhetslåsen. Det skal være godkjent det. Dersom vi skal ha henne i bagasjerommet så har vi gitter mellom baksete og bagasjerom og vi kan sette på et type gitter som deler av bagasjerommet så hun får sitt eget "rom". Vi har Volvo XC70.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 11:16   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Takk for svar!

Gina, det er en dvergpuddel.

Sola: Haha! Først lo jeg, for det så litt komisk ut, men så fant både jeg og mannen ut at det jo er genialt, egentlig. Vi hadde uansett tenkt å kjøpe Herkules-bur, men da kunne vi kanskje droppet det helt. Er det virkelig plass til en sånn dings mellom ungene bak? Hvilken bil må vi i såfall kjøpe? Hvor har du kjøpt den og hvs koster den?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 12:14   #6
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Vi har str L tror jeg fordi dyrebutikken bestilte feil til oss. Den er like bred som et bilsete. Kunne tenkt meg et hakk mindre men vi skulle på ferie da vi fikk den og måtte bare godta den sol var bestilt. Tror vi betalte 600 kr. Det er sikkert mulig å bestille på nett også. Jeg fant bildet ved å Google "bilsete hund".

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 23:15   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

http://www.petworld.no/no/artiklar/b...smahunder.html

Det ser ut til at det kun finnes i én størrelse?

Følger selen med, eller kjøpes den separat? Og hva slags type sele er det snakk om? Kan man bruke den man ellers bruker på tur?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-14, 23:22   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Det står at "Bemerkmerk at bilsetet ikke beskytter hunden eller passasjerer ved et trafikkuhell. For din egen og hundens sikkerhet, bør hunden ha eget sikkerhetsbelte i tillegg."
Og hva er da poenget??

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 20:50   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Det er sånn vi har.
http://www.hundepoter.no/products/bi...til-hund-i-bil

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 21:00   #10
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Det er sele i setet vi har.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 22:46   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Vi har tenkt og tenkt. Og konkludert med at vi kjøper Herkules-bur til bagasjerommet, og så tar vi det ut på langturer og setter henne i baksetet med sele. Da trenger vi ikke denne kurven, men kun en sele. Så får hun ligge på er teppe i stedet.

MEN: Jeg vil gjerne ha en sånn sele-dings som festes til bilbeltet, men som i tillegg kan festes i de gode selene (Hurtta og Puppia) vi allerede har. De selene vi så på i dyrebutikken i dag kunne ikke brukes sammen med andre seler. Jeg gidder ikke ta av henne selen hun har hatt ute for å ta på en ny i bilen.

Finnes sånne?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 22:49   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Dyrebutikken hadde forresten to typer seler. Ingen av dem kunne brukes sammen med andre seler. Drn ene typen var slik man fester til et bilbelte, altså selve beltet. Den andre typen fungerte slik at man puttet en sånn belte-metalldings inn i låsen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 23:02   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det står at "Bemerkmerk at bilsetet ikke beskytter hunden eller passasjerer ved et trafikkuhell. For din egen og hundens sikkerhet, bør hunden ha eget sikkerhetsbelte i tillegg."
Og hva er da poenget??

Poenget er vel at hunden får en slags plass å være på men man må bruke sikkerhetssele i tillegg.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 23:18   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dyrebutikken hadde forresten to typer seler. Ingen av dem kunne brukes sammen med andre seler. Drn ene typen var slik man fester til et bilbelte, altså selve beltet. Den andre typen fungerte slik at man puttet en sånn belte-metalldings inn i låsen.

Vi har sistnevnte, men jeg synes selen er litt vanskelig å ta på...

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-14, 23:46   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Vi har sistnevnte, men jeg synes selen er litt vanskelig å ta på...

Hm, mener du selve bilbelteselen eller den selen hunden har på kroppen?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-14, 08:51   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm, mener du selve bilbelteselen eller den selen hunden har på kroppen?

Selen, jeg styrer med å få den på fordi det for meg ikke er helt åpenbart hvilken vei etc den skal på...mulig jeg bare er litt klønete, mannen min klarer det bedre. Den er jo ellers veldig grei, bare fester den i låsen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-15, 23:34   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Jeg drar opp denne igjen. Vi har ikke ny bil, men er sylferske hundeeiere. Pr nå har vi et sånt vanlig bur i bilen. Det fikk med fra de som hadde han i 2.5 uke før oss. Vi fikk med alt av utstyr. Broren min som er oppdretter og har to Staffer har bur ala vårt, den andre broren min som er fôrvert for søsteren til vår har anskaffet seg et Herkules-bur. Jeg tenker i de baner, men det er jo svindyrt. Er det det man går for?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-15, 23:45   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.874
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Herkules er veldig bra. Og veldig dyrt. Vi droppet det. Hunden bruker knapt bur, kun når hun er veldig skitten. Hun er ellers i sele i baksetet. Ligger på et teppe, men krafser det bort, så det er nokså skittent der.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 07:00   #19
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Min datter, og jeg da jeg hadde henne, vekslet mellom bur og sele på Nuuka. Alt etter om hun var noenlunde rein, hvor ev. bagasje greiest kunne plasseres etc. Vet ikke om det er direkte ulovlig å ha hund løs i bilen, men det utgjør en fare i flere situasjoner, fra plutselig oppbremsing til ulykker hvor ambulansepersonell kan bli angrepet av en redd hund.


Nuukas overbevisning omkring temaet:

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 08:32   #20
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sikring av hund i bil og ny bil

Vanlige seler(puppia, mfler) er ikke godkjent som bilsele.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinform...t/Hund+i+bilen

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no