Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-15, 14:24   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

Jeg har fått bilen vasket, sånn kattevask for hånd.

Den hadde fortsatt en del asfaltprikker, men det var tydeligvis utenom det man kunne forvente fjernet, så jeg tok bilen hjem og satte i gang med denne:

Den tok de svarte prikkene, men det er fortsatt en del ganske små, som fregner eller mindre, knappenålshoder, kanskje, rustbrune prikker. Særlig nederste halvdel av dørene. De lar seg gnikke bort, men produkter over ser ikke ut til å løsne dem noe særlig, det er ren manuell gnikking som må til. Jeg vet ikke om jeg får alle bort, eller bare noen.

Er dette rust?? På en nesten ny bil? Eller er det noe annet? Og hvordan får jeg fjerne dem uten å gnikke meg i hjel?

Hvit bil, ass. (Men de ville vist på alle lakktyper, altså, utenom brun, kanskje)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 14:26   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust??

Om du får gnikket dem bort så skjønner jeg ikke at det skal være rust fra bilen. Da ville det jo blitt hull i lakken?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 14:27   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust??

Ja, det burde jo det. Men jeg vet som sagt ikke om jeg får bort alle. Kanskje de som er igjen er "ekte rust" og de andre smittet?

Men jeg håper jo veldig at det er noe annet, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 14:30   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

http://www.dinside.no/928088/slik-ta...kkene-i-lakken

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 14:34   #5
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

Høres ut som piggstøv - så ja, det er rust, men bare rust i små metallspon fra piggdekk som har festet seg i lakken.

http://www.hvordan.no/29536/bilpleie...jerne-piggstov
http://www.autofil.no/913838/vaarpuss-for-dummies

Edit: Damn, too treig.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-15, 14:37   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

Ok, ut og handle, altså. Men de har altså blitt brune prikker, ikke bare "nupper" slik artiklene beskriver.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 12:01   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

Jeg kan informere om at clay tar det, men fy for en jobb. Antar at jeg vil slippe lettere unna om jeg gidder bruke Tar remover etter hver vask, så det ikke får satt seg så innmari.

Og når ble jeg sånn som står og pjusker med bil-lakken??

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 14:30   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Og når ble jeg sånn som står og pjusker med bil-lakken??

Samtidig som du bestemte deg for å kjøpe hvit bil, antar jeg. Fornøyd med den beslutningen, tenker jeg?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 14:43   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 16:05   #10
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

Min nye viø har det også og de sa at det var prikker fra saltet hos bilvaskeren i går. De anbefalte lakkrens og polering neste gang, ellers ble det rust.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-15, 21:27   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Masse små brune prikker i/på lakken - 2 år gammel bil. Rust?

Et alternativ til Tar Remover her, kan være en god avfetting. DA holder det ikke med "miljøproduktene".... Har gjerne måtte vaske nøye, så dynke kraftig avfetting (petroliumsbasert) i poleringsvatt og la det virke litt.

Som det sies her, det er trolig metallstøv - f.eks. fra pigger, kjetting etc.

Bruker man kraftig avfetting og tar remover så er det meningen av det skal poleres etterpå. Sleng gjerne også på en lakkforsegler. Autoglym har gode produkter for begge delene. En slik flaske med lakkforsegling holder til flere år med behandlinger (bør behandles to ganger i året, høst og vår).

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no