Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Har jeg vikeplikt?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-15, 10:16   #1
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har jeg vikeplikt?

Jeg var noen få centimeter fra å kollidere i går. Scenario: Jeg kjører ned en vei med husbebyggelse i et av forstedene i Oslo. Det er mye mennesker der siden vi er midt i "hente barn på AKS -tid", og på den ene siden av veien er det et fortau, på den andre siden står det biler parkert.
Plutselig er det en bil som skal ut fra parkeringsplassen sin, og jeg ser det rett og slett ikke før vedkomne svinger ut med nesa rett foran meg. Skjønner at jeg ikke klarer stoppe, så bare kjører og håper at den andre sjåføren ser meg. Den andre bilen tuter da på meg, og når jeg er litt lenger ned i veien blinker den med lysene. Jeg blinker da inn til siden, ettersom jeg er ganske sikker på at vedkomne har vikeplikt for meg og jeg undrer meg litt over at vedkomne oppfører seg slik. Da snur vedkomne bilen sin og kjører motsatt vei.

Hadde jeg vikeplikt her?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 10:18   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Den som kjører ut fra en parkeringsplass, må da vitterlig ha vikeplikt? Vedkommende stod parkert langs veien, i kjøreretningen?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 10:21   #3
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Den som skal ut av parkeringsplassen har selvsagt vikeplikt - jeg vet ikke om jeg skjønte det helt, en gang? Han står parkert langs veien på din side, og bare legger seg ut?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 10:23   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Ja, dere har begge rett. Han skulle ut, jeg bare passerte. Burde sikkert sett han, men det gjorde jeg ikke. Det var mange vitner da, som om jeg har rett i at han hadde vikeplikt, så dreit han seg litt ut med å tute og styre i alle fall...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 10:26   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Det høres utrolig pussig ut. Det er da ingen som kan tro at man skal se på hver eneste parkerte bil langs veien og være klar til å vike hvis de skal kaste seg ut? Sikker på at han ikke mente at du kjørte for fort? Det er mange som blir litt hissige og beskyttende på eget nabolag og skolekrets.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 10:27   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

https://www.regjeringen.no/nb/aktuel...gelv/id727662/

Jeg ville sagt at du ikke hadde vikeplikt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 11:03   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

https://www.regjeringen.no/nb/aktuel...gelv/id727662/

Jeg ville sagt at du ikke hadde vikeplikt.

Jeg tror du misforstår hva som står der.

Det står i presiseringen:

Sitat:

Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom,
bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen
trafikant. Det samme gjelder den som kommer
fra gårdsveg eller annen veg
som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen
fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller
fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor
kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd

Det vil si, sånn som jeg oppfatter det, at man har vikeplikt ut fra parkeringsplass når man skal inn på vei, men man har ikke vikeplikt ut fra parkeringsplass overfor de som kommer fra annen parkeringsplass, torg, bensinstasjon etc.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-15, 11:03   #8
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det høres utrolig pussig ut. Det er da ingen som kan tro at man skal se på hver eneste parkerte bil langs veien og være klar til å vike hvis de skal kaste seg ut? Sikker på at han ikke mente at du kjørte for fort? Det er mange som blir litt hissige og beskyttende på eget nabolag og skolekrets.

Jeg kjørte ikke for fort. Dette er gaten jeg bor i. Var altfor mye mennesker der, og jeg vet at det er et litt kaotisk sted akkurat der så var veldig opptatt av å ikke kjøre på folk.... Derfor jeg ikke så denne bilen. Det var også rett etter at jeg svingte inn gaten og jeg måtte stoppe i krysset rett ovenfor, så kjørte neppe mer enn 20 km/t. Tror det var enda saktere enn det og...


Sist redigert av Joika : 08-01-15 kl 11:25.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-15, 23:32   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Google Maps-bilde over hvor dette skjedde?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 00:01   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Uansett så har den andre vikeplikt dersom den bilen kom fra en parkeringsplass og ut på en vei. At de fløyter og styrer må du bare overse. Sikkert en fjott som mente han hadde rett, evt at han var så viktig at du skulle sett han og sluppet han fram.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 00:07   #11
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Google Maps-bilde over hvor dette skjedde?

Trokke det, det er gaten jeg bor i som sagt. Blir litt vel utleverende syntes jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 00:08   #12
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Uansett så har den andre vikeplikt dersom den bilen kom fra en parkeringsplass og ut på en vei. At de fløyter og styrer må du bare overse. Sikkert en fjott som mente han hadde rett, evt at han var så viktig at du skulle sett han og sluppet han fram.

Han stod parkert i veikanten mellom andre biler (typ lukeparkert), jeg kjørte forbi. Jeg burde sikkert tatt hensyn til at vedkomne stod og knotet for å komme seg ut, men så det rett og slett ikke... og det var vel litt lite hensynsfullt i følge vedkomne tenker jeg....

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 00:33   #13
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Han stod parkert i veikanten mellom andre biler (typ lukeparkert), jeg kjørte forbi. Jeg burde sikkert tatt hensyn til at vedkomne stod og knotet for å komme seg ut, men så det rett og slett ikke... og det var vel litt lite hensynsfullt i følge vedkomne tenker jeg....

Han er dårlig til å kjøre og strever med å komme seg ut av en luke, og derfor var han stresset og derfor skulle du vike for ham? Trokke det er sånn det virker gitt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-15, 00:47   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har jeg vikeplikt?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Han er dårlig til å kjøre og strever med å komme seg ut av en luke, og derfor var han stresset og derfor skulle du vike for ham? Trokke det er sånn det virker gitt.

Også er det noe med at jeg ikke ser en svart bil, sammenklemt mellom to andre biler i veikanten... før den svinger nesen ut og jeg får øye på frontlysene i den den nesten sitter rett i siden på meg.

Jeg tenker at man må ta høyde for at folk ikke legger merke til en når man skal ut i veibanen... Og at det er en grunn til at man har vikeplikt da.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no