Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-10, 21:48   #41
ponna
Superaktiv
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 403
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Tiguan har vel et temmelig smalt baksete. På sidene er det vel de samme setene som man finner i Touran, men i misten er det et som er en god del smalere.


Det har du rett i. Som sagt, vi må i tenkeboksen ang hva vi virkelig trenger.
Jeg likte forøvrig interiøret i Tiguanen, og ikke minst utvendig.. Akkurat vår smak.

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:49   #42
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Opprinnelig lagt inn av ponna, her.

Er det pga størrelsen tiguan utgår?

For vår del, ja. Venter tvillinger og føler vi trenger bil på størrelse med et lite romskip. Blir mye bilferier framover...

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 21:51   #43
ponna
Superaktiv
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 403
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

For vår del, ja. Venter tvillinger og føler vi trenger bil på størrelse med et lite romskip. Blir mye bilferier framover...

Ja, da forstår jeg.
Ville du vurdert den om du bare hadde hatt to barn, og ikke planlagt flere?

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:06   #44
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Opprinnelig lagt inn av ponna, her.

Ja, da forstår jeg.
Ville du vurdert den om du bare hadde hatt to barn, og ikke planlagt flere?

Jeg vil tenke slik at det etter hvert også kan være aktuelt å ha med f.eks. en venn i bilen, og hvis man da har behov for tre bilstoler. Og beltestoler benytter man til ganske høy alder i dag, og puter er ikke spesielt smalere nødvendigvis.

Med f.eks. Tiguan blir det trangt hvis det skal sitte en voksen person mellom to barnestoler. Skal det være to voksne, sine barn + en venn kan det raskt bli upraktisk....

Tiguan har jo ellers fått en ny konkurrent nå i form av Mitsubishi ASX. Kjenner lite til den, men konstaterer bare at den har kommet...

Helt personlig hadde jeg nok heller gått for en vanlig stasjonsvogn med 4WD enn SUV. F.eks. Skoda Superb blir en langt større bil, og bedre på en del områder, enn f.eks. Tiguan - samtidig som det deles mye teknologi (Skoda er eid av VW, og Skodas modeller er basert på VW-modeller og teknologi ellers fra VW/Audi).

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:09   #45
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

En bekjent med 3 barn har tiguan og der er det plass til 2 bak, eldste på 7 må sitte foran.
Kan også være verdt å legge merke til avstanden fra baksetet og opp til taket. Foreldrene mine har Ford Kuga og den er noe lav under taket. En voksen mann ville ikke kunne sitte særlig behagelig i midten bak. Tror det er samme greia i tiguan.
Hvordan er midtsetet i tiguan utformet i forhold til f.eks S-max? Det er ikke behagelig å sitte på en hump.

Ang lasteplass så er touran ganske genial sånn sett. Vi var på danmarksferie i fjor. 2 voksne, 3 barn, vogn, bag, kofferter, bagger osv... Vi har ikke lastenett, men bagasjeromstrekk og fikk plass til rubbel og bit under trekket. Eneste vi savner er litt bedre plass i baksetet (lengden, ikke bredden)

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:14   #46
ponna
Superaktiv
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 403
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Ja, jeg ser argumentene mrc, og det er jo dette vi veier for og i mot nå. Vår erfaring med passasjerer hittil er at størstejenta noen ganger har med seg en venninne, og da kjører vi sjeldent langt, så sittekomfort er ikke sååå viktig akkurat der. Samtidig har det jo skjedd at vi har hatt med barn som trenger barnestol og da blir situasjonen verre med Tiguan.

På en annen side. Det er jo ytterst sjeldent vi har passasjer som trenger barnestol, og det er sjeldent vi kjører langt med passasjer. Det viktigste er at det er ordentlige seler i midten bak tenker jeg(for vårt behov). Samtidig ville det jo vært herlig med god plass, både til de fremme og i baksetet.

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:19   #47
ponna
Superaktiv
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 403
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

En bekjent med 3 barn har tiguan og der er det plass til 2 bak, eldste på 7 må sitte foran.
Kan også være verdt å legge merke til avstanden fra baksetet og opp til taket. Foreldrene mine har Ford Kuga og den er noe lav under taket. En voksen mann ville ikke kunne sitte særlig behagelig i midten bak. Tror det er samme greia i tiguan.
Hvordan er midtsetet i tiguan utformet i forhold til f.eks S-max? Det er ikke behagelig å sitte på en hump.

Ang lasteplass så er touran ganske genial sånn sett. Vi var på danmarksferie i fjor. 2 voksne, 3 barn, vogn, bag, kofferter, bagger osv... Vi har ikke lastenett, men bagasjeromstrekk og fikk plass til rubbel og bit under trekket. Eneste vi savner er litt bedre plass i baksetet (lengden, ikke bredden)

Husk at vi har bare 2 barn, og har ingen planer om flere. Det er ikke hverdagskost med passasjer i midten bak hos oss. Og barna våre vil ikke være nødt til å sitte i framsetet.

Jeg er helt enig i at Tiguan har mye mindre plass enn Sharan og S-max. Spørsmålet nå, etter å ha sett s-max og tiguan er om vi virkelig trenger så stor plass som de største bilene tilbyr. Og man må jo "falle" for bilen når man skal kjøpe ny også. Vi falt virkelig for Tiguan, men jeg er jo redd vi vil angre når/om vi finner ut at vi burde hatt mer plass.

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:24   #48
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Jeg tenker bare fremover. Ihvertfall for vår del så er det viktig å ha mulighet for å ha med en ekstra person på hytta, kjøring til fotballkamper, søndagsturer osv osv. Før vi vet ordet av det vil ungene ha med en venn hit og dit
Vi valgte 7-seter av den grunn.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:25   #49
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

En bekjent med 3 barn har tiguan og der er det plass til 2 bak, eldste på 7 må sitte foran.
Kan også være verdt å legge merke til avstanden fra baksetet og opp til taket. Foreldrene mine har Ford Kuga og den er noe lav under taket. En voksen mann ville ikke kunne sitte særlig behagelig i midten bak. Tror det er samme greia i tiguan.
Hvordan er midtsetet i tiguan utformet i forhold til f.eks S-max? Det er ikke behagelig å sitte på en hump.

I midten i Tiguan er det en "opphøydning" slik som i mange vanlige personbiler.

Kuga er formet slik at taket går nedover bak. Tiguan er ikke slik, men vet i prasis ikke hvordan det er der bak for noen på 1.85+. 1.85+ kan være et problem i en del biler, men sjeldent man har med seg flere høye personer kanskje, så de som er høy for sitte foran :-)

Sitat:

Ang lasteplass så er touran ganske genial sånn sett. Vi var på danmarksferie i fjor. 2 voksne, 3 barn, vogn, bag, kofferter, bagger osv... Vi har ikke lastenett, men bagasjeromstrekk og fikk plass til rubbel og bit under trekket. Eneste vi savner er litt bedre plass i baksetet (lengden, ikke bredden)

Jeg undrer meg litt hva disse trekkene tåler av belastning. Bruker sjeldent dette trekket (som følger med som standard) da lastenettet står i normalt sett. Støymessig er det en liten fordel med trekket.

I klassen som Touran befinner seg i blir det ikke all verdens plass mellom for- og baksete. Man sitter likevel godt pga. man sitter mer som i en vanlig stol, med beina i "90 grader nedover" i stedet for at man strekker dem framover som i en mer vanlig personbil.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:32   #50
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Opprinnelig lagt inn av ponna, her.

Husk at vi har bare 2 barn, og har ingen planer om flere. Det er ikke hverdagskost med passasjer i midten bak hos oss. Og barna våre vil ikke være nødt til å sitte i framsetet.

Jeg er helt enig i at Tiguan har mye mindre plass enn Sharan og S-max. Spørsmålet nå, etter å ha sett s-max og tiguan er om vi virkelig trenger så stor plass som de største bilene tilbyr. Og man må jo "falle" for bilen når man skal kjøpe ny også. Vi falt virkelig for Tiguan, men jeg er jo redd vi vil angre når/om vi finner ut at vi burde hatt mer plass.

For meg i hvert fall virker da en mer vanlig personbil som et bedre kompromiss. Tiguan er en i praksis en småbil, i klasse med Golf, men den ser større ut utvendig. Jeg synes for så vidt Tiguan er stilig, men som familiefar, selv om jeg bare hadde hatt to barn, synes - jeg pesonlig - at det hadde blitt upraktisk med såpass lite bagasjeplass i tillegg til ganske liten kupeplass.

Det er vel 450 liter elns. i tiguan. Usikker på om dette er med baksetet i bakre posisjon eller om det er målt med setene kjørt framover. Det er lite areal, men litt mer i høyden enn på mer vanlige personbiler. Det kan derfor kanskje være litt vanskelig å utnytte i praksis.

Hadde jeg hatt to barn i dag, hadde vel trolig Skoda Superb vært det *jeg* hadde kjøpt ;-)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:51   #51
ponna
Superaktiv
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 403
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Ja, jeg ser alle argumentene. Vi må tenke mer. En vanlig stasjonsvogn er uaktuelt. Nå har vi sittet i høyden på zafiraen og vil ikke ned i stasjonsvognhøyde igjen.

Ang hytteturer osv. Vi reiser ikke ofte på hytteturer. Bilen blir mest brukt til bykjøring og handling. Fritidsaktiviteter for ungene er selvfølgelig et godt argument, men til nå er det bare en annen familie vi samkjører med. Dette kan selvfølgelig endre seg, og man vet jo aldri hvordan situasjonen blir fra år til år.

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 17:52   #52
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Opprinnelig lagt inn av ponna, her.

Ja, overskriften sier det meste.
Vi er på jakt etter ny bil og har sett endel på nevnte. Er også interessert i andre typer. Fra før har vi Opel zafira. Greit fornøyd med den, men nå er den såpass gammel(2001) at det sannsynligvis vil bli en rel reperasjoner framover.

Dette ønsker vi:
Må ha tre fullgode seter bak, med ordentlige seler på alle(altså ikke magebelte i midten).
Fint med 7-seter, men ikke et must
Liker skyvedører(har trang garasje)

Vi heller mest mot den nye Sharanen som kommer engang i høst, men kunne godt tenkt meg å høre erfaringer og meninger fra flere.
Hvilken anbefaler du, og hvorfor? Du kan godt anbefale andre enn de jeg har nevnt også.



Kommer ny Zafira neste år som blir klart større enn dagens. Interessant bil. Kanskje lurt å vente et år? Muligens den kommer med livstidsgaranti slik Opel nå gjør i Tyskland. Synes egentlig dagens Zafira er en fin bil, og jeg liker den mye bedre enn f eks Verso, 5 og Touran. Solid bil, gode kjøreegenskaper, rommelig, få problemer. Men den har ikke 3 separate seter bak.

Ellers er jeg strålende fornøyd med min spiltter nye Renault Grand Scenic, som har bedre plass enn Mazda 5 / Touran / Zafira / 5008. Møter masse fordommer og forutinntatthet men står ved mitt valg. Tar ingen diksusjoner på dette i denne tråden - se heller egen tråd om Grand Scenic.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 17:55   #53
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: S-max, Sharan, Mazda 5 eller Touran?

Du har ikke vurdert Citroen C4 Grand Picasso? De har også 3 like store seter i baksetet. Vi har hatt tre store bilseter i de setene.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no