Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Kosthold uten melk, sukker og gluten

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-10, 22:06   #1
positiv
Nybegynner
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 3
positiv har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kosthold uten melk, sukker og gluten

Noen som har testet kosthold basert på "kernesund familie, Sådan" Stod om dette i foreldre og barn nr 4 2010. Skal kunne gjøre overaktive barn roligere.
Selvfølgelig ønsker jeg å starte med legebesøk og urinprøve for å se om gutta har mange peptider som følge av intoleranse ift gluten og melk.

Jeg har veldig lyst til å prøve dette på mine veldig aktive gutter. Men synes det er litt voldsomt.

Noen som har prøvd og ikke klarte det? Prøvd og ikke hatt noen endring i barnas oppførsel? Eller prøvd og blitt helfreslt og fortsatt med opplegget?

positiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 22:07   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Jeg kjenner flere som har hatt gode resultater ved kun å kutte sukker. Kanskje det er et sted å starte?

  Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 12:08   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Jeg har ikke fulgt så strengt opplegg som Kernesund-folkene, og tror det kan være vanskelig hvis en skal ta alt til seg med en gang. I mitt tilfelle er det candida og intoleranser som er bakgrunnen, men jeg har også merket at blodsukker og generell form er bedre når jeg unngår særlig sukker. Jeg har ikke vært 100 % glutenfri på ganske lenge, men spiser kun spelt og veldig sjelden rein hvete. Melkeprodukter har jeg innført også etterhvert, men i moderasjon. Jeg er mer opplagt, blidere og friskere når jeg spiser lite brød og sukker i hvert fall. Det skal sies at jeg samtidig kuttet ut kunstig søtning som aspartam, sukralose o.l., det kan være minst like ille.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 12:12   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Ikke planer om jeg hadde kuttet gluten og melk fra kostholdet uten at det var i samråd med en lege. Unødvendig sukker er det selvsagt greit å begrense. Har ungene dine en diagnose, siden du vurderer så strenge kostholdsbegrensninger?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg har ikke vært 100 % glutenfri på ganske lenge, men spiser kun spelt og veldig sjelden rein hvete.

Ke? Det er da like mye gluten i spelt som i hvete?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 12:12   #5
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Vi har kuttet all sukker og fruktose pga turbo. Han har fruktosemalabstroksjon. Og tåler ikke fruktose, vanlig sukker består av 50%fruktose og 50% druesukker. Druesukker tåler han.

Så vi har kuttet sukker ,frukt og en del grønnsaker. Spiser bare grønne grønnsaker og grønnsaker turbo ikke liker ... Snoopy får frukt i bhg. Ellers har vi ikke noe hjemme som kan friste turbo.
Og vi alle har det mye bedre uten vanlig sukker

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 12:22   #6
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Ta en titt på medhelse.no, der står det litt mer, i tillegg til npif.no


Sist redigert av m^2 : 11-12-12 kl 20:13.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 12:22   #7
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ke? Det er da like mye gluten i spelt som i hvete?

Jada, men jeg tåler spelt bedre. Har neppe noe med gluten å gjøre, men jeg reagerer forskjellig på hvete og spelt. Nøye utprøvd.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 12:23   #8
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Jeg er forøvrig enig i at dette bør skje i samråd med lege og ernæringsfysiolog, og kun hvis det er noen spesielle årsaker til at det kan være en god løsning. Jeg var sjuk, derfor gjorde jeg det, nå er jeg mye friskere. Bare så det er sagt.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 15:41   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ke? Det er da like mye gluten i spelt som i hvete?

Spelt inneholder gluten, men er ikke like allergent som vanlig hvete, dvs det tåles bedre av mange med intoleranse. Men ikke av cøliakere, selvsagt.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 15:46   #10
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Spelt inneholder gluten, men er ikke like allergent som vanlig hvete, dvs det tåles bedre av mange med intoleranse. Men ikke av cøliakere, selvsagt.

Jeg har hveteprotein intoleranse. Og tåler spelt men ikke vanlig brød bakt på hvetemel.
Eller kan spise 1-2 brødskiver med hvete på en dag men da kan jeg ikke spise noe mere med hvetemel på 48 timer.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:02   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Man setter kort og godt bare ikke i gang med en kostendring til barn i den graden der uten å være i samarbeid og tett oppfølging med en lege. Basta.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:31   #12
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Man setter kort og godt bare ikke i gang med en kostendring til barn i den graden der uten å være i samarbeid og tett oppfølging med en lege. Basta.

Å kutte ut sukker er vel greit, resten er jeg enig i.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:40   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Nå skriver også HI at hun har tenkt å starte med legebesøk, bare sånn før noen antar at hun ikke har tenkt å konsultere lege.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 17:00   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

HI skriver at hun skal ta en sjekk før oppstart for å se på nivået av peptider - altså ta en blodprøve.

Det er ikke tilstrekkelig. Skal man iverksette så dramatiske dietter så skal det for det første være velbegrunnet. Meget velbegrunnet. Og for det andre med tett oppfølging av lege. Også underveis.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 17:01   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

HI skriver at hun skal ta en sjekk før oppstart for å se på nivået av peptider - altså ta en blodprøve.

Det er ikke tilstrekkelig. Skal man iverksette så dramatiske dietter så skal det for det første være velbegrunnet. Meget velbegrunnet. Og for det andre med tett oppfølging av lege. Også underveis.

Nei, legebesøk og sjekk av peptider, står det.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 17:04   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av positiv, her.

Noen som har testet kosthold basert på "kernesund familie, Sådan" Stod om dette i foreldre og barn nr 4 2010. Skal kunne gjøre overaktive barn roligere.
Selvfølgelig ønsker jeg å starte med legebesøk og urinprøve for å se om gutta har mange peptider som følge av intoleranse ift gluten og melk.

Jeg har veldig lyst til å prøve dette på mine veldig aktive gutter. Men synes det er litt voldsomt.

Noen som har prøvd og ikke klarte det? Prøvd og ikke hatt noen endring i barnas oppførsel? Eller prøvd og blitt helfreslt og fortsatt med opplegget?

Jeg forstod dette som at det skal startes med et legebesøk. Jeg klarer ikke å se antydning av et opplegg som skal følges opp av lege her.

Selvsagt kan det hende at det skal følges tett av lege hele veien. Det er likevel på sin plass å påpeke at dette er nødvendig synes jeg da det ikke kommer særlig klart frem.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 17:11   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg forstod dette som at det skal startes med et legebesøk. Jeg klarer ikke å se antydning av et opplegg som skal følges opp av lege her.

Selvsagt kan det hende at det skal følges tett av lege hele veien. Det er likevel på sin plass å påpeke at dette er nødvendig synes jeg da det ikke kommer særlig klart frem.

jeg er helt enig med deg, altså.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 17:20   #18
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.063
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Jeg er også enig, men jeg oppfattet HI som om legebesøket var en innledning på et mulig opplegg og tok dermed for gitt at legeoppfølging var en del av planen. Jeg som voksen trengte oppfølging av både lege og ernæringsfysiolog i min prosess, selvsagt trenger et barn enda større grad av oppfølging.

Problemet med Kernesund slik jeg ser det er at det tar litt av, det er ikke måte på hvor blid, sexy og lekker en skal bli av å følge opplegget. Det er synd, for de er selv med på å flytte fokuset fra den utrolige endringen de har fått til hos egne unger gjennom kostholdsomlegging. Den er nemlig ganske imponerende, men de selv har tatt litt av i retning "se så sexy du blir av å kutte ut sukker melk og gluten" og denslags.

:beklager avsporingen:

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 18:49   #19
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg er også enig, men jeg oppfattet HI som om legebesøket var en innledning på et mulig opplegg og tok dermed for gitt at legeoppfølging var en del av planen. Jeg som voksen trengte oppfølging av både lege og ernæringsfysiolog i min prosess, selvsagt trenger et barn enda større grad av oppfølging.

Problemet med Kernesund slik jeg ser det er at det tar litt av, det er ikke måte på hvor blid, sexy og lekker en skal bli av å følge opplegget. Det er synd, for de er selv med på å flytte fokuset fra den utrolige endringen de har fått til hos egne unger gjennom kostholdsomlegging. Den er nemlig ganske imponerende, men de selv har tatt litt av i retning "se så sexy du blir av å kutte ut sukker melk og gluten" og denslags.

:beklager avsporingen:

Helt enig. Jeg er fascinert av opplegge, men gremmes av måten det blir fremstilt av de folkene.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 19:04   #20
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kosthold uten melk, sukker og gluten

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Problemet med Kernesund slik jeg ser det er at det tar litt av, det er ikke måte på hvor blid, sexy og lekker en skal bli av å følge opplegget. Det er synd, for de er selv med på å flytte fokuset fra den utrolige endringen de har fått til hos egne unger gjennom kostholdsomlegging. Den er nemlig ganske imponerende, men de selv har tatt litt av i retning "se så sexy du blir av å kutte ut sukker melk og gluten" og denslags.

:beklager avsporingen:

Helt enig!
Jeg får utslett av hun damen, og klarer ikke helt hallelujastemningen rundt sexyheten og vellyketheten som liksom oser av å spise slik - slik de fremstiller det hvertfall.

Endringen hos barna og i helse derimot, DEN hadde vært mer interessant.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no