Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Denne er jeg spent på jussen i

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 11:27   #221
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det blir for drøyt å fengsle en mor for å unngå bevisforspillelse fordi hun ikke skal snakke med noen altså.

Jeg vet ikke hvorfor hun er varetektsfenglset, men jeg vil anta at grunnen heller er ødeleggelse av bevis (fordi jeg mener det er vitneforklaringene, mor, far, barna, de som hentet ut barna som vil avgjøre hva som skjedde i denne saken.), enn gjentagelsesfaren.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:28   #222
Erasmus
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 32
Erasmus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det blir for drøyt å fengsle en mor for å unngå bevisforspillelse fordi hun ikke skal snakke med noen altså. Det gale hun har gjort er å få barna sine hentet hjem. Ikke har hun slått noen, ikke har hun vært inne i noe hus (men siktet for ulovlig inntrengning ble hun jaggu likevel) og hun har sågar levert barna sine til barnevernet for at de skal skjermes.

Nå spekulerer du igjen! For å dra det til det ekstreme. Du vet ikke om moren faktisk planla å drepe eksmannen, men at sønnene feiget ut.

Erasmus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:28   #223
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Erasmus, her.

Nå spekulerer du igjen! For å dra det til det ekstreme. Du vet ikke om moren faktisk planla å drepe eksmannen, men at sønnene feiget ut.

Ta rei ei bolle'a.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:29   #224
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg vet ikke hvorfor hun er varetektsfenglset, men jeg vil anta at grunnen heller er ødeleggelse av bevis (fordi jeg mener det er vitneforklaringene, mor, far, barna, de som hentet ut barna som vil avgjøre hva som skjedde i denne saken.), enn gjentagelsesfaren.

Jeg vil også anta at det må være bevis de tenker på, ja. Gjentagelsesfare blir ganske far out.

Men jeg visste ikke at det er sånn at man kan varetektsfengsle vitner i Norge. Jeg er veldig spent på hva man mener hun har gjort galt.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:31   #225
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Dersom hun er oppdragsgiver er hun like skyldig som dem som faktisk var der, i alt som skjedde. Dette er det vel mye rettspraksis på i Norge?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:33   #226
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men jeg visste ikke at det er sånn at man kan varetektsfengsle vitner i Norge. Jeg er veldig spent på hva man mener hun har gjort galt.

Hun er ikke et vitne, hvis det er hun som har organisert hva som har skjedd.

I Orderud saken, ble feks sønnen og svigerdatteren til de drepte siktet for overlagt drap, selv om de aldri (så vidt jeg husker) var anklaget for å ha utført drapene selv - "bare" planleggingen. Det er like ulovlig å delta i kriminelle handlinger ved å planlegge de som å utføre de. (Og bra er det, i mange typer kriminalitet er det å ta "de som jobber på gulvet" helt bortkastet. Narkotikakriminalitet er jo et typisk eksempel på det.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:34   #227
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Dersom hun er oppdragsgiver er hun like skyldig som dem som faktisk var der, i alt som skjedde. Dette er det vel mye rettspraksis på i Norge?



Er man oppdragsgiver om man er redd for barnet sitt som urettmessig holdes tilbake et sted? Hun har jo sagt krystallklart at hun ikke ønsket denne løsningen. Om vi da for spekulasjonens skyld (venter spent for å se om Erasmus misliker at man spekulerer denne veien også...) sier at hun faktisk har bedt om hjelp til å hente barna sine - og dermed er medansvarlig - er det seks måneders strafferamme for dette?

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:35   #228
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Jeg antar at de mener hun har "bestilt" hendelsen, eller i hvert fall vært med på planleggingen. De brøt seg faktisk inn et hus med øks og banket opp en fyr. Jeg ser det som helt rimelig at de vil sjekke pc-er og mobiler for å se om noe har vært avtalt i de kanalene, og hindre de som har vært med på dette å samordne forklaringer.

Uansett hvordan man snur på det så er innbrudd og vold ulovlig. Også å planlegge det og "bestille" det.

Kidnappingstiltalen er mer corny, må jeg si.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:35   #229
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg vil også anta at det må være bevis de tenker på, ja. Gjentagelsesfare blir ganske far out.

Men jeg visste ikke at det er sånn at man kan varetektsfengsle vitner i Norge. Jeg er veldig spent på hva man mener hun har gjort galt.

De mener antakelig at de har skjellig grunn til å mistenke at hun var delaktig i å planlegge overfallet. Hva som er strafferammen for slikt, vet jeg ikke, men det kan jo tenkes at den strafferammen er på over 6 mnd fengsel. Men jeg har ikke peiling på dette.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:37   #230
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Man må jo anta at de som har hentet barna har gjort det fordi de mener barna har det best hos mor. Det er da også helt rimelig om de vil beskytte mor mot tiltale og fengsel, og støtte en forklaring om at de fant på dette selv, uten henne.

Klart dette må etterforskes!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:38   #231
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.



Er man oppdragsgiver om man er redd for barnet sitt som urettmessig holdes tilbake et sted? Hun har jo sagt krystallklart at hun ikke ønsket denne løsningen. Om vi da for spekulasjonens skyld (venter spent for å se om Erasmus misliker at man spekulerer denne veien også...) sier at hun faktisk har bedt om hjelp til å hente barna sine - og dermed er medansvarlig - er det seks måneders strafferamme for dette?

Nå må du skille mellom hva som er rettferdig, og hva som er loven her. Selv om det var aldri så rettferdig å hente barna hjem, er det uansett ulovlig å gjøre det med øks (og kan hende har de også tatt dette med i beregningen og syntes det var verd å risikere fengsel for å få barna hjem). Det er ikke sikkert hun var med og planla det, men inntil politiet/påtalemyndigheten får oppklart dette, så kan de nok ha grunn til å mistenke det.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:41   #232
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nå må du skille mellom hva som er rettferdig, og hva som er loven her. Selv om det var aldri så rettferdig å hente barna hjem, er det uansett ulovlig å gjøre det med øks (og kan hende har de også tatt dette med i beregningen og syntes det var verd å risikere fengsel for å få barna hjem). Det er ikke sikkert hun var med og planla det, men inntil politiet/påtalemyndigheten får oppklart dette, så kan de nok ha grunn til å mistenke det.

Ja, det er som nevnt det lovmessige jeg lurer på.

Om jeg ber om hjelp til å hente mine barn hjem fra et sted de urettmessig holdes - er jeg da medansvarlig i kidnapping?

For eksempel har jeg store barn - som snart sikkert skal feste litt. () Når jeg da ber stefaren hente slampen hjem enten han vil eller ikke - risikerer vi da fengsel?

(Nei, jeg regner ikke med at vi bruker øks altså. Men hun er jo ikke siktet for voldsbruk heller, så prinsippet er overførbart.)

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:45   #233
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ja, det er som nevnt det lovmessige jeg lurer på.

Om jeg ber om hjelp til å hente mine barn hjem fra et sted de urettmessig holdes - er jeg da medansvarlig i kidnapping?

For eksempel har jeg store barn - som snart sikkert skal feste litt. () Når jeg da ber stefaren hente slampen hjem enten han vil eller ikke - risikerer vi da fengsel?

(Nei, jeg regner ikke med at vi bruker øks altså. Men hun er jo ikke siktet for voldsbruk heller, så prinsippet er overførbart.)

Ja, det aner jeg ingenting om. "Ulovlig inntrenging og tvangsbruk" sto det i Dagbladet. Hva som er strafferammen for det, vet jeg ikke.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:47   #234
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

En siktelse er ikke en dom. Om noen muligens har bedt noen om å hente noen, og de gjør det med øks, synes jeg ikke det er urimelig å sikte vedkommende for kidnapping. Så får etterforskningen vise om personen også skal dømmes for det.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:52   #235
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Erasmus per prikk

Les hva du selv skriver før du anklager andre for å være ensidige. Jeg har ikke tatt noe standpunkt, men du har tatt side uten å kjenne fakta. Det er spekulativt og tarvelig.

Tarvelig faktisk. I dare say. Sjelden har tarvelig kjentes så til de grader som et kompliment.

Ikke fikk jeg se hvilken farge prikken var ment å ha heller - du har visst ikke nok vekt til å gi prikk med farge i det hele tatt, lille venn.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:54   #236
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

En siktelse er ikke en dom. Om noen muligens har bedt noen om å hente noen, og de gjør det med øks, synes jeg ikke det er urimelig å sikte vedkommende for kidnapping. Så får etterforskningen vise om personen også skal dømmes for det.

Om man ber noen hente noen - og disse velger å gjøre det medbringende en øks - er man da ansvarlig for at de tok med øks eller skal man be dem bevæpne seg for å være medskyldig i dette?

Og for at hun skal kunne varetektsfengsles så skal det være en overveiende sannsynlighet for at hun er skyldig, så en varetektsfengsling er faktisk noe altså.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:57   #237
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om man ber noen hente noen - og disse velger å gjøre det medbringende en øks - er man da ansvarlig for at de tok med øks eller skal man be dem bevæpne seg for å være medskyldig i dette?

Og for at hun skal kunne varetektsfengsles så skal det være en overveiende sannsynlighet for at hun er skyldig, så en varetektsfengsling er faktisk noe altså.

Det er vel opp til retten å avgjøre om det finnes overveiende sannsynlighet.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:58   #238
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Altså Smilefjes, politiet og juristene deres forholder seg ikke til om det er rettferdig eller om typen er en drittsekk, de forholder seg til om det er utført en straffbar handling og hvem som eventuelt har deltatt. Og ber om fengsling på grunnlag av begrunnet mistanke. Så kommer etterforskning og evnt rettsak, der vil det høyst sannsynlig komme opp alt som har med barnefordelingen og det rundt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 12:02   #239
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Bør man la være å arrestere noen bare fordi de hevder seg å være uskyldige?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 12:09   #240
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne er jeg spent på jussen i

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Om man ber noen hente noen - og disse velger å gjøre det medbringende en øks - er man da ansvarlig for at de tok med øks eller skal man be dem bevæpne seg for å være medskyldig i dette?

Og for at hun skal kunne varetektsfengsles så skal det være en overveiende sannsynlighet for at hun er skyldig, så en varetektsfengsling er faktisk noe altså.

Men selv om noen ikke har levert barna tilbake fra samvær, så er det jo ikke carte blanche til å banke dem opp? Sånn juridisk? Det kan jo ikke være sånn heller?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no