Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Angående hvilke bunader man kan bruke

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 13:11   #21
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Nettmøte på Dagbla for lenge siden

Stedsbunden

  • Må man velge bunad fra sitt hjemsted eller kan man velge fra der man bor. Hvor lenge bør man eventuelt bo i en kommune eller fylke for å kunne bære deres bunad?
    Kate
Bunad er en klesdrakt som på en eller annen måte er en gjenopptaking eller videreføring av folkedrakter fra de ulike forskjellige områdene i landet. Derfor forbinder vi bunaden med lokale tradisjoner, røtter og tilhørighet. Selv om det er en del som velger bunad etter smak, er nok det vanligste at folk velger bunad fra et område de har tilknytning til. Men i dag er det mange som ikke kan peke ut bare en bestemt hjembygd. Man kan ha foreldre fra forskjellige kanter av landet, og selv ha bodd på mange ulike steder, eller man kan ha bakgrunn fra et annet land og kultur enn Norge. Da er det ingen faste «regler» som sier noe om hvordan man skal velge bunad. Her er vårt råd at man prøver å finne ut hvilke sted man selv føler mest tilknytning til. Står valget mellom flere distrikter / bunader bør man også undersøke hvilke bakgrunn de aktuelle bunadene har. (En bunad som er godt forankret i lokal draktskikk vil blant annet gi større muligheter for variasjoner enn en bunad som bygger på et mer sparsomt materiale.) Når det gjelder opplysninger om bakgrunnen for de ulike bunadene kan Bunad- og folkedraktrådet være til hjelp med opplysninger. Vi har dessverre ikke noen internettside med opplysninger om alle bunader. Er man helt i startfasen med å skaffe seg bunad, kan det være greit å ta en tur på biblioteket og låne forskjellige bunadsbøker. Det kan variere hvordan disse bøkene er skrevet, og det finnes heller ikke noen bok som tar for seg alle bunadene i Norge. Men det kan være en begynnelse f. eks å se i Skavhaug: Våre vakre bunader, eller Heidi Fossnes 1993(?): Norges bunader og samiske folkedrakter.
Bunad- og folkedraktrådet

Godt nok svar?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:13   #22
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.137
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Min oldefar stakk fra familien sin da min bestemor var liten. Han bosatte seg på østlandet et sted. Jeg kunne aldri hatt bunad derfra, selv om han bodde der og fikk barn der og vi i dag har slekt der. Fordi jeg ikke har noen tilhørighet dit på noen som helst måte annet enn at han bodde der. Men Sunnfjordsbunad kan jeg bruke, med mor derfra. Jeg har tilbrakt mange år der tilsammen. Og nordlandsbunad, siden farsslekta er derfra og jeg har tilbrakt mange ferier der som liten. Men å bruke bunad fra Møre, fordi jeg har noen "tanter" der, eller fra hvorsomhelst, fordi fjern slekt kommer derfra, det kan jeg ikke.

Jeg vurderer på samme måte som du gjør her.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:23   #23
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg selv har Nordlandsbunad; mormor kommer derfra, og det er også hun som har brodert den.
Poden har Hallingbunad, svigermor er fra Hallingdal, så dermed er den i boks.
Slekten min kommer fra både Fana og Voss, så jeg kan bære både Fana- og Vossa-bunaden med rette.

Jeg har forøvrig vært både i Nordland, Hallingdal, Fana og Voss, så jeg føler meg rimelig trygg på tilhørigheten.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:24   #24
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg synes også det er naturlig at man velger en bunad tilhørende et distrikt man har en eller annen (følelsesmessig?) tilknytning til. At man selv er derfra, har bodd der over lengre tid, har familie derfra, familien har hatt hytte der i årevis... Det teiteste jeg vet er folk som har har bunad og som ikke engang vet hvor den er fra. Type "Næsj, den er fra en eller annen dal oppi midtnorge, husker ikke. Jeg valgte den fordi den hadde så fint sølv og ikke så bomsete." (True qoute fra bekjent her i Oslo. )

Min mann har som Oslogutt ingen tilknytninger som jeg nevner over. Han ville ha bunad, også før jeg traff ham. Og ble begeistret da han så herredrakten til min bunad. Ha! Jeg nektet ham å bestille den før han hadde fridd. Hvis dama di sitt hjemsted skal være tilknytningen du påberoper deg, må tilknytningen formaliseres, ikke sant?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:29   #25
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.690
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg mener at tilknytning - og kunnskap er noe av det viktigste. Å velge bunad ut fra hvilken du synes er penest, dyrest eller mest/minst stæsj, blir helt feil.

Selv er jeg født i Oslo, oppvokst i Hardanger, og nå Oslo-borger igjen. Jeg fikk Hardangerbunad til skolestart og senere ny til konfirmasjonen, men nå bruker jeg jubileumsdrakten fra Oslo fordi jeg føler meg mer som Oslo-jente enn som harding.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:33   #26
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg har arvet en bunad, fra et område jeg har null tilhørighet til. Men jeg synes det er flott å bruke den, primært siden det er et arvestykke.

Dersom den blir utslitt, kommer jeg til å skaffe meg en fra det stedet jeg vokste opp. Nå er det ingen fare for at bunaden min slites ut, siden den har krympet og henger til stas.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:33   #27
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg kommer fra innlandet i Nordland og burde strengt tatt hatt grønn bunad. Alle damene på morsiden har grønn, men på farsiden har alle blå siden farmor og farfar opprinnelig kom fra en kystkommune. Jeg fikk velge og valgte blå.

Selv om vi har familie fra andre landsdeler føler jeg at man bør velge fra stedet man kommer fra, såfremst man ikke arver.

Mandino

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:33   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg er ganske stolt av at så mange på disse traktene bruker bunad. Husker jeg var ganske skuffet første året i Oslo.

Så rart, jeg syns det er stor overvekt av bunader i Oslo jeg?

Jeg syns man skal ha en tilknytning til stedet, enten ved at man bor der, eller foreldre kommer derfra. Besteforeldre syns jeg personlig er litt tynt. Evt. at den er arvet.

Jeg har sunnmørsbunad arvet etter min farmor, men er selv født der og faren min er vokst opp der.

I Oslo Vest er det veldg vanlig å velge "statusbunader", dvs. de som koster mest. Tilknytning har null betydning.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:56   #29
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Det er vel noen steder de er ganske strenge på det. Ang fargen iallefall.
Husker ikke hvor/hvem men en bunad finnes i to utgaver blå og grønn. Blå for de son har utsikt/ser havet fra huset (familiegården muligens?), grønn for de som ikke ser havet men bor på "landet".

Du tenker nok på nordlandsbunaden. I teorien er det mange som tenker blå = kyst og grønn = innland, men i praksis kan man helt fritt velge blå eller grønn farge ut fra hvilken man liker best.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 13:57   #30
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.307
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er enig med Tiddelibom i at poenget er at man selv skal ha tilhørighet til stedet. Jeg synes det kan holde å ha besteforeldre fra stedet, og så synes jeg ikke helt det holder å nettopp ha flyttet dit, men det er jo en personlig vurdering hvor sterk tilknytning man har til et sted.

Enig.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Selvsagt er det ingen lover, som i at du får bøter om du bruker feil. Men det finnes da virkelig en hjerne i hodet på de aller fleste.

Hehe, men det er jo ikke lenger snakk om formelle lover.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 14:00   #31
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.


Min mann har som Oslogutt ingen tilknytninger som jeg nevner over. Han ville ha bunad, også før jeg traff ham. Og ble begeistret da han så herredrakten til min bunad. Ha! Jeg nektet ham å bestille den før han hadde fridd. Hvis dama di sitt hjemsted skal være tilknytningen du påberoper deg, må tilknytningen formaliseres, ikke sant?


Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 14:15   #32
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.


I Oslo Vest er det veldg vanlig å velge "statusbunader", dvs. de som koster mest. Tilknytning har null betydning.

Veldig mange med slekt fra Hardanger og Telemark

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 14:53   #33
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg har blå nordlandsbunad, og er født og oppvokst (til jeg var 5) i Nordland. Og med utsikt til havet.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 15:05   #34
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så rart, jeg syns det er stor overvekt av bunader i Oslo jeg?

Det er mitt inntrykk også.

Jeg er født og oppvokst i Oslo, det samme er begge mine foreldre, besteforeldre, og enda lenger tilbake. Likevel har jeg vestfoldbunad. Det er mammas gamle, og hun fikk den fordi familien hadde hatt hytte i Åsgårdstrand i alle år. Altså ikke mitt valg, men et valg jeg lever godt med. Svært godt; jeg synes det er en nydelig bunad som passer spesielt godt på 17. mai på grunn av de glade farvene.

Jeg blir mer provosert av bunadnazier enn at enkelte velger bunad fra et sted de ikke har tett nok tilknytning til.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 15:08   #35
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Glitterchick

Jeg syns man skal ha en tilknytning til stedet, enten ved at man bor der, eller foreldre kommer derfra. Besteforeldre syns jeg personlig er litt tynt. Evt. at den er arvet.


:liker bunadsrådet bedre enn Glitter i dette tilfellet:
g du kan ikke tvinge meg inn i en bergensdrakt: :sådetså:

Opprinnelig lagt inn av Sannemor, her.

Jeg har blå nordlandsbunad, og er født og oppvokst (til jeg var 5) i Nordland. Og med utsikt til havet.

Jeg har grønn, og var ofte i Nordland på ferie som liten. Med utsikt til havet, og mye gress og jordbær. Kanskje jeg burde har grønn stakk, blå vest og lage meg et jordbærforkle?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 15:08   #36
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Jeg har Nordlandsbunaden, siden min mor kommer fra Sandessjøen. Hun sydde først en til seg selv, som jeg arvet. Nå har den krympet(!), og hun har sydd ny(helt lik) til meg.

Jeg har den grønne innlandsbunaden, selv om gården til mamma lå rett i fjæresteinene.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 15:17   #37
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

........................
Min mann har som Oslogutt ingen tilknytninger som jeg nevner over. Han ville ha bunad, også før jeg traff ham. Og ble begeistret da han så herredrakten til min bunad. Ha! Jeg nektet ham å bestille den før han hadde fridd. Hvis dama di sitt hjemsted skal være tilknytningen du påberoper deg, må tilknytningen formaliseres, ikke sant?



Jeg valgte bunad som 25-åring og valgte den gamle broderte Segebrandtbunaden fra Vestfold.
Min mor ville jeg skulle ha bunad fra Tinn eller Øst-Telemark, siden hele hennes familie er derfra. Selv om jeg har sterke slektsbånd og har vært der mye som liten er det her i Vestfold jeg har mine røtter.
Jeg er fremdeles glad for at jeg valgte som jeg gjorde.
Selv om Øst-Telemarkbunaden er en av de vakreste som finnes.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 15:21   #38
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.


Jeg blir mer provosert av bunadnazier enn at enkelte velger bunad fra et sted de ikke har tett nok tilknytning til.

Jeg er helt enig.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 15:23   #39
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.746
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Veldig mange med slekt fra Hardanger og Telemark

Jepp, og det irriterer en telemarking en smule.
Det kan virke som at alle som en gang har kjørt via Telemark, føler tilhørighet til fylket.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 15:47   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.402
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg blir mer provosert av bunadnazier enn at enkelte velger bunad fra et sted de ikke har tett nok tilknytning til.

Det er jeg egentlig helt enig i.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.


:liker bunadsrådet bedre enn Glitter i dette tilfellet:
g du kan ikke tvinge meg inn i en bergensdrakt: :sådetså:



Jeg har egentlig veldig lite sterke meninger om bunader, men er nok litt provosert av invasjonen av liksom-telemarkinger hver 17. mai.

Jeg syns til og med det er helt ok med bunader sydd i Kina. (Og syns Heimen er er noen sleipinger som prøver å dekke over at det er deres bunader også)

Solbriller og paraplyer likeså. Bare ikke paraplyer med bunadsmønster :grøss:

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no