Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-13, 09:17   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men jeg er helt enig i at lavterskeltilbud man selv kan oppsøke hadde vært veldig bra. For jeg tror at det å kontakte barnevernet sitter ganske langt inne for mange, samtidig som det er begrenset med ressurser i barnevernet så de hadde neppe hatt mulighet til å prioritere akkurat den type hjelp som du beskriver.

Jeg hadde gjerne kontaktet barnevernet, jeg, hvis det var de som satt på tilbudet, men jeg gjør det ikke i dag, for jeg vet at barnevernet ikke på noen måte har ressurser til å prioritere de utfordringene som vi har og at det ville være en totalt bortkastet henvendelse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 14:27   #42
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

I bydel Gamle Oslo finnes Familiehuset, som er et lavterskeltibud til familier med små eller litt større utfordringer: http://www.bydel-gamle-oslo.oslo.kom.../familiehuset/

Aner ikke om det finnes lignende andre steder, men dette er et veldig bra tilbud, og de kan eventuelt gi råd om hvor man kan henvende seg hvis man trenger annen hjelp. Burde finnes slike i alle kommuner/bydeler.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 15:06   #43
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.883
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Ingen som ikkje er glad i vanlig, norsk friluftsliv blei godkjent?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 21:43   #44
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For å svare litt seriøst: En ting jeg har savnet mange ganger, er et lavterskel opplæringstilbud for helt ok foreldre som bare trenger hjelp til å optimalisere. Jeg har mange ganger savnet et sånt "Nanny"-tilbud, men uten den riksdekkende eksponeringen. Jeg kunne ønske meg en fagperson som kunne observere oss i en uke og gi råd om hvordan vi bedre kan takle akkurat de problemene som min familie har.

Helt enig.
Og vi har delvis vært på noe slikt. Dvs. vi var på COPE-kurs, men det var ikke spesifikt for vår familie.

Noen fordeler skal det tross alt være med å bo i en bydel med høy andel sub-optimale foreldre.

Ellers bringer andre forslag her tilbake gode minner fra studietiden da vi vurderte avlsarbeid som valgfag fordi de hadde obligatorisk praktisk arbeid.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 08:29   #45
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.917
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For å svare litt seriøst: En ting jeg har savnet mange ganger, er et lavterskel opplæringstilbud for helt ok foreldre som bare trenger hjelp til å optimalisere. Jeg har mange ganger savnet et sånt "Nanny"-tilbud, men uten den riksdekkende eksponeringen. Jeg kunne ønske meg en fagperson som kunne observere oss i en uke og gi råd om hvordan vi bedre kan takle akkurat de problemene som min familie har.

Som fosterforelder med biologisk barn i tillegg får man dette. Så det er bare å melde seg til tjeneste.

For å svare seriøst; vi har takket ja til alt av kursing og veiledning etter at vi ble fosterforeldre. Og vi har - jeg vet ikke hvor mange ganger - snakket om hvor fint det ville vært å fått den veiledningen den gangen vi ble biologiske foreldre også. Så det er et godt poeng. Bare så lite gjennomførbart. For som flere påpeker, mange av de som trenger det mest vil som regel ikke ta imot hjelp.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 09:41   #46
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Som fosterforelder med biologisk barn i tillegg får man dette. Så det er bare å melde seg til tjeneste.

Takk, men jeg tror jeg har hendene fulle, gitt.

Sitat:

For å svare seriøst; vi har takket ja til alt av kursing og veiledning etter at vi ble fosterforeldre. Og vi har - jeg vet ikke hvor mange ganger - snakket om hvor fint det ville vært å fått den veiledningen den gangen vi ble biologiske foreldre også. Så det er et godt poeng. Bare så lite gjennomførbart. For som flere påpeker, mange av de som trenger det mest vil som regel ikke ta imot hjelp.

Men det er jo nettopp det som er så synd, at det bare gir tilbud til de som trenger det aller, aller mest (enten de nå vil ta i mot det eller ikke). Verden er da full av foreldre som klarer seg ok, men som vet godt at de har rom for forbedring og som mer enn gjerne hadde takket ja til et slikt tilbud, om det hadde eksistert. I stedet blir man vakende mellom "ikke dårlig nok til å få hjelp" og "ikke god nok til å være fornøyd".

Nå begynner det vel å høres ut som om vi har gigantiske, skjulte problemer hjemme hos oss, men det er ikke tilfelle altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 10:20   #47
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.917
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Jeg ser poenget ditt. Og det hadde absolutt vært en fordel med kursing for alle.

En slik tilnærming kan jo ha en oppside også, at terskelen for å ta imot slik hjelp forsvinner og dermed treffer de som trenger det også. Men jeg tør ikke engang tenke på kostnadssiden ved det ...

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:36   #48
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For å svare litt seriøst: En ting jeg har savnet mange ganger, er et lavterskel opplæringstilbud for helt ok foreldre som bare trenger hjelp til å optimalisere. Jeg har mange ganger savnet et sånt "Nanny"-tilbud, men uten den riksdekkende eksponeringen. Jeg kunne ønske meg en fagperson som kunne observere oss i en uke og gi råd om hvordan vi bedre kan takle akkurat de problemene som min familie har.

For vi har ingen problemer som barnevernet trenger å ta tak i eller som kvalifiserer til offentlig inngripen, men vi har en del utfordringer som vi garantert kunne lært å takle bedre med forholdsvis enkle grep. Men slike ressurser kan jeg ikke se at finnes, og det er litt synd.

Lavterskel tilbud er det kanskje ikke, men BUP her har kurs for foreldre med barn som har adferdsvansker. Vi har nettopp vært gjennom et slikt kurs. Jeg var skeptisk i utgangspunktet, men det har vært veldig OK. Vi var en gruppe på seks foreldrepar og to kursledere som har møttes en gang hver uke gjennom hele vårsemesteret. Har man barn med adferdsproblemer kan man lett kjøre seg fast i et hjørne, og det er nyttig å få hjelp til å sette i gang prosesser for å endre på fastlåste mønstre.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 17:31   #49
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Lavterskel tilbud er det kanskje ikke, men BUP her har kurs for foreldre med barn som har adferdsvansker. Vi har nettopp vært gjennom et slikt kurs. Jeg var skeptisk i utgangspunktet, men det har vært veldig OK. Vi var en gruppe på seks foreldrepar og to kursledere som har møttes en gang hver uke gjennom hele vårsemesteret. Har man barn med adferdsproblemer kan man lett kjøre seg fast i et hjørne, og det er nyttig å få hjelp til å sette i gang prosesser for å endre på fastlåste mønstre.

Må man være inne i BUP-systemet for å få et slikt kurs?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 17:53   #50
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.389
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Vi har vært på foreldreveiledning og hos barnepsykolog uten at det føltes særlig alvorlig, det var bare en telefon til helsesøster om at "vi sliter litt akkurat nå, føler at vi kunne trengt litt hjelp" og hun svarte med "dette kan vi tilby, hva har du lyst på" og jeg fikk vel en 4-5 alternativer. Som da bare er midlertidig hjelp tilpasset vår situasjon, uten å blande inn hverken barnevern, bup, lege eller noe som helst annet. Bare litt hjelp til oss. Og vi er i utgangspunktet skikkelig gode foreldre, altså. Hadde bare kjørt oss fast i et litt kjipt spor.

Alle her i kommunen får (eller fikk iallfall tidligere) tilbud om kurs når man får sitt første barn.

Obligatorisk skolering tror jeg ikke på at ville fungert.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 17:56   #51
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Må man være inne i BUP-systemet for å få et slikt kurs?

Jeg vil nesten tro det om akkurat dette tilbudet.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 17:57   #52
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Må man være inne i BUP-systemet for å få et slikt kurs?

Jeg aner ikke, og det er sikkert ulikt fra kommune til kommune, men vi fikk i hvert fall tilbud om foreldrekurs på BUP etter diagnose var satt. Riktignok var dette undervisning i og rundt barn med denne typen utfordringer, og ikke generell "foreldreopplæring", naturlig nok, men vi fikk også utveksle erfaring i foreldregrupper og vi opplevde dette som veldig nyttig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 18:10   #53
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Må man være inne i BUP-systemet for å få et slikt kurs?

Sjekk Lærings- og mestringssenteret ved ditt nærmeste sykehus/helseforetak, i så fall.
De arrangerer kurs for pasienter og pårørende.
(De har kurs i alskens greier.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 18:17   #54
Kims
Aktiv
 
Kims sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 264
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

PMTO er et lavterskeltilbud for foreldre som har barn med atferdsproblemer.

__________________
Storebror 2009 og lillesøster januar 2014
Kims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 21:19   #55
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.518
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor trenger ikke alle foreldre i landet godkjenning før de får barn?

Opprinnelig lagt inn av Kims, her.

PMTO er et lavterskeltilbud for foreldre som har barn med atferdsproblemer.

Og det kan jeg anbefale. Jeg har vært gjennom det et halvt års tid, og skal i gang med avslutningen nå.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no