Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-21, 13:17   #41
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Pastinakk høres spennende ut Charlie. Hvordan er erfaringene dine med det?

Jeg lurer også på om jeg skal prøve meg på purre. I fjor hadde jeg noe som het salatløk, men de ble små og gjorde lite av seg, så jeg vil prøve noe annet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 15:29   #42
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Vær obs på at pastinakk og pepperrot sprer seg veldig lett, og dermed er klassifisert som stor risiko i artsdatabanken. Særlig pepperrot anbefaler man å dyrke i lukkede beholdere, og for pastinakk kan det være lurt å samle frøene/hindre den i å gå i frø. https://artsdatabanken.no/Fremmedarter/2018/N/2703

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 15:52   #43
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Takk for innspill. Går det bra om man har den i pallekarm og høster den før den går i frø?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 16:07   #44
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Har ikke prøvd pastinakk før, men synes det er godt. Bruker pallekarm, så ikke så farlig med spredning. Har skjønt at den og gulrot kan vintersås, og bare ligge i jorda til de gidder å komme. Akkurat gulrøttene tenkte jeg å så i kartonger, slik det er beskrevet på Det grønne skafferi.

https://detgronneskafferi.com/2018/0...-melkekartong/

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 16:32   #45
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har ikke prøvd pastinakk før, men synes det er godt. Bruker pallekarm, så ikke så farlig med spredning. Har skjønt at den og gulrot kan vintersås, og bare ligge i jorda til de gidder å komme. Akkurat gulrøttene tenkte jeg å så i kartonger, slik det er beskrevet på Det grønne skafferi.

https://detgronneskafferi.com/2018/0...-melkekartong/

Ja, jeg gjør det alltid sånn! Bare at jeg har det på verandaen i plastkasse i stedet for i drivhuset.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 16:56   #46
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Takk for innspill. Går det bra om man har den i pallekarm og høster den før den går i frø?

Slik jeg har skjønt det, ja. Og tror at pepperrot er verre enn pastinakk.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-21, 15:04   #47
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Sønnen min fikk en pottetomatplante i april i fjor som nektet å dø, og nå er det kommet flere nye gule små tomater igjen. Det har tent en liten gartner, og forrige helg plantet vi cherrytomat og chili. Allerede har det dukket opp fire små spirer og det er så gøy!

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-21, 16:27   #48
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Her gikk det så som så med gulrøtter og sukkererter i fjor pga veldig dårlig spiring. Var ekstremt sein vår her i fjor, det snødde til 17. mai, som ble etterfulgt av rekordvarm juni, så det er mulig kulden forsinket spiringen og så ble det for tørt? Jaja, potet og grønnkål leverte til gjengjeld kjempebra, og fikk fin avling av salat også, så tar med meg gode og dårlige erfaringer videre til 2021-sesongen. Har bestilt frø til urter og grønnsaker så langt, blir nok litt blomsterfrø også etterhvert.
Settepotet skal jeg også kjøpe, fikk litt tørråte i fjor, noen som kan tipse om en sort som tåler tørråte bra?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-21, 18:33   #49
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Vi hadde purre. De ble som små vårløk. I det minste gode.

Vi sådde rett ut etter tips fra Magica. I pkastkasser med lokk. Det fungerte som bare det! Vi gjentar suksessen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-21, 19:02   #50
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Gulrot og purre er topp å så rett ut i plastkasser med lokk på vinteren (i melkekartonger eller andre potter (purre). Vær obs på at purre trenger mye kompost for å vokse seg store. Og de lir først store langt utpå høsten ofte.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-21, 22:47   #51
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Her gikk det så som så med gulrøtter og sukkererter i fjor pga veldig dårlig spiring. Var ekstremt sein vår her i fjor, det snødde til 17. mai, som ble etterfulgt av rekordvarm juni, så det er mulig kulden forsinket spiringen og så ble det for tørt? Jaja, potet og grønnkål leverte til gjengjeld kjempebra, og fikk fin avling av salat også, så tar med meg gode og dårlige erfaringer videre til 2021-sesongen. Har bestilt frø til urter og grønnsaker så langt, blir nok litt blomsterfrø også etterhvert.
Settepotet skal jeg også kjøpe, fikk litt tørråte i fjor, noen som kan tipse om en sort som tåler tørråte bra?

Om du har hatt tørråte på potet er det viktig å ikke bruke samme vokseplass noen år, men det vet du kanskje, alt. Tørråte er vel (også) luftbåren.

Fin informasjon - også om sorter - er denne:
https://www.nlr.no/media/2993493/del...produksjon.pdf

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 01:26   #52
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Vi hadde gilrøtter og blomster under lokk ganske tidlig. Jeg kan tenke meg det var ringblomst, praktvindel og kornblomst. Grønnkål sådde vi kanskje også tidlig, den ble spist av åmer tidlig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 12:22   #53
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har ikke lest alt her, så tilgi meg om dette er tatt opp før.

Er det noen som har prøvd vintersåing her?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 13:02   #54
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har ikke lest alt her, så tilgi meg om dette er tatt opp før.

Er det noen som har prøvd vintersåing her?

Veldig bra at du spør. Jeg tenkte nettopp å spørre om det samme.
Har hentet plantelyset mitt fra drivhuset og er klar som et egg til å så tomater. Ulempen er at all plantejord der dekket av snø og bunnfrosset.
Så håper FK har plantejord i butikken.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 13:06   #55
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har lyst til å så ute på terrassen i plastbakker. Bare prøve det for å se hvordan det går.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 14:59   #56
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Ja, jeg sår på vinteren. Du kan ikke så tomater med vintersåing. Du kan bare så frø som tåler å fryse og herdes. Det gjelder en hel del grønnsaker og blomster og urter. Her er en god liste over sorter, og litt mer info. https://detgronneskafferi.com/2019/0...aker-utendors/

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 16:22   #57
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Aha. Dere snakker om å så ute. Jeg tenkte å så inne. Her kan ikke noe såes ute før i juni.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 16:29   #58
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Ja jeg vil så ute i bakker som skal stå i snøen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 16:30   #59
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Frøene spirer når de er klare, og de er ferdig herdet når de først kommer opp.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 19:48   #60
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Floksa: du kan så tomatfrø inne nå men de er litt tidlig. Du må i alle fall ha ekstralys og et kjølig rom (15 grader ca) til de.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no