Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Ny gang - men hvordan?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-11, 11:04   #1
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ny gang - men hvordan?

Nå ser det ut til at det blir oppussing og ombygging av gang i heimen.

Jeg mangler interiørgenet, så trenger litt inspirasjon og hjelp

Gangen er 3.5 m lang og circa 120 bred + circa 60 cm garderobeplass. Den vil få få skyvedørsgarderobe langs hele lengden.

Vegger:
Pr i dag er det strie med fiskebensmønster på alle veggene. Lurer på å bare kjøre på med malte panelplater på veggene. Alternativet er å ha slette malte overflater eller som jeg så nylig, litt røffere malte vegger (uten striestruktur, men med sparkelstruktur), eller hva med tapet?

Hva tror dere?

Gulv:
Pr i dag er det dels fliser (uten varmekabler) og dels parkett. Vi har et begrenset budsjett, men greit å gjøre det ordentlig når man først går i gang og river.

Men hva skal vi ha på gulvet?
1. Fliser - men da er varmekabler et must. Og det er vel ganske dyrt?
2. Laminat med flisdekor
3. Belegg, vil nok bli i en flisaktig sjanger

Hva blir penest? Hva er best å gå på? Og er det stor prisforskjell?

Skyvedørsgarderobe:
Plassbygget?
Eller Pax fra IKEA?

Og hva slags dører? Vurderer speildører for å øke romfølelsen litt, men tenker det er et herk å holde rent

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 11:11   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Jeg hadde gått for malte plater, men jeg er lat, så minst mulig jobb er veldig fint.
På gulvet ville jeg hatt fliser med varmekabler under. Blir det for dyrt, ville jeg hatt belegg, for i en gang blir det gjerne mye søle og skitt, så greit at det er slitesterkt, og tåler litt fuktighet.

  Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 12:44   #3
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Hvis det skal gjøres skikkelig nå, ville jeg vurdert fliser og varmekabler. Eventuelt ville jeg gått på jakt etter et stilig belegg som ikke gir seg ut for å være noe det ikke er (fliser eller treverk).
Og jeg hadde sikkert gått for enkleste løsning på veggene, altså panelplater.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 20:00   #4
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Jeg hadde i alle fall valgt malte panelplater.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 21:33   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Det er fort gjort å helsparkle strie, særlig for de som kan det. Det er en ting jeg enten anbefaler å lære seg skikkelig selv, dersom man skal pusse opp mye, eller å leie inn folk, dersom man bare skal gjøre det litt. Polakkene som var hos oss gjorde mye på et par timer.

Men før man har lært seg det så er det noe skikkelig plunder.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 21:34   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Og så har jeg sett noen fine løsninger der folk har en liten sittebenk med skuffer under. Et eller anner sted å sette seg ned er ganske fint.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 22:04   #7
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Vi har brukt tapetfornyer i gangen og på kjøkkenet. Dekker gammel strie her i huset iallefall. Kjekt med oppussing.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 23:34   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Malte panelplater er fint, og enkelt. Slette vegger er enda finere, men krever at man er god på sparkling eller leier inn noen som er det.

På golvet må vel fliser og varmekabler være det beste. Hvia det blir for dyrt ville jeg satt et skikkelig belegg. Det tåler vann og er ikke så kaldt å gå på som fliser uten varmeunder.

Sitteplass er både praktisk og koselig.

Vil det ikke blir voldsomt med speil på alle dørene? Jeg er ikke så god på estetikken, men synes det virker litt mye.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 00:24   #9
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Tror jeg prøver å sparkle under trappen og ser hvordan det blir. Eventuelt prøver med tapetfornyer. Det vil spare oss for noe elektrikerarbeid også. Liker egentlig panel godt, men alt må jo fores ut. Fordelen er at vi kan skjule det elektriske og at vi slipper sparklingen.

Ser for meg at det er en jobb uansett hva man velger. Frister å sette ut jobben, men det koster lett penger. Selve riving og flytting av vegg tror jeg uansett vi må sette ut. Tar ikke sjansen på å gjøre det selv. Og opppigging av eksisterende flisgulv må noen andre ta seg av.

Fliser uten varme har vi i dag og det er ikke aktuelt. Det er veldig kaldt. Vet ikke hvor mye varmekabler koster, men det frister. Må spørre elektrikeren om prisoverslag.

Sittebenk er veldig koselig. Det er pogså veldig praktisk (for barn, gravide og eldre). Tenker å ha det den første meteren og så avløse med skyvedørsgarderobe. Kan godt hende det blir voldsomt med masse speil, kansje ha litt både og?

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 08:48   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Vi har tapetfornyer, hvis det heter det. Tykkere og stivere tapet vi la utenpå strie. Det var veldig greit, måtte bare ha en annen type tapetlim. Den er glatt og ser nesten ut som mur.

I gangen vår har vi varmekabler og gummigulv. Er superfornøyd, vi har grå "knotter". Det er så godt å gå på.

Jeg liker ikke panelplater, og jeg må si jeg liker gummigulvet mye bedre enn flis (som vi hadde før) også.

Vi har ikea sin skobenk med åtte hull til sko, og den kan sittes på, så jeg liker den. Jeg har forøvrig malt den, men hadde den i mange år slik den var altså.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-11, 08:50   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny gang - men hvordan?

Varmekabler er ikke veldig dyrt, det er bare SÅ verdt det. Vi hadde også fliser uten varmekabler tidligere, og nå har vi virkelig en ny verden i gangen vår. Ingen våte sko og votter, og deilig temperatur.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no