Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 15:40   #1
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Vores støvsuger er ved å være slitt opp, og vi overveier å få installert sentralstøvsuger i vårt gamle hus. Men er det virkelig så bra som naboen sier ? Er det stor kvalitetsforskjell på merkene, og hvilke feil er vanlige ?

Jeg frykter et system hvor det er kommet forstoppelse et sted, slik at alt skal plukkes fra hverandre.

Sentralstøvsugeranmeldelser mottas derfor med takk !

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:48   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Jeg har ikke sentralstøvsuger nå, men har hatt det tidligere i et annet hus. Jeg savner det ikke. For det første hatet jeg den lange slangen. Den var lang, tung og upraktisk. Vi hadde fast plass til den i boden, men det føltes likevel lettere å ta fram en vanlig støvsuger enn å bale med den store, tunge slangen. Vi hadde uttak i begge etasjer og i flere rom, men likevel synes jeg det ble mye styr fram og tilbake med den lange slangen.

Jeg synes også sugeevnen var dårligere på sentralstøvsugeren enn på en god vanlig. Mulig dette har blitt bedre på nyere modeller, men vår imponerte iallefall ikke.

Smuleluka på kjøkkenet savner jeg da, men det funker fint med et godt feiebrett og lett tilgjengelig søppelkasse også.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:51   #3
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Vi hadde, og jeg var ikke fornøyd. Syntes sugeevnen var så som så, og det satt seg stadig fast noe i slangen, og da var det et sant helvete å få det ut av den lange jævelskapen. Vi ga til slutt opp og kjøpte en søt, liten støvsuger.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:52   #4
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Vi har sentralstøvsuger, den er veldig god synes vi. Mye bedre enn vanlige støsugere.
Elsker den lange slangen som gjør at vi kan støvsuge 2 etasje + gangen , trappen og badet nede uten å måtte bytte kontakt.
Vi har aldri hatt noe som har satt seg fast de 4 årene vi har hatt den.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:53   #5
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Sjølve suginga ( ) er bra syns eg men peset med oppbevaring irritere vettet av meg.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:56   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Jeg synes det er veldig kjekt. Mye greiere og ta med seg slangen enn enn hel støvsuger, og så slippe det tjaset med ledningen som henger seg fast eller rykkes ut av støpslet og sånt prakk.

Hvor effektiv en sentralstøvsuger er avhenger av hva slags spesifikasjoner den har. Du kan få crappy sentralstøvsugere, akkurat som du kan få crappy vanlige støvsugere.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 16:21   #7
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Vi har hatt vår i 13 år og den fungerer utmerket. Vi har kjøpt inn 3 slanger fordelt på hver etg. I hovedetg henger den inne i garderoben for ytterklær og i sokkelen henger den i klesboden. I loftsetg har vi den liggende i et kott i kneveggen.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 16:46   #8
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.007
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Jeg har alltid ønsket meg det, men når jeg fikk det så ville jeg ikke ha det.
Men, nå fikk jeg jo ikke velge selv hvordan det skulle være (var i huset vi leide). Så hvis vi hadde hatt en plass å oppbevare slangen når den ikke var i bruk, selve beholderen en annen plass og stopp og start på håndtaket så hadde det nok vært tingen ja.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 18:04   #9
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Helt genialt. Hvis man setter sammen rørsystemet slik det skal, så skal det mye til at noe setter seg fast.

Man kan like eller ikke like slangen. Jeg absolutt AVSKYR å dra rundt på vanlige støvsugere som setter seg fast i stoler, dørkarmer og hva det skal være, velter, har for kort ledning og i det hele tatt. En lang slange som når over alt er fabelaktig.

Men den virkelig store fordelen er at alt finstøvet blir blåst ut av huset i stedet for å bli finfordelt i rommet man støvsuger i. Vi tørker knapt støv lenger etter at vi monterte sentralstøvsuger. Og så er det greit å bytte pose en gang i året i stedet for en gang i måneden.

Tips for ennå bedre opplevelse: Kortest mulig rørstrekk, med færrest mulig bend. Og ikke minst - uttak i lysbryterhøyde, ikke stikkontakthøyde. Sugekontakt i kjøkkensokkel. Skap til å henge den i, som f eks slik: http://www.foreldreportalen.no/forum...3&postcount=32

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 18:05   #10
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Jeg elsker sentralstøvsugeren vår.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 19:09   #11
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 357
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Er også veldig fornøyd med min sentralstøvsuger. Den går på 8 året og ikke noe som har satt seg fast i slange eller rørsystem.
Genialt å slippe å bytte kontakt hele tiden og drasse rundt på kladden som kjører på alle møbler rundt omkring.
Ulempen er at det tar litt stor lagringsplass, men her henger den i kjelleren, også bærer jeg den bare opp og ned når jeg vasker.
Liker at jeg slipper den ekle støvsugerlukta i huset

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:23   #12
Tusenogtredve
Klar til innsats
 
Tusenogtredve sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 579
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Vi har vært uten sentralstøvsugeren vår i noen uker pga oppussing, og jeg storgleder meg til den er på plass igjen i neste uke. Spesielt det Mauser nevner om finstøvet gjør at jeg gleder meg til å få den på plass. Til støvsuging i trapp er den super - godt å slippe å dra på maskina og balansere den på trinnene.

Men jeg anbefaler plass til å oppbevare slangen der uttaket står. Jeg drømmer om et skap rundt uttaket, hvor jeg bare kan åpne døra og være i gang/ferdig ryddet.

__________________
- 1030 -
Lillebror (juli 11), Minstesøster (juli 11), Lillesøster (aug 08) og Storesøster (aug 05)
Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:27   #13
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Vi har, men jeg bruker den vanlige. Kan ikke fordra den lange slangen som skal manøvreres overalt.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:27   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Jeg liker min også veldig godt, den har fast oppheng og start- og stoppknapp på håndtaket. Og med atopiallergikere i hus synes jeg det er deilig å vite at finstøvet ikke er inne i huset, ja.

(Annet støv, derimot ... )

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:28   #15
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer ?

Opprinnelig lagt inn av vimjer, her.

Jeg elsker sentralstøvsugeren vår.

Samme her!

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:30   #16
Lisbeth
Aktiv
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 101
Lisbeth er litt kul
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Vi har sentralstøvsuger på hytten og jeg ønsker meg en hjemme også! Veldig fornøyd!

Lisbeth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:32   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Jeg er veldig fornøyd med sentralstøvsuger. Fikk oss det da vi bygget nytt og den suger minst like bra som støvsugeren vi hadde før. Bråker mindre (siden selve bråkeenheten er på eget rom), slangen er superlett og enkel å manøvrere. Har bare en slange og vurderte i byggeperioden å skaffe oss en til å bo i 2. etasje (har et uttak i hver etasje), men slangen er slå lett og grei at det har aldri vært vurdert igjen. Jeg hadde også hørt skrekkhistorier om folk som syntes det var så mye pes med slangen at den stort sett ble liggende i stuen fordi de ikke gadd å henge den på plass igjen. Vel, det er null pes å henge slangen på plass. Den bor på teknisk rom. Henger høyt oppe på veggen.

Har smulesug på kjøkkenet også, veldig greit. Har aldri satt fast noe.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:33   #18
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Vi fikk sentralstøvsuger i fjor og det er himmelen! Vi har såpass lite hus at i både første og annenetasje holder det med ett uttak per etg. Vi har Foma og er veldig fornøyd med det.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:33   #19
Gurli
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 39
Gurli har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Jeg ville ha sentralstøvsuger først og fremst
for smulelukene. Har på kjøkken, gang og en oppe i
2 etg. De er kjempe greie,kunne godt hatt en på vaskerom også.
Ellers synes jeg sen suger veldig godt. Man kan få en flex slange
som kan stekkes lang. Min gamle støvsuger savner jeg ikke.

Gurli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 21:36   #20
TheVoice
priiiima donna
 
TheVoice sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.351
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Sv: Sentralstøvsuger - deres erfaringer?

Jeg trodde jeg var i mot sentralstøvsugere Hjemme hadde vi en fra 90 tallet som var tung å drassle på og låg som et monster overalt i huset. Men det er jo andre tider nå!

Nå :
* slipper jeg at støvsugeren setter seg fast i møbler og ikke vil være med på ferden. Og den rekker alltid frem.
* slipper jeg støyet! holdt på å fikk stallsjokk over hvor bråkete den vanlige er (og det er en fancy miele sak) i forhold... Så behagelig å støvsuge med denne stillegående saken!
* Den er litt dryg å henge på plass osv, men det andre veier opp alikevel.
* Den suger godt. Og fulle støvsugerposer i hytt og gevær er sagablott.

aldri opplevd at noe har satt seg fast forresten....


Jeg går nok aldri tilbake til den vanlige igjen!

__________________
TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no