Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-12, 21:31   #101
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Hvilke ting er det man pleier å drasse med seg?

(Vi storhandler ukentlig, shopper "aldri", og har ikke mer med oss på tur enn at en lett tursekk holder i massevis.)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:33   #102
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvilke ting er det man pleier å drasse med seg?

Tjah. Vannflasker, mat, skiftetøy (til småtasser som ikke er helt tette..), evt badetøy og strandleker, solkrem, blader, (hvis man skal på stranda).

Jeg innser dessuten at en av grunnene til at jeg ikke har satt i gang med ukeshandling, er at det er like langt/tungt å gå fra garasjeplassen som det er å gå hjem fra butikken. Altså ingen stor motivasjon i det å ta bilen.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:38   #103
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Jeg tenker også at det sikkert er edelt av dere som har sterke prinsipper for når man skal slutte med ditt og datt, men i bunn og grunn må den enkelte få velge sine kamper med egen omhu. Sånn er det med veldig mange ting, egentlig (smokker, bleier, samsoving..). Så kan man jo "tenke sitt", og synes at vedkommende er slapp i kantene som ikke orker å ta den kampen/som ikke vil jobbe deltid for å få god tid til å gå til barnehagen/insert annen antakelse. Men at det er et nyttig råd å la barn få gå selv fra tidlig alder, er det ingen tvil om.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:45   #104
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Hattifnatten: Nei, vi brukte selvfølgelig ikke vogn som barnehagetransport fram til skolestart. Det hendte ofte da han var tre, og enkelte ganger da han var fire eller nærmet seg det, men det var jo fortsatt minst et par år før han begynte på skolen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:51   #105
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Kanina: Javisst, sånn er det jo med alt.

Og som med smokk/bleier/sutrestemme/spisevaner/whatever så er det nesten alltid nyttig å "stoppe og tenke" innimellom, fordi man lett bare durer i vei med det som er komfortabelt og lettvint der og da. Og så tenker man ikke ordentlig over at smokken faktisk er i veien når barnet skal snakke, eller at man bruker vognen for sin egen del, fordi man selv liker å gå fort, og ikke for ungene sin del, som jo heller vil gå og "snuse" (som noen sa det her). Jeg tror det er mange barn som går glipp av fine utforskningsmuligheter og turglede, fordi foreldrene gjør det enkelt for seg selv/har lyst å komme langt av gårde inn i marka/ikke orker å ta kampen/ikke tenker over at ungen faktisk har blitt ganske stor.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:56   #106
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kanina: Javisst, sånn er det jo med alt.

Og som med smokk/bleier/sutrestemme/spisevaner/whatever så er det nesten alltid nyttig å "stoppe og tenke" innimellom, fordi man lett bare durer i vei med det som er komfortabelt og lettvint der og da. Og så tenker man ikke ordentlig over at smokken faktisk er i veien når barnet skal snakke, eller at man bruker vognen for sin egen del, fordi man selv liker å gå fort, og ikke for ungene sin del, som jo heller vil gå og "snuse" (som noen sa det her). Jeg tror det er mange barn som går glipp av fine utforskningsmuligheter og turglede, fordi foreldrene gjør det enkelt for seg selv/har lyst å komme langt av gårde inn i marka/ikke orker å ta kampen/ikke tenker over at ungen faktisk har blitt ganske stor.

Nå skjønte jeg ikke helt om du var enig med meg eller ei? For her kommer du jo med en dom over andres valg av kamper, vel?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 21:58   #107
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Alternativt: ja, man kan godt stoppe opp og tenke litt over dette ...før man må løpe avgårde med ungen som et slips i vinden bak seg for å rekke bussen til jobb. :sviiisj:

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:16   #108
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Jeg og mamma var i syden med de to eldste. De var da 1 år og 10 mnd og 3 år og 7 mnd. Jeg hadde med en litt større trille til minsten og en paraplytrille til eldste. Rett og slett for at varmen, andre leggevaner, slitne og solvarme barn som skal gå fra stranden og opp til hotellet samt alt pikkpakket man trenger for en dag på stranden så syns jeg det er veldig praktisk med en trille. Gåtrening hadde vi masse av i hverdagen. På kelden var det veldig praktiskt med vognen. Ungene gikk som regel når vi gikk ut for å spise. Etter maten var de slitne. De satt i vognene sine og så på omverdenen. Vi ruslet sakte hjemover tilbake til hotellet. Når vi kom dit var det bare å pusse tennene og rett i seng. Utrolig prakiskt syns jeg.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:19   #109
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Næ, mer en løs flytanke videre. Altså, sånne tråder kan funke som "FYYY!", eller de kan funke som inspirasjon til "stopp og tenk". Jeg har i hvert fall ofte gjort det. Og siden jeg ikke vil gå ut fra at foreldre som jeg syns ser ut til å sette egne turfartønsker foran barnas utforskningsbehov er tette i pappen, så antar jeg at de kanskje ikke har hatt anledning eller en kick-start til å stoppe og tenke. Eller de kan ha en annen sabla god grunn som jeg ikke kommer på, selvsagt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:22   #110
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.871
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

eller at man bruker vognen for sin egen del, fordi man selv liker å gå fort, og ikke for ungene sin del, som jo heller vil gå og "snuse" (som noen sa det her). Jeg tror det er mange barn som går glipp av fine utforskningsmuligheter og turglede, fordi foreldrene gjør det enkelt for seg selv/har lyst å komme langt av gårde inn i marka/ikke orker å ta kampen/ikke tenker over at ungen faktisk har blitt ganske stor.

Denne tråden handler da vitterlig om ferie, ikke om hverdagene. At det er praktisk å ha med vogn på ferie er på ingen måte det samme som at barnet bruker vogn i hverdagen. Utforskermuligheter har man når som helst, og jeg har full forståelse for at mange, akkurat i ferien, ønsker å ha det litt avslappet. Er det noen hyggelig ferie for foreldrene eller barnet hvis man hver dag må motivere fireåringen til å gå distanser han selv ikke ønsker å gå?

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:27   #111
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Den innmari gode grunnen trenger ikke være mer komplisert enn unger med ulike behov. Da kan vognen eller bæremeisen være det som gjør at man faktisk kommer seg ut på tur sammen. Det kan bli mer enn nok gåtrening og utforsking selv om den er med. (Og så synes jeg at det er fint at man som familie kan gjøre noe på de litt større barna og voksnes premisser av og til også, ikke bare la den minste sette dagsorden alltid. Det kan man ha ulike meninger om, helt klart.).

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:28   #112
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Denne tråden er en påminnelse om at vår yngste ikke er så liten lenger, og at vi trygt kan kvitte oss med vognene våre nå. Tiden flyr, og det er ikke så lett å holde orden på hvor gamle disse barna er til enhver tid. Når jeg tenker meg om, er det en stund siden vi har brukt vogn nå.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:30   #113
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Men Myria: Av alle ting, hvorfor er det på ferie man skal være nødt til å presse med seg barn på uforholdsmessig lange gåturer? På nettopp ferie bør det vel være rom for å ta ting i barnas tempo. Og jeg tror ikke det er så veldig mange fireåringer som trenger enormt til motivasjon. De fleste barn er vant, og glad i, og bruke kroppen sin.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:37   #114
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.610
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Hva når man har større barn som ønsker å gå på museum og utforske byen? Det er litt kjipt å måtte gå i fireåringens tempo hele tiden. Og ikke minst kutte ut aktiviteter fordi det blir for slitsomt. Vi dropper vognen nå til sommeren med junior, men det begrenser oss jo litt når det kommer til å se oss rundt sammenlignet med i fjor. Han brukte heller ikke vogn til vanlig på denne tiden i fjor, men valgte å ta den med på ferie. Det var vi veldig glade for.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:37   #115
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Denne tråden handler da vitterlig om ferie, ikke om hverdagene. At det er praktisk å ha med vogn på ferie er på ingen måte det samme som at barnet bruker vogn i hverdagen. Utforskermuligheter har man når som helst, og jeg har full forståelse for at mange, akkurat i ferien, ønsker å ha det litt avslappet. Er det noen hyggelig ferie for foreldrene eller barnet hvis man hver dag må motivere fireåringen til å gå distanser han selv ikke ønsker å gå?

Eller: Er det noen hyggelig ferie for barnet å sitte passivt i en vogn og glo ut i luften, og ikke få balansere på kantsteiner og utforske fremmede, rare busker?

:flisespikker:


Neida.
Jeg skriver visst mer kategorisk enn det jeg tenker i hodet mitt her, altså. Det er sikkert mange praktiske ting som taler for vogn en gang i blant. Men jeg tror fortsatt mange kunne ha droppet den oftere enn de gjør. Jeg syns, sånn som en hovedregel, at vogner er passiviserende og kjedelig, og at den bør brukes med litt mer tanke enn det ser ut til at mange gjør.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 22:59   #116
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Jeg ser ikke motsetningen med å ha med vogn og å utforske jeg da. Mine barn har alltid fått lov til å utforske, men ikke hele tiden.

Jeg ser ikke at gåetappen (der vi velger å gå istedenfor å bruke buss eller bil) gjør meg til en slapp mor som ikke aktiviserer barna mine og ikke lar de få utforske og utfolde kroppen sin. Ville jeg latt de få utfolde kroppen mer på bussen tro? Eller i bilsetet? På bussen og i bilen er det jo masse kantstener og fremmede rare buske å utforske.... Og i sykkelsetet? Om vi heller konsekvent skulle brukt buss eller bil ville det nok lært barnet i enda mindre grad at det er bra å være ute, at det er bra å bevege seg, og at man strengt tatt ikke må kjøre til alle aktiviteter og gjøremål.

Så jeg velger faktisk vogn med god samvittighet jeg om jeg gjør det. Jeg mener alternativet er verre. Alternativet er jo ikke å få gå rundt fritt, balansere og motiveres til å gå 5 km hver vei hver dag. Alternativet er bil, buss, taxi ol. Takk for at jeg fikk masse argumenter for å kunne bruke vogn enda oftere!

Om vi tar med vogn på ferie derimot, det vet jeg ikke enda...


Sist redigert av Høns : 13-05-12 kl 23:01. Årsak: Skrivefeil
Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 23:00   #117
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Sitat:

Om vi heller kosekvent skulle brukt buss eller bil ville det nok lært barnet i enda mindre grad at det er bra å være ute, at det er bra å bevege seg, og at man strengt tatt ikke må kjøre til alle aktiviteter og gjøremål.

Denne er viktig og et veldig godt poeng, altså.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 23:03   #118
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Men Myria: Av alle ting, hvorfor er det på ferie man skal være nødt til å presse med seg barn på uforholdsmessig lange gåturer? På nettopp ferie bør det vel være rom for å ta ting i barnas tempo. Og jeg tror ikke det er så veldig mange fireåringer som trenger enormt til motivasjon. De fleste barn er vant, og glad i, og bruke kroppen sin.




Np synes jeg uansett vogn var noe herk å dra med, glad poden sluttet med den før han var 2år på fast basis.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 23:06   #119
Nillenalle
Aktiv
 
Nillenalle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 262
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Eller: Er det noen hyggelig ferie for barnet å sitte passivt i en vogn og glo ut i luften, og ikke få balansere på kantsteiner og utforske fremmede, rare busker?

:flisespikker:


Neida.
Jeg skriver visst mer kategorisk enn det jeg tenker i hodet mitt her, altså. Det er sikkert mange praktiske ting som taler for vogn en gang i blant. Men jeg tror fortsatt mange kunne ha droppet den oftere enn de gjør. Jeg syns, sånn som en hovedregel, at vogner er passiviserende og kjedelig, og at den bør brukes med litt mer tanke enn det ser ut til at mange gjør.

Våre 4 åringer har aldri funnet seg i å bli plassert i vogn når de heller vil gå. Men når jeg har valgt å brenne all energien deres på en lang tur til stranda, parken, what ever, og vi har hatt en flott feriedag sammen, så ser ikke jeg problemet med å kjøre ungen hjem i vogn. Dersom ungen faktisk vil sitte i vogna. Pose og sekk! Ja takk!

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 23:13   #120
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Hva når man har større barn som ønsker å gå på museum og utforske byen? Det er litt kjipt å måtte gå i fireåringens tempo hele tiden. Og ikke minst kutte ut aktiviteter fordi det blir for slitsomt. Vi dropper vognen nå til sommeren med junior, men det begrenser oss jo litt når det kommer til å se oss rundt sammenlignet med i fjor. Han brukte heller ikke vogn til vanlig på denne tiden i fjor, men valgte å ta den med på ferie. Det var vi veldig glade for.


Vi har vært på storbyferier og besøkt museum med fireåring og syvåring. For oss hadde det vært veldig mye mer slitsomt med vogn enn uten. I storbyer bruker vi å reise kollektivt og da synes jeg vogner er veldig i veien. Jeg synes også at veldig mange museer er dårlig lagt opp for vogner. I alle fall de som er i gamle og ærverdige lokaler. Bare det å dra vogna opp og ned heisene på Teknisk museum i Oslo var noe prakk.

Å gå på museum og utforskning i fireåringens tempo synes jeg var helt fint.


Ang. at barn er forskjellige så er de selvsagt det. Jeg går ikke og "tenker mitt" og vurderer alder på unger som sitter i vogn. Jeg legger vel sjeldent merke til sånt.

Så er jeg bare veldig glad for at vi nettopp har gitt bort trilla vår og at vognperioden er over. I sommer skal vi på ferie og fireåringen skal vel klare både Danmark, flere kilometer til stranda og Dyrepark uten vogn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no