Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sommerferie i Oslo

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-12, 16:51   #1
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sommerferie i Oslo

Jeg og de to minste på snart 5 og 7 år skal låne brodern sin leilighet ei uke i juli. Mulig nesteldste på 12 også blir med. Vi skal ha med oss ei av mine venninner og hennes barn på 8 og 5 år.

Vi pusser opp nesten hele huset nå, og feriebudsjettet er skralt.
Noen tips til hva/hvor vil kan tilbringe dagene med?
Jeg har klart å komme opp med Frognerparken.

Tusenfryd var vi innom i fjor.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 16:57   #2
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Frognerbadet, øytur til Langøyene, Gressholmen eller Hovedøya, teknisk musem, Bygdøy og mye mer som sikkert kommer i de neste svarene.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 16:59   #3
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Sykkeltur (evt. gåtur) i marka med bading i et tjern og tur på en markastue for å spise vafler/boller/is.
Frognerbadet
Teknisk museum
Paradisbukta for bading, folkemuseet eller et av de andre museumene på Bygdøy
Båten til Hovedøya eller en av de andre øyene
Gå/sykle langs Akerselva, bade på Frysja, kan kombineres med Teknisk museum
Reptilparken
Og sikkert masse annet som jeg ikke kommer på nå.

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 17:33   #4
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Storøyodden på Fornebu er blitt fint. God strand med fasiliteter, sykkelveier og et grendehus med skole og barnehage som har flott lekeplass. Det går buss ut dit.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 18:17   #5
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Øyene er jo fint. Dra opp til marka og vær en dag ved vannet er veldig avslappende. Foretrekker nøklevann fremfor Huk any day. Frognerparken storkoste barna seg i fjor sommer. De hadde med sparkesyklene sine og suste rundt. Kjøp is på Dolce Vita og rusle tur på festningen. Ta et besøk på Akerhus Slott. Der har de fangehull og spør om guidene vil fortelle noen spøkelseshistorier for ungene. Fantastisk å sitte oppe på festningen, spise is og høre på larmen fra Aker brygge, mens man ser utover glitrende oslofjord.
Botanisk hage er fin.
Det bruker å være teater i frognerparken hver sommer. Avgangselevene på teaterhøyskolen som har det. Det er stas.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 18:30   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Hvor i Oslo er leiligheten? Det er masse parker med lekeplasser, museer og aktiviteter å gjøre over hele byen.

Botanisk hage og museene der (zoologisk og paleantologisk), Munchmuseet, festningen, folkemuseet, vikingskipene, tusle på løkka og spise fiskeburger fra Hotel Havana, pizza på Paradiso, milkshake på Nighthawk, kaffe og frokost og rare ting på Liebling, mate ender langs Akerselva, frognerbadet og bade på frysja er bare noen ting som gjør Oslo til en super sommerby.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 20:09   #7
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Storøyodden på Fornebu er blitt fint. God strand med fasiliteter, sykkelveier og et grendehus med skole og barnehage som har flott lekeplass. Det går buss ut dit.

Denne må jeg bare signere! "Oppdaget" stranda på Storøya i fjor sommer og den har nå danket ut de andre strendene rundt her.

Tror også barn i den alderen synes det er kult å spise på Yaya`s:
http://yayas.no/

Ellers har du fått mange strålende forslag. Teknisk museum slår det meste for barn i alle aldre.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:06   #8
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Å så mange gode forslag. Tusen takk.

Leiligheta er på Oppsal.
Glemte å si at vi har tilgang på bil, så er ikke avhengig av kollektivtransport.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:11   #9
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

En tilleggsinformasjon: Vi var litt uheldig med Osloturen vår i fjor sommmer. Vi kom til Oslo 21.juli (skulle egentlgi være ei uke,) og bodde på Kampen. Ungene har dette litt under huden enda, så det er viktig for meg at de får se hvor fin Oslo er, og at litt at frykten de kjenner på kommer bort.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:12   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Du vil mye heller kjøre kollektivt enn bil i Oslo. Det er vanskelig å finne gateparkering, parkeringshus er dyre og museenes parkeringsplasser er fulle. Det er mye mer behagelig (og bedre for miljøet) at bilen står. Oppsal er vel utenfor bomringen også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:15   #11
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du vil mye heller kjøre kollektivt enn bil i Oslo. Det er vanskelig å finne gateparkering, parkeringshus er dyre og museenes parkeringsplasser er fulle. Det er mye mer behagelig (og bedre for miljøet) at bilen står. Oppsal er vel utenfor bomringen også.

Takk for tips. Vi kjøpte sånn ukeskort i fjor, men fikk jo brukt det kun en gang. Er det slik at det funker både på t-bane og buss. Noe annet?

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:18   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Oppsal er innenfor bomringen.

Dersom du skal ned i sentrum, anbefaler jeg t-banen, men det er jo flott å ha bil for andre formål her ute.
Jeg anbefaler bading ved Ulsrudvann (fint for små barn, liten strand, mye familier, stor plen til grilling etc) eller Nøklevann (også noen små strender) - begge steder kan man også ligge mer usjenerte og idylliske steder, men barna dine er kanskje litt små til å hoppe fra fjellet.
Gåtur til Rustadsaga, spise bolle, se på geitene - i det hele tatt, skogstur i Østmarka er jo et must
Ta bil til EKT husdyrpark på Ekeberg, ri på hester, se på dyr, leke på lekeplassen der
Andemating ved Østensjøvannet
Se forøvrig prikk.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:23   #13
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Heh, jeg bor ikke langt utenfor Oslo, men får allikevel en masse inspirasjon til ting vi kan gjøre innimellom alt annet til sommeren.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:43   #14
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Ukes-kortet gjelder også på Oslo-fergene, f.eks. ut til Hovedøya. (Min nummer èn anbefaling av Oslo-sommeranbefalinger, forresten. Vakre trær og sletter, spennende klosterruin, utsikt utover fjorden fra Vestre krutthus med kanoner, historiske bygninger, strand (både langgrunn for de må og mer bratt lenger utover for de større) og en koselig kafé med stemning og mulighet for litt skygge).

Synd at Kampen ikke ble så fint som håpet pga omstendighetene.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:45   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Takk for tips. Vi kjøpte sånn ukeskort i fjor, men fikk jo brukt det kun en gang. Er det slik at det funker både på t-bane og buss. Noe annet?

Det funker på t-bane, buss, trikk og båt. Det finnes også Oslopass for 12, 24 eller 72 timer, som i tillegg til kollektivtransport gir gratis inngang på 30 museer og attraksjoner i Oslo.

Det er sikkert greit å kjøre endel steder altså, men jeg hadde ikke kjørt til turist- og utfartsteder som er fulle om sommeren.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:48   #16
Kreps-77
Like blid
 
Kreps-77 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 1.759
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Takk igjen. Kjenner at jeg gleder meg skikkelig.
Håper inderlig vi får se sola noen dager, for den har vi ikke hatt i trøndelag det siste året.
Jeg kommer ikke til å kjøre bil i sentrum. Gjertrud (les: GPS'en vår) har en tendens til å koble ut når jeg trenger henne mest. Og jeg finnes ikke kjent i Oslo. Men på utflukter utenfor byen kan jeg kjøre.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 21:51   #17
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Heh, jeg bor ikke langt utenfor Oslo, men får allikevel en masse inspirasjon til ting vi kan gjøre innimellom alt annet til sommeren.

Helt enig, denne tråden er flott for påminnelser om alle de fine severdighetene og aktivitetene som egner seg for barn.

Jeg liker å dra til sentrum for å vasse i fontener, balansere på murkanter, se på livet langs kaia og spise is. Rådhusplassen er eksotisk for mine innlandsbarn. Operaen er også artig.

Ukeskortet i Oslo gjelder også på toget innenfor Oslo-grensa. Det går både buss, tog og trikk til Kjelsås, perfekt for dem som liker å se på ulike kjøretøy :mor til femårgammel kjøretøyentusiast:

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 22:02   #18
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Jeg kjenner at jeg ble litt misunnelig! Og så kom jeg på at jeg bor jo i Oslo. Må bli flinkere til å bruke byen gitt.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 22:07   #19
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Om dere vil ha en utflukt så er jo Drøbak veldig sommerskjønt. Kjør ut, bad, spis lunsj og kjør hjem igjen.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 22:31   #20
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerferie i Oslo

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ukes-kortet gjelder også på Oslo-fergene, f.eks. ut til Hovedøya. (Min nummer èn anbefaling av Oslo-sommeranbefalinger, forresten. Vakre trær og sletter, spennende klosterruin, utsikt utover fjorden fra Vestre krutthus med kanoner, historiske bygninger, strand (både langgrunn for de må og mer bratt lenger utover for de større) og en koselig kafé med stemning og mulighet for litt skygge).

Hovedøya er også fint som om det ikke er så fint vær at man vil bade.

På Hovedøya er det også dukketeater. Det bør passe aldersgruppen: http://www.arjunadukketeater.no/

Dere voksne kan nye kveldene på terassen. Alle der har jo store terasser. Det blir selvfølgelig drømmevær.

Så kom jeg på at der kan gjøre en sånn turist-ting som Oslofolk ikke gjør. Dere kan se på innspilling av sommeråpent på operataket og vinke frenetisk til de der hjemme.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no