Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Barn foran airbag - igjen

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-14, 10:31   #21
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.687
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Barn under 150 cm skal sitte i bilstol (eller som et minimum pute), uansett om de er foran eller bak.

Jeg trodde det sete frem til de var 135 - og da anbefalt at de sitter på pute frem til 36 kg?
(Min niåring er sikkert 140, men veier ikke 36 kg) - Han passer helt utmerket i beltestolen sin ennå, så jeg lurer veldig på hvilken beltestol som varer bare til 135 cm?

- For øvrig vet jeg ikke hva jeg ville ha gjort. Jeg tenker worst case scenario - og da vil jeg vite at jeg har gjort ting riktig om ikke annet.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:34   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg trodde det sete frem til de var 135 - og da anbefalt at de sitter på pute frem til 36 kg?
(Min niåring er sikkert 140, men veier ikke 36 kg) - Han passer helt utmerket i beltestolen sin ennå, så jeg lurer veldig på hvilken beltestol som varer bare til 135 cm?

Det anbefales beltestol hele veien. Pute anbefales ikke i det hele tatt, annet enn som reserveløsning eller hvis de faktisk har vokst ut av setet sitt. Jeg tror de fleste stoler varer til 150 cm, men det varierer litt etter hvor lange de blir i ryggen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:35   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.005
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Det er påbudt med beltestol eller pute frem til de er 135 cm og anbefalt frem til de er 150 cm.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:41   #24
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.617
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg har hørt noe om at det ikke var så ille, men av det du skriver utgår det jo definitivt! Selv om vi bare kjører i 40 det strekket, så skal det vel ikke mer til!

Det er jo bare en enkelthistorie. Og i åttisone. Men ja, der var det full bil og den i midten døde.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:44   #25
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.687
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det anbefales beltestol hele veien. Pute anbefales ikke i det hele tatt, annet enn som reserveløsning eller hvis de faktisk har vokst ut av setet sitt. Jeg tror de fleste stoler varer til 150 cm, men det varierer litt etter hvor lange de blir i ryggen.

Jeg er helt enig med deg altså - men dette står på trygg trafikk sine sider.

Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:44   #26
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.477
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det anbefales beltestol hele veien. Pute anbefales ikke i det hele tatt, annet enn som reserveløsning eller hvis de faktisk har vokst ut av setet sitt. Jeg tror de fleste stoler varer til 150 cm, men det varierer litt etter hvor lange de blir i ryggen.

Det varierer veldig etter hvor lange de blir i ryggen. Storebror satt i stol til han var nesten 150 cm og hadde god plass, lillesøster vokste ut av akkurat samme stol da hun var i underkant av 140 cm. Han er lang i armer og bein og kort i overkropp og hun har korte armer og bein og lang overkropp. Vi måtte rett og slett slutte med stol til henne, for hun satt ikke godt i noen av de tre stolmerkene vi hadde tilgjengelig hjemme. Det satt langt inne, for å si det sånn.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 10:59   #27
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.819
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Denne tråden trengte jeg i dag. Det er ikke gøy å være den kipe som sier nei, da er det godt å ha noe å vise til.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 11:08   #28
Annki
Englemamma
 
Annki sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.584
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg må bare komme med et oppfølgingsspørsmål i samme gate: Hva er best, foran i beltestol eller uten beltestol eller i midten bak uten noe, med sånn belte som ikke går over brystet? Med tilkoblet airbag foran. Barn over 140 og over 30 kg.

Jeg ville ikke brukt topunktssele ihvertfall!

Vi var på ett kurs i sikring av barn i bil i fjor, i regi av barnehagen. Veldig bra kurs, og veldig mange tips til sikring. De alvorligste skadene (evt. dødsfall) skjedde med topunktssele. Man blir da brettet rundt selen, den går inn i magen og forårsaker avrevne både det ene og det andre og man dør ofte av indre blødninger, uten at det er noen synlige skader ellers. De ba oss også alltid om å sjekke magen, spesielt til barna dersom vi kom først til en ulykke dersom det var ett rødt merke tvers over magen etter magebelte, så skulle det ringes ambulanse igjen (selv om dette allerede var gjort) for å gjøre dem oppmerksomme på alvorlighetsgraden. Får man indre blødninger etter bilbelte over magen, så kunne man være oppegående helt til det var for sent...

De viste også endel bilder fra virkelige ulykker og rekonstruksjoner, der de forklarte hva om hadde skejdd, hvordan de forskjellige var sikret i bilen, hvor i bilen de satt og hvordan det hadde gått med de skademessig. Fikk mange a-ha opplevelser der...

Han avsluttet det hele med å spørre om det var noen som hadde bil med topunktssele i midten bak (vi og ett par til svarte ja, begge har Caravelle), og ga beskjed om at den ALDRI skulle brukes til sikring av mennesker i bil, annet enn bilstoler der dette var godtkjent.

Vi har en bilstol godtkjent for topunktssele på denne plassen i vår bil nå. Når det ikke kan brukes lenger, så må enten hele denne seteraden byttes ut slik at det blir trepunktsseler i alle seter, ellers vil dette setet stå ubrukt.

__________________
1997 - 2009 - 2010 - 2013
Alltid elsket, aldri glemt...
Annki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 11:19   #29
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Jeg har en niåring som er ca. 135 og som hater bilsete/pute intenst. Han har lange lårbein og det er fysisk vondt med kanten av setet. Beina sovner, verker osv. Det er ikke vikarierende argumenter fordi det er flaut eller noe sånt. Tips?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 11:22   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.005
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg har en niåring som er ca. 135 og som hater bilsete/pute intenst. Han har lange lårbein og det er fysisk vondt med kanten av setet. Beina sovner, verker osv. Det er ikke vikarierende argumenter fordi det er flaut eller noe sånt. Tips?

Du setter noe de kan hvile bena på på gulvet i bilen (bag, bruskasse, hva som helst) slik at låret ikke henger ut for kanten på setet. :har hatt 9-åring et halvt år lenger enn deg:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 11:34   #31
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Annki; takk for masse info. Ja det virker så lett å bare slenge gutten bak, vi skal jo bare kjøre i 40 sone i noen minutter. Men det er jo Europavei, det kan komme en idiottrailer osv. Jeg må se om jeg ikke kan få satt minsten i midten i bilstol, og kanskje jeg får de andre to i beltestol da. Evt får han sitte foran i beltestol. Ellers får vi bare prioritere å reparere den Touranen....

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 12:18   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.153
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

I så lav fart som 40 blir det litt å telle på knappene, tenker jeg. For da er effektene av halvdårlig belte tross alt mye mindre, mens risikoen for at air bag skal slå ut er akkurat like stor. Den kan jo utløses ved en ganske liten bump.

Ellers er min 7-åring svært nær å vokse ut av beltestol. Han er vel 140, lang i ryggen og kraftig bygget. Jenta på 10 sitter fint i sin, selv om de er jevnhøye. Men hun er spinklere.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 12:59   #33
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.044
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Jeg har lest at alderen også har en del å si ift airbag, men jeg husker ikke hvor?

Jeg lar så vidt min gutt på 37 kg og 144 cm sitte foran med airbag, og da bare i krisetilfeller, men det var kanskje ikke det du ville høre, Xian.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 13:05   #34
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Svigers mente hardnakket i sommer at det måtta da gå an for pompen å sitte foran airbag. Han er 135cm. Jeg nektet og sa at man MÅ faktisk være over 140 om det i det hele tatt skal vurderes. Men de påpekte at han jo vil være over 140 med puten.

Jeg nektet fortsatt og viste de hvordan de enkelt kunne skru av airbagen. Svigerfar mente fortsatt at det var tryggere med airbag enn uten.
Pompen blir lett bilsyk og de skulle kjøre i 4 timer. Derfor ble det til at han fikk sitte foran.

Hva mener dere om det da? Vil det si at man kan gå for å være 140 med pute, når man egentlig bare er 135? Hva ville dere gjort her?

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 13:07   #35
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.044
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Svigers mente hardnakket i sommer at det måtta da gå an for pompen å sitte foran airbag. Han er 135cm. Jeg nektet og sa at man MÅ faktisk være over 140 om det i det hele tatt skal vurderes. Men de påpekte at han jo vil være over 140 med puten.

Jeg nektet fortsatt og viste de hvordan de enkelt kunne skru av airbagen. Svigerfar mente fortsatt at det var tryggere med airbag enn uten.
Pompen blir lett bilsyk og de skulle kjøre i 4 timer. Derfor ble det til at han fikk sitte foran.

Hva mener dere om det da? Vil det si at man kan gå for å være 140 med pute, når man egentlig bare er 135? Hva ville dere gjort her?

http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikr...arn-og-airbag/
Det står her at det ikke hjelper å sette barnet høyere med pute.

Jeg ville på ingen måte kjørt med et barn på 135 foran airbag.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 13:12   #36
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Sånn for å oppdatere, jeg har enda å prøve i praksis, men jeg tror faktisk jeg får tre stoler i Yarisen!! Jeg har Britax Highway i midten i topunktsele, og så får jeg en beltestol på hver side! Jeg har prøvd nå med en stol og med Highway, må hjem i dag og hente andre beltestolen. Tenk om det hadde gått!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 13:13   #37
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I så lav fart som 40 blir det litt å telle på knappene, tenker jeg. For da er effektene av halvdårlig belte tross alt mye mindre, mens risikoen for at air bag skal slå ut er akkurat like stor. Den kan jo utløses ved en ganske liten bump.

Ja, det er sant, men plutselig skal jeg kjøre lengre strekk, og bare tar den bilen. Det skal ikke være lett!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 13:17   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.005
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Bloppy: familien min har lært seg å ikke diskutere bilsikring av barn med meg. De vet at jeg er uendelig mye mer oppdatert enn de er.

Trygg trafikk sier at det er trygt nok å la unger sitte i forsetet med avskrudd airbag når de ellers er forsvarlig sikret (altså med beltestol for mine unger). De får lov til det. Trygg trafikk sier også at unger som er under 140 cm ikke skal sitte foran aktiv airbag. Så da skrur vi den av når ungene sitter foran. Når det er et alternativ så kan jeg ikke skjønne at det er så himla mye å diskutere.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 13:27   #39
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Svigers mente hardnakket i sommer at det måtta da gå an for pompen å sitte foran airbag. Han er 135cm. Jeg nektet og sa at man MÅ faktisk være over 140 om det i det hele tatt skal vurderes. Men de påpekte at han jo vil være over 140 med puten.

Nope. Det er tatt høyde for at de allerede sitter på pute i den høydevurderingen. Trygg Trafikk er klare på at det ikke hjelper å sette dem på pute hvis de er under 140 cm.

Selvsagt skrur man av airbagen hvis det er mulig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-14, 14:01   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.153
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn foran airbag - igjen

Vi "ofret" min sikkerhet for ungene sin da vi hadde 5-seters bil og av og til måtte sette et barn foran. Vi skrudde av air baggen på verksted. Den utgjør en mindre faktor positivt sikkerhetsmessig for meg enn negativt for et barn, var logikken vår.

Nå har vi både 7-seter og vi har barn på 140 og oppover, så nå har vi aktiv airbag alltid.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no