Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Eltefritt brød i vanlig brødform?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-20, 20:35   #1
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Eltefritt brød i vanlig brødform?

Jeg har bare stekt eltefritt brød i leirgryte. Det er litt tungvint siden den skal legges i vann og varmes og huhei. Kan jeg bare slenge deigen oppi vanlige brødformer, med ca samme steiketid?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-20, 22:41   #2
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Kortere steketid. Pleier ha litt mel i bunnen av formen for at det skal slippe lettere

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-20, 23:17   #3
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Takk da skal jeg prøve det!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-20, 23:32   #4
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Jeg pleier steke i vanlig brødform, smør formen først. Stek på 200 grader nederst i ovnen i 40 minutter, ta ut brødet av formen og stek 10-15 minutter til. Bank på brødet og hør om det er hult, da er det ferdig.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-20, 11:00   #5
Tranquil
Erfaren
 
Tranquil sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 912
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Steker i form, nederst i ovnen, 200 grader i 1 time. Steker det helt ferdig i forma og rister det ut på rist til avkjøling. Har former fra Le creuset som ikke trenger å smøres.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-20, 14:26   #6
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Eltefritt brød i brdøfrom er så genialt! Bare smelle sammen deigen, helle over i smurt brødform, heve i 8-16 timer, steke. Null bretting, null styr. Synes brødene blir utrolig saftige og holdbare.

Jeg synes brødene blir best om deigen er bløtere enn vanlig brøddeig.

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg pleier steke i vanlig brødform, smør formen først. Stek på 200 grader nederst i ovnen i 40 minutter, ta ut brødet av formen og stek 10-15 minutter til. Bank på brødet og hør om det er hult, da er det ferdig.

Omtrent samme som meg.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-20, 14:29   #7
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Eltefritt brød i brdøfrom er så genialt! Bare smelle sammen deigen, helle over i smurt brødform, heve i 8-16 timer, steke. Null bretting, null styr. Synes brødene blir utrolig saftige og holdbare.

Jeg synes brødene blir best om deigen er bløtere enn vanlig brøddeig.


Omtrent samme som meg.

Du hever direkte i formen? Også bare steker? Halleluja!!

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-20, 14:36   #8
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Jeg har pleid å ha deigen i bakebollen de 8-16 timene (på benken), brette/røre den litt sammen, for så å tømme over i formen, og så etterheve i formen 1-2 timer. Men det er sletts ikke sikkert det er nødvendig, ref. Ruslebiffen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-20, 14:40   #9
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Noen som vil dele en oppskrift for ca. riktig størrelse for brødform?

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-20, 14:49   #10
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Ja, jeg bruker 5 dl kaldt vann og ca 1 liter mel/korn. Trenger du mer detaljer? 1 ts salt og 1 ts gjær.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-20, 15:08   #11
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Jeg gjør det enda enklere.

Lar deigen stå på benken over natta, måker over i brødform (LeCeruset, trenger ikke smøres), settes på rist i midten i kald ovn, skru på 200 grader, 55 min.

Den tiden funker både på ovnen hjemme og på hytta.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-20, 16:34   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eltefritt brød i vanlig brødform?

Jeg bruker denne oppskriften og er veldig fornøyd. Legger til knuste valnøttkjerner og solsikkefrø. Lar det heve i bollen med folie/håndkle etc over natten. Smører en vanlig brødform med smør og heller oppi. Steker ca en time.

https://mills.no/oppskrift/soft-flor...itt-havrebrod/

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no