Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-20, 18:05   #21
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg lager ofte kjøleskapsgrøt med havregryn, litt yoghurt, melk, chiafrø og mango.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 20:41   #22
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg lager kjøleskapsgrøt i glass av den typen Jools Olivier viser i videoen. Et beger yoghurt (jeg foretrekker kokos), en spiseskje chiafrø, havregryn og skummet melk til det dekker grynene. Rører, setter på lokk og putter i kjøleskapet til neste dag. Blåbær er godt som topping.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 20:58   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg lager kjøleskapsgrøten til Jools Oliver av og til, den synes jeg er god og veldig mettende.



Funka det ikke, da? https://youtu.be/Z-cFK2UKb_s

Omg, hun snakket utydelig. Jamie er lettere å forstå enn kona, til og med ungen var lettere å skjønne.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 21:00   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Forresten. Jeg er litt opptatt av næringsinnhold. Jeg bruker som sagt mye byggryn, og ungene mine spiser mengder av havregryn. Men er det flere kornslag som egner seg for kjapp matlaging? Altså korn som ikke må kokes eller bløtlegges lenge, men som likevel er fulle av gode næringsstoffer? Enlighten me.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 21:03   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Og så har jeg konstant dårlig samvittighet fordi jeg er lat og koker opp gryn og melk samtidig. Egentlig skal visst væsken kokes opp først, og deretter skal man tilsette gryn, for å bevare betaglukanet. Men forsvinner alt med min metode? Har lurt på dette i flere år, men ikke klart å finne ut noe.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-20, 11:44   #26
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg testet ut en sånn kjøleskapsgrøt i går kveld. Puttet oppi ting jeg liker. Det funket bedre enn forventet, men jeg er egentlig ikke noe glad i melk, så jeg lurer på om jeg må bruke noe annet. Dessuten brukte jeg for mye melk, så det ble litt mer suppe. Men jeg skal helt klart teste ut mer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-20, 12:37   #27
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Forresten. Jeg er litt opptatt av næringsinnhold. Jeg bruker som sagt mye byggryn, og ungene mine spiser mengder av havregryn. Men er det flere kornslag som egner seg for kjapp matlaging? Altså korn som ikke må kokes eller bløtlegges lenge, men som likevel er fulle av gode næringsstoffer? Enlighten me.

Hirse?
Quinoa
Amarant?

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-20, 12:48   #28
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Hirse?
Quinoa
Amarant?

Hm. Jeg kjenner til disse kornslagene/frøene, har brukt det tidligere. Men ikke i grøt. Hvordan oppfører det seg i grøt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 19:21   #29
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm. Jeg kjenner til disse kornslagene/frøene, har brukt det tidligere. Men ikke i grøt. Hvordan oppfører det seg i grøt?

Grøt av Quinoa og Amaranth blir ikke helt som havregrøt. Frøene holder seg hele, men det smaker ok. Hirse synes jeg ikke er så godt på egenhånd, men ok blandet med bokhvete.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 19:35   #30
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Vi spiser havregrøt hver morgen. Hun som skal opp i velt lager den med lettmelk og en skje Vita Hjertegod og en klype salt. Jeg lager den med vann og en klype salt. På toppen har vi enten eplebiter, kanel og rosiner, eller blåbær og kiwi i småbiter.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 19:50   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg synes havregrøt er kjempegodt med melk og nesten uspiselig med vann... Men har lettmelka virkelig noe særlig å si for kaloriinnholdet? Nå bruker jeg nok ikke mer enn en dl, da, det gir vel neppe mer enn 40 kalorier. Jeg har hatt veldig undervektige unger, som forøvrig elsker havregrøt, og jeg husker jeg brukte helmelk i perioder. Og smør/olje, ja.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 20:28   #32
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Rømmegrøt, med smør, sukker, rosiner og Gjendekjeks, ikke kanel.
Dere skjønte at jeg bare leste overskriften.....

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 21:38   #33
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Hva er egentlig poenget med Chiafrø? Jeg så på det i butikken men tenkte at det ikke er noe jeg trenger i grøten.

Jeg har laget havregrøt i mikroen endel ganger nå og det skal jeg begynne å lage til frokost når jeg begynner å jobbe igjen fra mandag. Deilig med varm litt tynn grøt. Har strødd blåbær oppå.

Synes kjøleskapgrøt blir litt kvalmende. Mye bedre med varm havregrøt.
Takk for tipset til det.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 21:48   #34
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Gina, jeg ser heller ikke helt poenget med chiafrø. Jeg brukte det litt tidligere fordi jeg innbilte meg at det er fullt av omega 3, men er det egentlig det, og i tilfelle: hvor mye tas egentlig opp når frøet ikke knuses og antakelig ikke fordøyes?

Men det funker jo til ting som skal stå og stivne/tykne, da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-20, 23:05   #35
Shun
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.206
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg testet ut en sånn kjøleskapsgrøt i går kveld. Puttet oppi ting jeg liker. Det funket bedre enn forventet, men jeg er egentlig ikke noe glad i melk, så jeg lurer på om jeg må bruke noe annet. Dessuten brukte jeg for mye melk, så det ble litt mer suppe. Men jeg skal helt klart teste ut mer.

Du kan bruke eple- eller appelsinjuice. Eller, forsåvidt; all slags type juice.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 00:08   #36
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg har hørt at noen bruker Biola i kjøleskapsgrøt også. Det blir litt råflott for meg, men det kan være en mulighet.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 00:22   #37
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg bruker Biola med bringebær, syns det blir godt. Drikker ikke Biola til vanlig, bare av og til i sånn grøt.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 09:57   #38
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Jeg har også kun prøvd kjøleskapsgrøt med Biola med bringebær og med havregryn men synes det ble kvalmende. Kan prøve med melk en dag.

Har ikke peiling jeg altså, har bare lest i tråden og har aldri prøvd sånt før. Herlighet, jeg er så treg, as. Men mine gutter etterlyser liksom ikke sånt og jeg har holdt meg til bananen og knekkebrød til frokost. Jeg er sabla ensformig i matveien så jeg trenger jo en dytt. Selv om jeg aldri kommer til å lage noe med blåskjell eller hummer.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 14:55   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg synes havregrøt er kjempegodt med melk og nesten uspiselig med vann... Men har lettmelka virkelig noe særlig å si for kaloriinnholdet? Nå bruker jeg nok ikke mer enn en dl, da, det gir vel neppe mer enn 40 kalorier. Jeg har hatt veldig undervektige unger, som forøvrig elsker havregrøt, og jeg husker jeg brukte helmelk i perioder. Og smør/olje, ja.

Jeg bruker 1 dl lett melk 0.5% fett, i min havregrøt. Det er 37 kcal, men utgjør et hav av forskjell på smak... Jeg fikk forresten beriket havregrøt på intensiven på Rikshospitalet. Jeg brekker meg bare jeg tenker på den. Den var antagelig kokt på fløte. Min pårørende prøvde å overbevise dem om at jeg ville få i meg mer næring hvis jeg fikk vanlig havregrøt, for hva hjelper det at den er beriket om man spiser én skje?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 15:12   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis du liker grøt, hva er favoritten?

Mine unger har alltid elsket grøt, og jeg husker at jeg én gang hadde tran i den. Det smakte jævlig, og det verste er at ungen spiste som om ingenting hadde skjedd.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no