Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-19, 20:31   #1
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Spørsmål

Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Jeg mener en prosess er en overordnet beskrivelse av noe som skal gjøres, mens en rutine er en detaljert beskrivelse. Hva mener du?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 20:34   #2
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Rutine er noe som skjer jevnlig. Timelister må inn før en viss dato og lønnskjøring som skjer til faste tider.
Prosess er som et prosjekt med start og sluttdato evt. en rekrutteringsprosess..

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 20:36   #3
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Rutine er noe som skjer jevnlig. Timelister må inn før en viss dato og lønnskjøring som skjer til faste tider.
Prosess er som et prosjekt med start og sluttdato evt. en rekrutteringsprosess..

Hmm. Men om du skal beskrive en arbeidsoppgave du gjør, fra a til å, skriver du da en rutine eller prosessbeskrivelse?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 20:51   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Enig med Millen. En prosess kan fint være en rutine.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 21:20   #5
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Hmm. Men om du skal beskrive en arbeidsoppgave du gjør, fra a til å, skriver du da en rutine eller prosessbeskrivelse?

Ville kalt det arbeidsoppgave x fra a-å.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 21:59   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Hmm. Men om du skal beskrive en arbeidsoppgave du gjør, fra a til å, skriver du da en rutine eller prosessbeskrivelse?

For meg er prosesser en serie arbeidsoppgaver eller hendelser som skjer i noenlunde fastsatt orden. Rutiner som beskrivelser av detaljerte arbeidssteg inngår gjerne på hvert enkelt prosessteg.

Jeg jobber mye med prosesser, men jeg må si at jeg opplever "prosess" som et ullent uttrykk som kan bety neste hva som helst.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 22:15   #7
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.226
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Hmm. Men om du skal beskrive en arbeidsoppgave du gjør, fra a til å, skriver du da en rutine eller prosessbeskrivelse?

Jeg ville sagt at du da beskriver en prosedyre.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-19, 22:17   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

For meg er prosesser en serie arbeidsoppgaver eller hendelser som skjer i noenlunde fastsatt orden. Rutiner som beskrivelser av detaljerte arbeidssteg inngår gjerne på hvert enkelt prosessteg.

Jeg jobber mye med prosesser, men jeg må si at jeg opplever "prosess" som et ullent uttrykk som kan bety neste hva som helst.

Helt enig med Timar. Prosess har blitt et fryktelig utvannet begrep. Men jeg ser på prosess som mer overordnet og overgripende enn en rutine eller arbeidsbeskrivelse. En rutine er en detaljert beskrivelse av en eller noen få steg i en prosess.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-19, 00:06   #9
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Jeg tenker at hvert steg i prosessen har ulike rutiner.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-19, 00:08   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Jeg tenker at prosessen er det som skjer, og rutinen det man gjør.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-19, 10:24   #11
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

For meg er prosesser en serie arbeidsoppgaver eller hendelser som skjer i noenlunde fastsatt orden. Rutiner som beskrivelser av detaljerte arbeidssteg inngår gjerne på hvert enkelt prosessteg.

Det er sånn jeg tenker også. Så en arbeidsprosess kan inneholde flere arbeidsrutiner.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-19, 13:52   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.802
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er forskjellen på en prosess og en rutine?

For meg er en prosess mer overordnet enn en rutine. En rutine går i detalj på hvordan den enkelte oppgave skal løses stegvis. En prosess beskriver hvordan en type oppgave "flyter" gjennom systemet.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no