Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvorfor velge hybrid?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-19, 14:04   #1
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor velge hybrid?

Først og fremst - EL-bil er av ulike årsaker dessverre ikke et alternativ.

Spørsmålet er: Hvorfor skal vi velge en hybridbil fremfor bensin? Hvorfor skal vi eventuelt velge bensin fremfor hybrid?

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-19, 14:08   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Vi står i vurderingen helelektrisk eller hybrid. Når jeg snakker med "folk", får jeg beskjed om å styre unna hybrid. Årsaken er at den kommer til å bli vanskelig å selge igjen fordi det om kort tid kommer elbiler med lang rekkevidde og skikkelig størrelse, og de vil foretrekkes fremfor hybridene.

Men denne vurderingen gjelder kanskje ikke når alternativene er bensin vs. hybrid?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-01-19, 14:13   #3
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Det er vel kanskje ikke nødvendig å ta hensyn til mulighetene for å videreselge, ettersom det er snakk om leasing. Kunne jeg kanskje ha nevnt.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-19, 14:56   #4
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Jeg leaser en hybrid og er veldig fornøyd med valget! Den har ca 50 km rekkevidde på el, og er ellers gjerrig på bensinen. Med hybrid slipper jeg å ha rekkeviddeangst, og det passer godt i min situasjon.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-19, 14:57   #5
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Det er vel økonomi og miljø som teller. Hvordan det slår ut kommer jo an på hvordan dere kjører. Vi har mest småkjøring, slik at det aller meste er elektrisk. Hvis man har mye langkjøring på bensin, vil det jo øke forbruket at bilen er tyngre.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-19, 15:05   #6
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Jeg kunne tenkt med hybrid Golf med teoretisk ti mil rekkevidde på EL. Fordi vi da hadde spart miljø og motor på all den småkjøringen vi driver med. Og det hadde vært vår eneste bil som også blir brukt til å kjøre 50 mil med et par ganger i året. Jeg tenker å kjøpe bil, er ikke så opptatt av restverdien da jeg tenker å eie den de ti årene jeg forventer å ha hjemmeboende barn.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-19, 15:40   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Vi har Outlander hybrid. Vi kjører mest korte turer og dermed mest elektrisk. Det er i tillegg digg å være innom bensinstasjonen ca 1 g i måneden, og at bilen "alltid" er full pga lading hjemme.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-19, 15:44   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Vi har blitt anbefalt å styre unna hybrid, fordi vi kjører relativt lange strekk og mye på landevei. Da bruker hybridmotoren mer drivstoff enn en vanlig bil, fordi motoren i hybridbiler er mindre. Det vil kun lønne seg på småkjøring, når den lille motoren ikke belastes. Det var noen artikler om det i fjor, mener jeg, at mange opplever at hybridbilene bruker langt mer drivstoff enn oppgitt, av denne grunnen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-19, 20:42   #9
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.185
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Vil gjerne kommentere det niobe skrive. Vi har en hybrid med 50 km el rekkevidde.

På motorvei kjøring på langtur bruker denne mere drivstoff enn en bensinbil, på landeveiskjøring med lav hastighet 70-80 km/t, og svinger og småkupert, bruker den mye mindre drivstoff enn en vanlig bensinbil. Vi brukte vår på en tur til Jotunheimen i høst, og frem og tilbake brukte vi kun en halv tank.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 00:15   #10
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Elektrisk som bil nummer to, eller ved kun kortdistanse-behov. Hybrid for de som kjører mye lokalt, småkjøring, men som også av og til trenger rekkevidden som bensin gir.
Jeg kjører elektrisk, mannen kjører hybrid.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 00:23   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi har blitt anbefalt å styre unna hybrid, fordi vi kjører relativt lange strekk og mye på landevei. Da bruker hybridmotoren mer drivstoff enn en vanlig bil, fordi motoren i hybridbiler er mindre. Det vil kun lønne seg på småkjøring, når den lille motoren ikke belastes. Det var noen artikler om det i fjor, mener jeg, at mange opplever at hybridbilene bruker langt mer drivstoff enn oppgitt, av denne grunnen.

Den er tyngre pga batteriene, derfor høyere bensinforbruk på langkjøring enn ikke-hybrid. Vi brukte 0,8 tror jeg det var på tyske motorveier.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 10:31   #12
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Takk for innspill!

Det blir for det meste til og fra jobb og småkjøring og det er derfor det vil føles veldig tilfredstillende å ha en hybrid og dermed spare både bensinpenger og ikke minst miljøet på dette. Vi skal selvfølgelig bruke den på langturer, men alt i alt vil jeg nok tro det ikke overstiger det vi sparer på til/fra jobb og småkjøring.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 13:58   #13
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Våre bensinutgifter har gått voldsomt ned, men jeg har ikke sammenliknet med økte strømutgifter for å finne reell økonomi.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 14:29   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Jeg driver også og funderer. Vi bruker nesten ikke bilen til hverdags, hovedtyngden er faktisk til og fra Trysil. Dermed er Tesla den eneste reelle elbilen, og jeg får ikke den som firmabil (gjenkjøpsavtalen er fortsatt svært dårlig). Men jeg kan ikke tenke meg at en hybrid er et miljøvennlig valg for oss, særlig siden vi trenger 4WD og bilen er tung nok fra før.

Bilavtalen går ut om et år, så jeg er vel nesten for sen allerede for å bestille elbil i alle fall.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 14:44   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg driver også og funderer. Vi bruker nesten ikke bilen til hverdags, hovedtyngden er faktisk til og fra Trysil. Dermed er Tesla den eneste reelle elbilen, og jeg får ikke den som firmabil (gjenkjøpsavtalen er fortsatt svært dårlig). Men jeg kan ikke tenke meg at en hybrid er et miljøvennlig valg for oss, særlig siden vi trenger 4WD og bilen er tung nok fra før.

Bilavtalen går ut om et år, så jeg er vel nesten for sen allerede for å bestille elbil i alle fall.

Vi har outlanderen. Da jeg "måtte" kjøre til jobb, brukte jeg under 0,02 l/mil i snitt på jobbkjøringen min.
Vi kjører ca 1/3 av veien til hytta på el. Vi kan lade på hytta. Nå bruker jeg ikke bil til jobb, så nå går den nesten bare turer på over 3 mil, og det er kanskje en gang i uka, utenom når vi drar til hytta da. Så nå ligger vel totalsnittet vårt på 0,4 l/mil

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 14:47   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Ja, jeg har firmabil, så jeg er ikke så opptatt av kostnadene, men du mener at det også reflekterer utslipp vs vanlig bil? Hvis man antar at el ikke påvirker miljøregnskapet, hvilket det jo gjør?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 15:12   #17
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Vi går over til ladbar hybrid i disse dagen (har elbil i tillegg). Fordi vi måtte skifte ut bilen uansett. Vi kjøper brukt hybrid og vi skifter bil såpass sjelden at framtidig salgsverdi ikke spiller enormt stor rolle.

Hvorfor velg hybrid framfor bensin? Billig i drift om man har et kjøremønster med mye småkjøring og få langturer, og pga lave avgifter er bilen billig i innkjøp. For vår del er det også en stor bonus å vite at bilbruken vår fra nå av kommer til å være 90 % fossilfri.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 16:11   #18
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, jeg har firmabil, så jeg er ikke så opptatt av kostnadene, men du mener at det også reflekterer utslipp vs vanlig bil? Hvis man antar at el ikke påvirker miljøregnskapet, hvilket det jo gjør?

Selvfølgelig påvirker el også miljøregnskapet, men jeg tenker at så lenge vi har nettoeksport av kraft, så er det good.

Sitat:

Norge eksporterte 21,3 TWh i 2017, mens det ble importert 6,1 TWh. Det ga en nettoeksport av kraft på 15,2 TWh. I alle måneder i 2017 var det høyere eksport enn import av elektrisitet.

https://www.tu.no/artikler/norge-bru...-i-fjor/430005

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 17:03   #19
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Vi har ladbar hybrid i tillegg til ren elbil. Bilen kjører mest elektrisk i hverdagen, med kanskje en langtur i mnd. Jeg har ladepunkt hjemme og på jobb. Nå skal det jo etter hvert komme hybrider med geofence, og disse vil jo da muligens kunne kjøre som elbiler i bommen, om ikke gratis så til reduserte priser.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-19, 18:11   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor velge hybrid?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Selvfølgelig påvirker el også miljøregnskapet, men jeg tenker at så lenge vi har nettoeksport av kraft, så er det good.

https://www.tu.no/artikler/norge-bru...-i-fjor/430005

Men sånn funker det jo ikke. Hvis jeg bruker mer «ren» kraft, eksporterer vi mindre, og Tyskland må produsere mer skitten kraft.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no