Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmant 2022 (07)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-21, 09:55   #81
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeez. :svett: Fikk meldt på begge to, med seremoni på riktig dag, men på annet tidspunkt enn ønsket (blir kl 10 i stedet for kl 12:30). Fikk dem ikke inn på samme gruppe, men de har samme kurstidspunkt og samme seremoni. Men den ene må ha med rollespill og den andre uten. Gudskjelov ble det jentungen som ble påmeldt rollespill.

Da skjønner jeg alt av vettuge tider utgår for oss ikke-medlemmer...

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 10:09   #82
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Da skjønner jeg alt av vettuge tider utgår for oss ikke-medlemmer...

Det er fortsatt masse vettuge tidspunkt ledige for kursene med rollespill. Det koster litt mer, og de må være med på ei rollespillhelg, som jeg egentlig tror er litt gøy (bare ikke for guttungen min, som intenst hater alt sånt).

For kveldskurs uten rollespill er det bare ledige tidspunkt på søndagene, 8. og 15. Det er også ledig plass på kursene som går i høstferien og vinterferien.

Altså i Trondheim.

For oss var det viktig å få det på akkurat denne helga pga koordinering med jevngammelt søskenbarn. Hadde vi ikke fått plass på seremoni lørdag hadde vi valgt søndag samme helg, og likevel hatt selskapet på lørdag (pga tilreisende gjester). Det gjorde vi i storesøsters konfirmasjon. Men nå blir begge deler samme dag, bare med litt flere timer mellom seremoni og selskap enn vi hadde håpet på. Men det går jo fint. Masse tid til å ta bilder, slappe av, rette på sveisen og pudre nesen.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 10:21   #83
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Jeg har fått meldt på gutten i dag. Ikke noen store valg rundt type kurs her, kun tidspunkt for seremoni.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 10:23   #84
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Jeg har vært medlem av HEF i to år for å kunne melde meg på konfirmasjon for 2005'ern og 2007'ern. Nå ser det ikke ut til at jeg trengte det medlemsskapet noen av gangene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 12:17   #85
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det er fortsatt masse vettuge tidspunkt ledige for kursene med rollespill. Det koster litt mer, og de må være med på ei rollespillhelg, som jeg egentlig tror er litt gøy (bare ikke for guttungen min, som intenst hater alt sånt).

For kveldskurs uten rollespill er det bare ledige tidspunkt på søndagene, 8. og 15. Det er også ledig plass på kursene som går i høstferien og vinterferien.

Altså i Trondheim.

Men altså rollespill, er det virkelig mange 15 åringer som liker det? Jeg skjønner det kan være gøy for noen altså, men ville tenkt flertallet ikke liker sånt. Her er det helt utenkelig.
Hadde håpet å få lørdag siden vi har tilreisende familie, men skjønner at det også må utgå. Jeg kjenner jeg begynner snart å tenke at hele konfirmasjonen bare må utgå og at vi heller får lage en koselig fest for junior....

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 12:40   #86
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.404
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Det ser jammen meg ut som 07-modellen ikke vil konfirmere seg i det hele tatt. Og det er helt greit, hun ser ikke vitsen i en seremoni og rituale bare fordi det er tradisjon. Det har hun jo helt rett i.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 12:49   #87
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Men altså rollespill, er det virkelig mange 15 åringer som liker det? Jeg skjønner det kan være gøy for noen altså, men ville tenkt flertallet ikke liker sånt. Her er det helt utenkelig.
Hadde håpet å få lørdag siden vi har tilreisende familie, men skjønner at det også må utgå. Jeg kjenner jeg begynner snart å tenke at hele konfirmasjonen bare må utgå og at vi heller får lage en koselig fest for junior....

Det er ikke sikkert hensikten er at det bare er for gøy, kanskje meninga er at det skal være lærerikt? Og det tror jeg det er. Også tror jeg det er lagt opp på en måte som de fleste 15-åringer takler (det stod også det i infoen vi fikk til storesøster i fjor, at de deltar bare så aktivt eller lite aktivt som de er komfortabel med, for noen begrenser det seg bare til å diskutere problemstillingene i grupper). Antar disse konfirmasjonskursfolka har sett en 15-åring før. Så for to av mine tre ville det nok gå helt greit. Storesøster gikk også kurs med rollespill, men rollespillhelga var planlagt samme helg som landet stengte ned, og ble naturlig nok avlyst.

Trolig hadde det gått bra for guttungen også, når han først hadde kommet dit, men jeg er glad jeg slipper jobben med å overbevise han om det.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 01-06-21 kl 13:05.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 21:02   #88
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Jeg er redd han min hadde bortadoptert seg selv om rollespill var alternativet.

Men nå er han (TAKKET VÆRE DENNE TRÅDEN, takk!) påmeldt vinterferiekurs med reise til Utøya en av dagene. Veldig tidlig seremoni, men heller det enn veldig sen. Alt må bare være dekket og klart dagen før.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 22:14   #89
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.383
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Nei jøss, da har 07-ern min også bestemt seg for å droppe konfirmasjon.

Hun er heldig og har bursdag på sommeren, da. Og forhåpentligvis ikke midt i en korona-pandemi, så det er mulig vi kan få feiret henne litt skikkelig da. Neste sommer altså, når hun blir 15.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 23:02   #90
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Og jøss, da har Ateist-Junior bestemt seg for kirken. For det skal alle vennene, og de får ikke velge selv, eller har gått beskjed om færre gaver om det blir Human Etisk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 23:10   #91
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Og jøss, da har Ateist-Junior bestemt seg for kirken. For det skal alle vennene, og de får ikke velge selv, eller har gått beskjed om færre gaver om det blir Human Etisk.

Min på 16 ble konfirmert i august i fjor, i kirken. Vennene hennes gjorde også det. Forleden fortalte hun at hun valgte kirken mest pga vennene. God nok grunn synes jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 23:13   #92
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Og jøss, da har Ateist-Junior bestemt seg for kirken. For det skal alle vennene, og de får ikke velge selv, eller har gått beskjed om færre gaver om det blir Human Etisk.

Det er dessverre ganske vanlig. Ungdommer blir truet med ikke få fest, ikke få gaver, bestemor vil gråte for alltid og kommer ikke i selskapet osv hvis humanistisk konfirmasjon blir valgt. Får fortalt flere slike historier hvert år (jeg har vært aktiv i hef, blant annet med konfirmasjon) og det er så trist.

Desto større respekt får jeg da, for ungdommene som er den eneste i bygda si som velger annerledes. Noen bruker flere timer hver uke for å reise til/fra kurs med buss og ferge. Fine folk, altså.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 23:58   #93
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Det er dessverre ganske vanlig. Ungdommer blir truet med ikke få fest, ikke få gaver, bestemor vil gråte for alltid og kommer ikke i selskapet osv hvis humanistisk konfirmasjon blir valgt. Får fortalt flere slike historier hvert år (jeg har vært aktiv i hef, blant annet med konfirmasjon) og det er så trist.

Desto større respekt får jeg da, for ungdommene som er den eneste i bygda si som velger annerledes. Noen bruker flere timer hver uke for å reise til/fra kurs med buss og ferge. Fine folk, altså.

"Våre" ungdommer (dvs ungenes søskenbarn) i dette området er av disse. En times kjøring hver vei, og eneste fra sin bygd. Presset er enormt høyt der når det gjelder kirkelig konfirmasjon.

Her tror jeg ikke ungene engang har full oversikt over hva vennene skal. Jentungen sier at hennes to beste kompiser skal ha hhv kirkelig og ingen konfirmasjon. Ei av venninnene skal ha i kirka, resten aner hun ikke. Med guttungen og hans venner tror jeg ikke det har vært noe tema engang.

Men her er begge deler like vanlig, og det er alltid noen som velger å droppe det også. I tillegg til de som har andre religioner og kulturer selvsagt, som har andre tradisjoner. Og i familien vår har det heldigvis ingen innvirkning på oppmøte eller gaver.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-06-21 kl 00:09.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 00:06   #94
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.003
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Og jøss, da har Ateist-Junior bestemt seg for kirken. For det skal alle vennene, og de får ikke velge selv, eller har gått beskjed om færre gaver om det blir Human Etisk.

Jeg er spent på om vi mister noen gjester pga borgerlig konf.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 00:21   #95
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Yngste valgte humanistisk konfirmasjon (storebror hadde i kirken). Lokalet er i boks, men påmelding til HEF gjenstår da vi ikke er medlemmer.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 10:14   #96
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

I vår familie tror jeg ramaskriket hadde kommet dersom det ble kirkelig konfirmasjon. Det var jeg den siste som gjorde, mens både mine søsken, mannen og hans søsken har hatt borgerlig. Heier uansett på ungdommer som gjør sine egne valg.

Vår håpefulle har fått plass på et helt ordinært kurs såvidt jeg kan forstå, med seremoni den dagen vi håpet. Vi har også fått booket lokale. Det beste er at konfirmasjonshelgen i vår kommune er fire uker etter konfirmasjonshelgen i søskenebarnets kommune, sånn at vi får vært hos dem og de får kommet til oss. Det var viktig for alle parter.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 10:47   #97
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

I vår familie tror jeg ramaskriket hadde kommet dersom det ble kirkelig konfirmasjon. Det var jeg den siste som gjorde, mens både mine søsken, mannen og hans søsken har hatt borgerlig. Heier uansett på ungdommer som gjør sine egne valg.

Vår håpefulle har fått plass på et helt ordinært kurs såvidt jeg kan forstå, med seremoni den dagen vi håpet. Vi har også fått booket lokale. Det beste er at konfirmasjonshelgen i vår kommune er fire uker etter konfirmasjonshelgen i søskenebarnets kommune, sånn at vi får vært hos dem og de får kommet til oss. Det var viktig for alle parter.

Ja, her er også det jevngamle søskenbarnet påmeldt, det blir helga før hos oss. Det var svært viktig for oss også, derfor påmeldingsstress. Vi har to mulige helger her, mens hos søskenbarnet er det bare en helg, og det er den samme som den første helga her. Vi var derfor helt avhengige av å få melde på den andre helga, og nå er det heldigvis fikset. Da blir det konfirmasjon to helger på rad, men det blir jo bare hyggelig. Det blir siste i avslutningen av en lang rekke med konfirmasjoner hvert år. Deretter blir det trolig mange år til neste konfirmant i familien.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 10:47   #98
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Borgerlig er vel snart vanligere enn kirkelig? I Oslo er det vel vanligst.

Jeg og mannen er begge vokst opp i en tid og i familier og omgivelser som var ganske "mainstream" på at det var kirkelig konfirmasjon som var "ekte" konfirmasjon, og at borgerlig var "bare for pengene".

Men bortsett fra min brors barn, som for 15 år siden valgte kirkelig, så har alle barnebarn på begge sider, så langt valgt borgerlig (eller, vent litt, er det en kirkelig på gang, tro?), og mine og mannens foreldre har ikke leet et øyenbryn. Eller, om de har det, så har de gjort det på rommet sitt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 11:08   #99
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Borgerlig er vel snart vanligere enn kirkelig? I Oslo er det vel vanligst.

Jeg og mannen er begge vokst opp i en tid og i familier og omgivelser som var ganske "mainstream" på at det var kirkelig konfirmasjon som var "ekte" konfirmasjon, og at borgerlig var "bare for pengene".

Men bortsett fra min brors barn, som for 15 år siden valgte kirkelig, så har alle barnebarn på begge sider, så langt valgt borgerlig (eller, vent litt, er det en kirkelig på gang, tro?), og mine og mannens foreldre har ikke leet et øyenbryn. Eller, om de har det, så har de gjort det på rommet sitt.

Det kommer veldig mye an på hvor du bor, og særlig stor forskjell på by og land der. På mange mindre steder står fortsatt tradisjonen om kirkelig konfirmasjon svært sterkt, og den holdningen du og mannen er oppvokst med lever i beste velgående veldig mange steder. En av mannens barndomsvenner (som fortsatt bor på hjemstedet) spurte, da vi sa eldste fikk bestemme det selv, om det ikke var bedre om vi voksne tok den beslutningen for henne, fordi hun risikerte stor belastning ved å skille seg ut, dersom hun valgte borgerlig. Litt komisk egentlig, med tanke på pågangen på påmelding til humanistiske konfirmantkurs. Og ungene her er veldig lite opptatt av det, alle har venner som velger ulikt, eller det skal i alle fall godt gjøres å ha en vennekrets der alle tilfeldigvis velger det samme.

Men der de vokste opp må man altså fortsatt være sterk og modig for å gå mot strømmen og konfirmere seg borgerlig. Det er stort sett ingen som gjør det, barnas søskenbarn er stort sett de eneste. Og de blir sett på som "spesielle".

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-06-21 kl 11:27.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-21, 11:35   #100
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmant 2022 (07)

Her går sønnen på kristen friskoler. Så tror han blir eneste med humanetisk.

Vi har fått plass på riktig kurs. Booket lokale. Og bestemt oss for catering.

Alt er i boks.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no