Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Noen spørsmål rundt takkekort

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-15, 17:20   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Noen spørsmål rundt takkekort

I hvilke anledninger mener du at er det vanlig/normalt å sende ut takkekort?

Hvor lang tid har man på seg til å sende ut takkekort etter en festlig anledning som bryllup/konfirmasjon? Er regelen at det aldri er for seint, eller bør man prøve å få gjort det innen et visst tidsrom (hvor lenge?).

Er det OK å etterspørre takkekort som man savner. (Som i at man har gitt gave, men ikke fått kort etterpå?)

Mener du at man viser at man setter større pris på gaven når man lager et takkekort enn når man "bare" takker muntlig?

Dette lurer jeg på i dag.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 17:22   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.472
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg synes det er viktig å sende ut takkekort, men det trenger ikke være hjemmelaget, det kan godt være kjøpt eller bestilt bare. Og så synes jeg at det ikke skal gå alt for lang tid før man sender det ut.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 17:23   #3
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jammen, jeg lurer jo på hva altfor lang tid er.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 17:24   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.009
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg synes det er naturlig å sende ut takkekort etter bryllup, konfirmasjon, dåp/navnefest, uansett størrelse på gave. Imidlertid kan det se ut til at ikke alle er enige med meg; jeg vil anslå at jeg har fått fra ca 50 % av de konfirmantene jeg har gitt til de siste årene.

3-4 måneder synes jeg kanskje er rimelig "frist", men jeg ville nok ikke reagert hvis jeg fikk etter mer tid.

Jeg ville aldri etterspurt takkekort.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 17:25   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Alt innen et år er visst mulig, er min erfaring. Innen tre måneder, er mer det jeg er vant til. Jeg syns man bør ha en eller annen form for formell takk etter bryllup, konfirmasjon, dåp ol.

Å etterspørre takkekort er definitivt ikke i henhold til vanlig høflighet, med mindre det er i settingen "Jeg hører at alle andre har fått. Kan vårt ha blitt borte i posten?"

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 17:52   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.599
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg er vant til takkekort etter barselgaver, dåp/navnefest/velkomstfest, konfirmasjon og bryllup. Jeg tenker at når det har gått 3-4 mnd. bør man ha sendt ut takkekort etter konfirmasjon og bryllup, mens jeg synes man kan ha litt mer slingringsmonn når man har nyfødt i hus.

Ville aldri etterspurt takkekort, og hadde nok stusset om noen gjorde det til meg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 17:52   #7
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.104
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

I hvilke anledninger mener du at er det vanlig/normalt å sende ut takkekort?
Her er det vanlig etter fødselsgaver, dåp, bryllup, konfirmasjon og evt etter runde dager.

Hvor lang tid har man på seg til å sende ut takkekort etter en festlig anledning som bryllup/konfirmasjon? Er regelen at det aldri er for seint, eller bør man prøve å få gjort det innen et visst tidsrom (hvor lenge?).
Jeg tror ikke det er noen regel på slikt, men det er kanskje greit å få ut takkekortene etter bryllupet før skilsmissen? Og etter konfirmasjon før neste års konfirmasjonskull sender ut? Jeg personlig har en en grense på ca 4 mnd.

Er det OK å etterspørre takkekort som man savner. (Som i at man har gitt gave, men ikke fått kort etterpå?)
Nei, det synes jeg ikke. Det er jo ikke alle som sender ut takkekort, og da er det litt frekt å etterlyse. Men man kan fritt tenke sitt.

Mener du at man viser at man setter større pris på gaven når man lager et takkekort enn når man "bare" takker muntlig?
Nei, men jeg synes det er normal høflighet og folkeskikk å sende et takkekort når man har fått gave til store dager.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 17:56   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.472
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jammen, jeg lurer jo på hva altfor lang tid er.

3-4 mnd er innafor, særlig ved fødsel.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 18:00   #9
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Her er det 6 uker siden konfirmasjon og takkekort har blitt etterlyst, om enn på en litt godmodig (velger jeg å tolke det som) måte. Jeg har tenkt å lage det i løpet av sommerferien en gang, og ser at jeg da er innenfor hvis jeg tolker svarene så langt i tråden riktig. Jeg er også vant til takkekort etter bryllup, konfirmasjon og barnedåp, men jeg vet ikke om så mange som sender ut kort etter runde dager. Jeg er distré, så jeg har ikke kontroll på hvem jeg får takkekort av etter at jeg har gitt gave, men som Stompa, tror jeg nok også at det slett ikke er alle konfirmanter som gir ut takkekort, evt. gir de bare til de de har fått mye penger av. Jeg har nemlig fått av nieser og nevøer, men langt ikke fra alle nabobarn og bekjentes barn der vi "bare" har gitt et mindre beløp.
Og så tenker jeg at takkekort kanskje ikke er nødvendig hvis man takker "ordentlig" på annen måte. F. eks ved å ta giveren i hånden på selve dagen, eller ved å ringe for å takke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 18:37   #10
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg er vant til takkekort etter gaver ved fødsel, dåp/navnefest, konfirmasjon og bryllup. Jeg prøver å få sendt ut innen 2-3mnd, men bryr meg svært lite om når andre sender ut. Jeg var veldig kjapp etter sist konfirmasjon, takkekortene ble sendt ut fire dager etter konfirmasjonen (da hadde jeg rukket å lage de og få de hjem i posten). Det er ikke normalen her i huset for å si det sånn.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 19:48   #11
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg er vant med å sende ut, og få, takkekort i forbindelse med konfirmasjon, dåp, bryllup og fødsel. Jeg er vant til at etter bryllup tar det lengst tid, men kunne aldri ha funnet på å etterspurt - og det er ei heller noe jeg savner.

Selv har jeg sendt ut senest 3 mnd etter begivenheten har funnet sted, men alt opp til 6 mnd er vel helt normalt.

I min manns familie er det vanlig med takkekort til alle man har fått presanger av til jul og bursdag, jeg synes det er overkill. Det er nok muligens en kulturell forskjell mellom våre hjemland, men jeg synes det er mye bedre å takke in person eller via telefon/Skype. Svigermor sender takkekort for å takke for takkekortet..

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 19:56   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.814
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg syns det er hyggelig å sende ut takkekort etter konfirmasjon, dåp og bryllup.

Når det er sagt tenker jeg at ingen kan forvente dette, bare man har fått en takk for gaven som er gitt. Og tidspunktet det sendes ut må da bare tilpasses når det passer for de som skal sende. Vi hadde konfirmasjon i begynnelsen av juni, takkekorta kom i oktober. Noen syns sikkert det var sent, dem om det.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 20:43   #13
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.716
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg prøver å smi mens jernet er varmt og sist det var aktuelt sendte jeg ut takkekort en uke etter konfirmasjonen til eldste. Folk fikk litt bakoversveis over det altså. Jeg bestilte da ferdige kort med et bilde som jeg tok på konfirmasjonsdagen.

Jeg etterspør aldri takkekort, men vet det er forventet etter fødsel, dåp, konfirmasjon og bryllup. Jeg er ikke vant med takkekort etter store dager.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 21:30   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.835
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Det er vanlig å sende takkekort etter bryllup og konfirmasjon. Jeg har aldri fått det etter dåp (tror jeg) eller store, runde bursdager som er grundig feiret, men så og si alltid etter å ha gitt barselgaver.

Kortene har kommet alt fra to uker til tre-fire måneder etterpå. Det har aldri ramlet meg inn å etterlyse takkekort, selv om jeg har forventet å få det.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 21:31   #15
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg synes takkekort er en selvfølge etter fødsel, dåp, bryllup, konfirmasjon, men jeg noterer meg at ikke alle er enig.
Jeg synes 2-3 måneder er en grei ventetid, gjerne lenger ved fødsel særlig, men jeg går ikke og tar tiden.
Jeg ville aldri etterlyst et kort.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 21:36   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Dette er vel en eldre person? Bare gjetter

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 21:54   #17
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Som follow up... Når ein finn to takkekort i ei skuff i underkant av åtte år etter eit bryllup, då later ein bare som ingenting, ja?

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 21:56   #18
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg synes takkekort etter konfirmasjon er obligatorisk, men "i sommer" er tidlig nok.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 21:59   #19
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.391
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Jeg ville definitivt ikke droppet takkekort selv om en har takket personlig, nei. Det er jo stas å få et bilde en kan henge på kjøleskapet. Et håndtrykk erstatter ikke det.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-06-15, 22:00   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål rundt takkekort

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Som follow up... Når ein finn to takkekort i ei skuff i underkant av åtte år etter eit bryllup, då later ein bare som ingenting, ja?

Jepp. :btdt:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no