Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bake med lite gjær

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-20, 14:49   #1
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Bake med lite gjær

Det ser ikke ut til at butikkene får inn gjær med det første og om de får det inn er sjansen liten får at jeg får kjøpt det.

Hvordan bake med lite gjær i deigen? Må rasjonere på det jeg har.
Ka jeg bake grove brød med 1 ts gjær i kald veske og la det heve på benken over natta?

Hva med bolledeig til kanelsnurrer?

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 14:51   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake med lite gjær

Det går helt fint. Se for eksempel denne tråden: http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=201028

Bolledeig har jeg ikke prøvd, men det burde jo fungere. Det har forøvrig vært masse fersk gjær i butikkene jeg har vært innom i det siste så det er tydeligvis ikke noe folk hamstrer.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 14:54   #3
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.271
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake med lite gjær

All deig kan langtidsheve.

Her er masse inspirasjon: https://matpaabordet.no/category/eltefrittbrod/ Mener det skal ligge noe eltefri/langtidshevet søtbakst på bloggen hennes og.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 14:54   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake med lite gjær

Tips til kaldheving av søt gjærdeig
https://trinesmatblogg.no/2016/12/ka...ot-gjaerbakst/

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 14:55   #5
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake med lite gjær

Ja, null problem å bruke lite gjær. Jeg bruker nesten utelukkende bare det. Sjekk matpåbordet. Hun som har den bloggen baker mye eltefritt. Kanelboller er også enkelt.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 14:55   #6
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bake med lite gjær

Jeg har ryddet i tørrvareskuffen og har oppdaget at vi ufrivillig har hamstret gjær. Dog ikke nå i forbindelse med korona, men gradvis, over tid. De pakkene er jo så små at de bare forsvinner innimellom alt annet rot.

Hadde du bodd i nærheten kunne jeg donert noen pakker, hvis jeg fant den gode måten å dele slikt smittefritt på.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 14:55   #7
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake med lite gjær

Jeg bruker bare 1/4 ts tørrgjær når jeg baker grytebrød. Da står deigen over natta.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 15:21   #8
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bake med lite gjær

jada, det går veldig fint. Vær bare obs på at hvis tørrgjær-posen har vært åpen en stund så kan den tape seg. Det er viktig at den lukkes skikkelig, og en åpen pose er ikke evigvarende. Kanskje en måned åpen?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 15:23   #9
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bake med lite gjær

Jeg har også flere pakker gjær liggende - så jeg kan sende deg en eske om du vil. Skal på posten i ettermiddag, så om du sender meg adressen din? (nb! ikke nyhamstret -- sjekk apokalypsetråden min! dette har jeg holdt på med i årevis!!)

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 15:47   #10
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bake med lite gjær

Så snille der er. Jeg har fire poser igjen så regner med jeg klarer meg en stund. Ellers takk for tilbudet.
Skal se etter fersk gjær, det var et godt tips

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 15:51   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bake med lite gjær

Jeg har bakt grytebørød fra Trines matblogg. Der bruker jeg 0,5 ts tørrgjør på ett brød. Oppskriften sier 0,33 ts. Hvis du har noe poser så holder det til mange brød.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-20, 16:33   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bake med lite gjær

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg har ryddet i tørrvareskuffen og har oppdaget at vi ufrivillig har hamstret gjær. Dog ikke nå i forbindelse med korona, men gradvis, over tid. De pakkene er jo så små at de bare forsvinner innimellom alt annet rot.

Hadde du bodd i nærheten kunne jeg donert noen pakker, hvis jeg fant den gode måten å dele slikt smittefritt på.

Det er visst noe vi også har mye av, skjønner ikke hvordan det skjedde.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no