Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-13, 09:41   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.874
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Det foregår noen spennende forsøk rundt om i forhold til turnuser og grunnbemanning. Kulturen med små stillingsbrøker er et resultat av at man skal få det til å gå rundt med lavest mulig grunnbemanning - da trenger man mange små rare brøker for å få turnusen til å gå opp. Øker man grunnbemanningen, blir det lettere, også med store brøker. Jeg vet om en kommune der de kjørte inn vikarbudsjettet i grunnbemanningen - fordi de hadde et sykefravært på næremere 10 %. resultatene foreløpig er veldig gode - sykefraværet har gått mye ned. det gjenstår å se hvovidt den trenden holder seg.

Når det gjelder forsøkene med nordsjøturnus, er jeg lit spent og litt skeptisk. De som arbeider i norsjøen jobber lange skift, men har fri fra andre pliket fordi de ikke oppholder seg i hjemmet i perioden. de behøver ikke lage mat og ta seg av familie og huarbeid når de er ute. Norsjøturnus når man bor hjemme vil jo bety lange dager og familie-/hjemmelogistikk samtidig, så det kan bli vrient, tror jeg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-13, 11:03   #2
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.184
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kvinner og deltidsjobbing - igjen

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

.

Når det gjelder forsøkene med nordsjøturnus, er jeg lit spent og litt skeptisk. De som arbeider i norsjøen jobber lange skift, men har fri fra andre pliket fordi de ikke oppholder seg i hjemmet i perioden. de behøver ikke lage mat og ta seg av familie og huarbeid når de er ute. Norsjøturnus når man bor hjemme vil jo bety lange dager og familie-/hjemmelogistikk samtidig, så det kan bli vrient, tror jeg.

Jeg har vært inne i et prosjekt der det jobbes oljeturnus i kommunehelsetjenesten, ved boliger med unge funksjonshemmede. Turnusen funket bra de første månedene, men med ganske tunge brukere (ofte 2:1-bemanning), mange ufaglærte, spesielt i helgestillingene ble belastningen så stor på det faste personalet at sykefraværet skjøt i været og de måtte gå tilbake til vanlig turnus.
Jeg tror ikke oljeturnus er løsningen i helsevesenet, både på grunn av belastningen på ansatte og med tanke på faglig forsvarlighet.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no