Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Dunket borti en støtfanger ...

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-10, 15:06   #61
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

OK. Det er vel mer jeg som er vant med at man ikke benytter ord som "idiotisk" og "ræva" om man forsøker å kommunisere med folk på en ok måte. Samtidig som at jeg ikke er vant med å bli beskyldt for å opptre uredelig, uærlig og gjøre meg selv til offer.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 15:28   #62
LiKa
Spent ?
 
LiKa sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 571
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Hehe, jeg skal ikke kommentere mer. Jeg syns nemlig det siste innlegget følger samme sporet.

-----------------

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 19:26   #63
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Herremin... Da er det ikke støtfangere lengre, men pengesluk. Så lenge det ikke påvirker sikkerhet eller kjøreegenskaper får heller plastikkdriten ha en bulk og en ripe. Tusenvis av kroner er det ikke verd å slippe å se riper i en plastikkting som vender ut mot elementene. Det er så mange bedre ting å bruke pengene på.




  Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 19:28   #64
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Til HI: Du har plikt til å sende inn skademelding. Du kan gjøre det nå og ha ditt på det tørre eller du kan vente og se om han krever noe.

Han har valgt å ta dette med ro og stole på deg. Du bør jo vise deg den tilliten verdig. Om bilen hans er gammel eller ny spiller nada rolle. Det er hans bil. Det er ikke opp til deg å si at du kan ødelegge den uten at det skal koste noe.

  Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 19:49   #65
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nope. Tuller ikke. En bil er en bruksgjenstand. Om det synes på bilen min at de som eier den holder den i teknisk god stand men har andre ting å bruke tid og penger på enn lakkert plast, så får du heller bare dåne så mye du vil bare du parkerer først. For å sjokkere videre så hender det at jeg lapper et klesplagg i stedet for å kjøpe nytt også. Laptopen min har skraper i lakken, hammeren min har hakk, og selv har jeg opptil flere arr. Men vi virker ganske bra selv uten mange poeng for utseende.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 19-02-10 kl 19:59.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 21:03   #66
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Herremin... Da er det ikke støtfangere lengre, men pengesluk. Så lenge det ikke påvirker sikkerhet eller kjøreegenskaper får heller plastikkdriten ha en bulk og en ripe. Tusenvis av kroner er det ikke verd å slippe å se riper i en plastikkting som vender ut mot elementene. Det er så mange bedre ting å bruke pengene på.


Jeg rygget på en bil i fjor vinter. En plastdings. Det kostet 7500,-

Jeg burde rygget på din bil, skjønner jeg.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 21:20   #67
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Jeg vile slappet av, Pelle. Han må så klart sjekke skaden nærmere raskt - innen rimelig tid som det så vakkert heter, og som dessverre er et ganske vagt begrep som gjør at nær alt kan bli advokatmat innen avtalerett. Men bevisbyrden er jo hans faktisk. Dere skrev ikke skademelding fordi HAN ikke ville. Og fordi det ikke var synlig skade. Du tok bilde (riktignok med mobil, men dog) som bekrefter dette. Klart at da må han ringe kjapt om det viser seg ta det likevel var noe; han kan ikke la det gå hele vinteren (på glatt føre) og så komme i april når han har vasket bilen og innser at det var visst en ripe likevel? Nei, det må skje uten hindring. Akkurat hvor lang tid han har på seg er altså ikke konkret, men noe mer enn noen få dager er nok riktig.

Han høres forresten ut som en som ikke er for nøye på ting, og når bilen ikke er ny så er det jo bare pes å skulle styre mer verksted og forsikring etc. Det kommer et punkt hvor man gir opp skjønnheten.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 21:48   #68
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg rygget på en bil i fjor vinter. En plastdings. Det kostet 7500,-
Jeg burde rygget på din bil, skjønner jeg.

Jepp. Hvis det hadde vært den forrige kunne du bare hjulpet meg å spikke en ny festeanordning til plastdingsen. Den hang på med en snedig plassert grankvist fra undersiden der festet var gåent. Satt like bra. Pris: 20 minutter fikling og en skrue.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 22:25   #69
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Til HI: Du har plikt til å sende inn skademelding. Du kan gjøre det nå og ha ditt på det tørre eller du kan vente og se om han krever noe.
.

Det er ingen som er pliktige til hverken skrive eller sende inn skademelding. Man kan heller ikke kreve av en motpart at de skriver/skriver under. (Heldigvis, i noen tilfeller, og dessverre i noen andre )

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 15:28   #70
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Hva er hjemmelen for at man er pliktig å sende inn skademelding? Kjekt å vite. Har aldri hørt om en slik regel før, men så har jeg heller ikke bulket før eller blitt bulket på.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 15:41   #71
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.166
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hva er hjemmelen for at man er pliktig å sende inn skademelding? Kjekt å vite. Har aldri hørt om en slik regel før, men så har jeg heller ikke bulket før eller blitt bulket på.

Tror ikke du har plikt, men det er lurt....
NAF om skademelding

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6508514

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 15:41   #72
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Nope. Tuller ikke. En bil er en bruksgjenstand. Om det synes på bilen min at de som eier den holder den i teknisk god stand men har andre ting å bruke tid og penger på enn lakkert plast, så får du heller bare dåne så mye du vil bare du parkerer først. For å sjokkere videre så hender det at jeg lapper et klesplagg i stedet for å kjøpe nytt også. Laptopen min har skraper i lakken, hammeren min har hakk, og selv har jeg opptil flere arr. Men vi virker ganske bra selv uten mange poeng for utseende.

For deg er bilen en bruksgjenstand. For andre kan den representere noe mer. Det må jo være den som eier en gjenstand som avgjør hvilken verdi den har for vedkommende. Jeg har glede av min bil som en bil - men det betyr noe for meg at den er i orden og hva slags bil det er. De fleste vil vel sikkert si jeg er noe opptatt av bil. Den er fremdeles ikke mer enn et fremkomstmiddel, men jeg kjører såpass mye at det har verdi for meg at den er sikker, driftsikker og komfortabel. Og gjerne har noen hyggelige fasiliteter som gjør mitt liv som bilist enklere.

Når jeg da først velger å investere så mye i en gjenstand som jeg gjør i en bil så mener jeg virkelig at det får være opp til meg om jeg ønsker å tillate andre å skade den eller ikke uten å betale for det. At andre har et annet forhold til sine biler er selvsagt helt ok.

Jeg har det samme forholdet til flere ting. Jeg kunne ikke tenkt meg å hatt en halv husvegg i en annen farge enn resten heller, enda det hadde beskyttet treverket like godt.

Nå var min kommentar til deg uansett ment som humor da, men siden den ikke ble tatt imot med så godt humør så får jeg heller svare skikkelig.

Det er for ordens skyld^2 også greit at andre maler sine hus med de farger de vil sålenge de ikke insisterer på å komme hjem til meg og male litt rundt slik de vil og insistere på at jeg skal være like blid.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 15:59   #73
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Jeg får lyst å "kjøre i ræva" (unnskyld uttrykket) på folk som skriver dems.


Seriøst: jeg hadde nok tenkt som HI

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 16:30   #74
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Har ikke lest hele tråden...

Det er ikke opp til deg å vurdere om man skal bytte skjerm på en gammel bil, om den er verdt det osv. En skade er en skade uansett hvordan bilen er og ser ut, og det er en foringnelse av en annen persons eiendel, forvoldt av deg.

Du kan jo håpe han ikke bryr seg om det, men vil han bytte del, så er det hans rett. Du kan jo evt tilby deg å betale en kompensasjon om det skulle bli aktuelt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 16:33   #75
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

LiKa: synes du overreagerer her. HI har da hele tiden gitt uttrykk for å ville gjøre opp for seg. Jeg skjønner godt at Pelle ønsker å bli ferdig med saken og ikke gå i årevis og vente på en regning på 5-10-20 000.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 17:16   #76
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

For deg er bilen en bruksgjenstand. For andre kan den representere noe mer. Det må jo være den som eier en gjenstand som avgjør hvilken verdi den har for vedkommende. Jeg har glede av min bil som en bil - men det betyr noe for meg at den er i orden og hva slags bil det er. (...)
Når jeg da først velger å investere så mye i en gjenstand som jeg gjør i en bil så mener jeg virkelig at det får være opp til meg om jeg ønsker å tillate andre å skade den eller ikke uten å betale for det. At andre har et annet forhold til sine biler er selvsagt helt ok.

For all del. Har da ikke sagt annet. Men fastholder at for meg er bilen en bruksgjenstand, og at jeg synes det er merkelig at "støtfangere" lages så skjøre. Jeg ser selvsagt hvorfor de ikke lages av armert betong heller, men funksjonelt sett vil jeg tro det hdde vært mulig å finne bedre materialer. Noe som var støtdempende og holdbart ved små dunk, og hadde sjokkabsorberende kollaps under større påkjenninger.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Nå var min kommentar til deg uansett ment som humor da, men siden den ikke ble tatt imot med så godt humør så får jeg heller svare skikkelig.
Det er for ordens skyld også greit at andre maler sine hus med de farger de vil sålenge de ikke insisterer på å komme hjem til meg og male litt rundt slik de vil og insistere på at jeg skal være like blid.

Beklager at jeg ikke så det. Ser ikke poenget her heller. Må ha en dårlig dag. Jeg sier da ikke du skal være like glad. Bare at jeg mener at det ikke er noe sjokk at sprø hardplast får sprekker når det sitter i den mest utsatte posisjonen på en bil, og at det derfor er grenser for hvor mye penger og prestisje jeg synes det er rimelig å investere i kosmetisk vedlikehold. Hver sin lyst, selvsagt, men det er mitt syn.

LiKa: Fint med ryddig holdning, men er du ikke litt i overkant ivrig etter å tolke HI på verste mulige måte?

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 20-02-10 kl 17:51.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 18:00   #77
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Ulvefar - de er jo konstruert sånn for at de skal gå istykker sånn at de fanger opp energien fra sammenstøtet så de inni bilen klarer seg.

Gamle dagers Mercedeser kunne man omtrent kjøre i en fjellvegg uten å få mer enn litt riper i lakken. De inni bilen ble det ikke noe igjen av, men bilen var like fin.

Nå er hele bilen full av dekompresjonssoner som fanger opp den energien og ødelegger bilen og redder menneskene inni.

Med unntak av tidlige elbiler. (Muligens nyere også, men det kjenner jeg ikke til.) Der løste man problemet med dekompresjonssoner ved å beregne å bruke dekompresjonssonen til den bilen man krasjet med. De var ikke så bra å kjøre på lastebiler med.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 18:01   #78
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Ok da - det er lørdag.

Støtfangerne er jo etterhvert også konstruert litt etter utseende også - bil har blitt litt mer enn en ren nyttegjenstand og støtfangerne er en del av et design.

Happy?

  Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 18:09   #79
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ulvefar - de er jo konstruert sånn for at de skal gå istykker sånn at de fanger opp energien fra sammenstøtet så de inni bilen klarer seg.(...)Nå er hele bilen full av dekompresjonssoner som fanger opp den energien og ødelegger bilen og redder menneskene inni. Med unntak av tidlige elbiler. (Muligens nyere også, men det kjenner jeg ikke til.) Der løste man problemet med dekompresjonssoner ved å beregne å bruke dekompresjonssonen til den bilen man krasjet med. De var ikke så bra å kjøre på lastebiler med.

Akkurat. Det var jo det jeg sa: At jeg vil tro det finnes bedre løsninger enn sprø hardplast for dette. Det er ikke mye av dekompresjonssonene som bygger på at festene til plastikken fanger opp støtet...

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-10, 18:23   #80
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dunket borti en støtfanger ...



Les innlegget over deg nå. Du fikk seieren.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no