Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Erfaringer fra Polen-tur (Stavanger-FP, take notice)

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-11, 09:52   #1
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Erfaringer fra Polen-tur (Stavanger-FP, take notice)

Jeg er litt forelsket i Polen. Hvem ante at det var der man kunne kombinere en Rivieraferie med strandpromenade og sydenfølelse med den billigste shoppingen, superservice, de hyggeligste menneskene, kultur, historie og spennende aktiviteter? Sopot/Gdansk anbefales varmt for en ekstrem billig luksusferie.

Man må vel bare elske en by (Gdansk) de de lager en egen gate der de samler kun de mer kostbare ravbutikkene og så en ting til; bybiblioteket.

Jeg er litt treg med egne bilder, men synes dere (og Polen) fortjener fremvisning:


Mariackagaten, med ravbutikker, biblioteket og en koselig utepub for parkering av de med trøtte ben.

Det store ærverdige Spahotellet rett ved stranden i Sopot.

Polsk arkitektur i hovedgaten i Sopot.

Oversiktsbilde over sentrum av Sopot, som minnet meg om en blanding av Brighton, en italiensk rivieraby og Riga.

Sopot var en rikmannsplass, men det er ikke ofte jeg leier luksusleilighet til 700 kroner natten.

Jeg vil påstå at det er ideelt for venninnetur, familietur, og som noen tydeligvis hadde oppdaget, guttetur. (Ved ankomst til leiligheten: "I put some beers in the fridge for you, because, you know - this is Poland.") Spa, butikker, kafeer, flotte hotell og bedre shopping enn forventet selv om det utvalget domineres av ravprodukter.

Jeg var virkelig utrolig positivt overrasket over Polen. Det jeg hadde lest om Polen som ferieland, utenom den kulturelle delen, var en gammel artikkel fra VG. Den var lite oppløftende, men det hadde tydeligvis skjedd mye siden den gang. Det eneste som fremdeles var gjenkjenbart var at engelsk fremdeles ikke er vanlig, de kan tysk og fransk, og så er jo det en hel del som snakker norsk eller svensk.

Været er ikke så stabilt som hvis man er litt lenger sør, men ett hakk opp fra Norge er det helt klart. De dagene det ikke er så varmt er det jo veldig mange alternativer til å ligge på stranden. I tillegg har de fleste hoteller og leiligheter små svømmebasseng eller spa. Strendene er nydelige, men Østersjøen er ikke så ren som Nordsjøen, sånn er det bare. Men som sagt, utvalget av spa og basseng er stort, og vi koste oss veldig på stranden uansett.

Det er jo ikke langt å kjøre, men det var heller ikke langt med fly. Flyturen var satt opp til 1 t 40 min, hjem brukte vi 1 t 20 min. (Stavanger - Gdansk). Flyplassen var 10 minutter unna både Sopot og Gdansk. Billettprisen 1200 kroner for 5 personer, tur/retur.


Det var lite og ingenting som minnet om østblokkland. Når vi trengte hjelp eller spurte om noen var folk vennlige og hjelpsomme. De få gangene vi opplevde litt klomsete service var helt tydelig kun fordi de hadde opplæring av sommervikarer. Vi følte heller at vi ble nærmest bært på hendene.

Menyer på restauranter er oftest på polsk, og selv når det er bilder i menyen kan man være uheldig og tro at man bestiller sjokoladeis men ende opp med kakao med krem. (). Vi likte maten godt, men la merke til at maten i Sopot var bedre enn i Gdansk. Vi testet ikke voldsomt ut, men utvalget var ihvertfall veldig stort. Jeg likte spesielt godt vegetarrestaurantene, maten der var lekker og god.

Gdansk, Sopot og Gdynia er nesten én by, de kaller de De tre byene. Det tar noen få minutter med tog mellom byene. Togene går ofte, hvert 5 - 20 minutt ,avhengig av tid på dagen.


Sist redigert av Balanse : 17-06-11 kl 11:01.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:55   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Kult at du skulle skrive om det akkurat nå, for min mor var nettopp i Gdansk og sa det var aldeles fantastisk! Byen er perfekt for feks. veganere, så jeg vil absolutt dra dit. Norge er jo et u-land når det gjelder sånt, der er Polen (og de fleste andre land) kommet milevis lenger frem. Jeg forelsket meg i bildene hennes (samme bilder som deg + tusen flere) og har utrolig lyst å dra!
Hun sa det samme som deg, altså at alt var så flott og moderne og at det var superbillig å spise ute der. Nesten latterlig billig, faktisk. Og at hun ble utrolig overrasket over hvor mange vegetarrestauranter det var der og hvor stort vegetarutvalget var i butikkene. *drømme*
Men at man kunne slite litt språkmessig siden det ikke var mange som snakket (eller ville snakke) engelsk. Mange ble regelrett sure når mamma spurte om noe på engelsk i butikkene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:59   #3
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Dra, Dixie! Bestiller du en billett til rett etter skolestart er det nesten billigere enn bussen til byen.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:59   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Men du, 1200,- kroner for flybilletter tur-retur for 5 personer fra Stavanger, er du seriøs? Det er jo gratis?!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:04   #5
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Mange ble regelrett sure når mamma spurte om noe på engelsk i butikkene.

Så rart! Vi opplevde bare ekstrem vennlighet og hjelpsomhet. Søsteren min tok turen til Gdansk alene en dag, og et reisefølge mistet sitt eget tog for å forsikre seg om at hun fant frem til sitt. Når jeg traff folk som ikke snakket engelsk ble jeg gjerne fulgt et stykke ned i gata fordi de visste om noen som snakket engelsk i restauranten lenger nede, eller de gikk og hentet noen som snakket engelsk. I tillegg var alle velvillig innstillt til å tolke mitt egenkomponerte tegnspråk og onomatopoetikon.


Flybillettene er ekstremt billige, det er så jeg fikk dårlig samvittighet fra et miljøståsted.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:04   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Signerer deg Balanse. Var i Krakow i mars og skal til Warzawa i august. Gdansk har jeg også hørt utrolig mye bra om, så dit må jeg komme meg. Ligger reisebrev fra Krakow i bloggen min.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 17-06-11 kl 10:36.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:08   #7
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Vi har også oppdaget Gdansk via venner. Så det blir nok vårt neste planlagte feriemål.

Kan du skrive litt om priser på forskjellig?

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:09   #8
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.880
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Jeg har vært i Krakow, Warzawa og en kjapp tur innom Gdansk. Jeg synes det var flott alle plassene, vil gjerne tilbake engang sammen med mine kjære.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:09   #9
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Sopot er utrolig flott. Det var vel her de gamle kommunistpampene koste seg.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:14   #10
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Vi har også oppdaget Gdansk via venner. Så det blir nok vårt neste planlagte feriemål.

Kan du skrive litt om priser på forskjellig?

Jeg likte Gdansk veldig godt, men for tur med barn vil jeg anbefale Sopot. Der er det mye grøntområder og lekeplaser, strand og en koselig strandpromenade, mens Gdansk er mer by og trafikk. Som sagt, det var veldig enkelt å ta turen fra Sopot til Gdansk. de fleste hoteller og leiligheter ligger maks 5 min fra en jernbanestasjon, og det tar få minutter med toget. Billettpris på toget var 6 - 7 kroner.

Prisene på det meste var generelt veldig lave, med unntak av elektronikk og leker. Noe spesielt du er interessert i? Man spiser gjerne god middag med dessert fra 60 kroner per person, en Pepsi Maxboks kostet 6 kroner i butikken og 9 på kafé.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:16   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Jeg skal lufte tanken for min bror og svigerinne, og mamma. Har lyst til å reise sammen med dem, da blir det en ordentlig veganertur med restauranter for "slike som oss" og masse shopping.
Er det regler for hvor mye matvarer man får lov å ta med seg hjem, når det ikke er kjøtt? Vi skal hamstre vegansk pålegg og andre matvarer. Er det kvoter på sånt?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:16   #12
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Sopot er utrolig flott. Det var vel her de gamle kommunistpampene koste seg.

Sikkert. Jeg følte meg forresten både rik og fattig i Polen, vi var som regel de mest shabby overalt i våre enkle ferieklær. Det er nok fremdeles en ferieby for de pengesterke polakkene.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:34   #13
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Viktig tips: Ikke veksl til euro, ta med zloty. De vil helst ikke ha euro, fordi kursen og prisene gjør at alt blir opptil 4 ganger dyrere med euro.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 12:32   #14
Veritas
Det norske
 
Veritas sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.536
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Nå fikk jeg skikkelig lyst til å reise dit.

__________________
04 ~ 07
Veritas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 14:26   #15
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Flyselskap?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 14:48   #16
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Flyselskap?

Wizzair.no

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 14:56   #17
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Kjempebra reisereportasje, Balanse!

Hadde ikke tenkt på Polen som familiereisemål, men det endret du på! Hørtes jo virkelig veldig bra ut!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 15:01   #18
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Var i Wroclaw i fjor, fløy også med Wizzair. Vår erfaring var også at det er veldig billig og masse hyggelige folk i Polen. Anbefales.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 15:05   #19
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Er det regler for hvor mye matvarer man får lov å ta med seg hjem, når det ikke er kjøtt? Vi skal hamstre vegansk pålegg og andre matvarer. Er det kvoter på sånt?

Jeg aner ikke hvordan det er med regler for mat, men mistenker at du finner det på toll.no. Jeg kan ihvertfall si med sikkerhet at du får ikke med deg armbrøst gjennom sikkerhetskontrollen på Lech Walesa flyplassen.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 15:07   #20
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer fra Polentur (Stavanger-FP, take notice)

Ja, og så var jeg inne for å bestille billetter til ny tur i høst, men alle billigbillettene til under 100 kr er utsolgt fra Stavanger. Nå er det 400 - 900 kroner hver vei. Fra Bergen og Sandefjord var de fremdeles å oppdrive. Det er mange polske her i Rogaland, i tillegg til at nesten en tredel av mine bekjente har vært eller reiser snart, så flyene fra Stavanger er nok fulle tidlig.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no