Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-08, 15:32   #1
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Lånte nettopp en nydelig tegneserie på biblioteket. Tittel "The ARRIVAL"
av Shaun Tan.

Anmeldelse på baksiden: "The Arrival is perfectly infused with fantastical / surrealistic imagery to capture the wonder and confusion of the immigrant experience. A magical river of strangers and their stories"

http://www.shauntan.net/books.html

The Arrival is a migrant story told as a series of wordless images that might seem to come from a long forgotten time. A man leaves his wife and child in an impoverished town, seeking better prospects in an unknown country on the other side of a vast ocean. He eventually finds himself in a bewildering city of foreign customs, peculiar animals, curious floating objects and indecipherable languages. With nothing more than a suitcase and a handful of currency, the immigrant must find a place to live, food to eat and some kind of gainful employment. He is helped along the way by sympathetic strangers, each carrying their own unspoken history: stories of struggle and survival in a world of incomprehensible violence, upheaval and hope.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg the-arrival11.jpg (33,5 KB, 14 visninger)
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 09:45   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Takk for tips, det skal sjekkes ut!

Mine absolutte favorittegneserier er mange åpenbare som Sandman, Fables, Astro City, Sin City, Preacher og The Last Man.

Ellers er Usagi Yojimbo, Bone, Stranger than Paradise veldig søte og fine.

Manga har jeg liksom ikke kastet meg helt på, men Nausicäa of The Valley of The Wind er veldig bra.

Det har også vært tråder fra tidligere, her og her hvor det har kommet mange bra tips.

Hvilken genre liker du best, forresten?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 09:50   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ellers er Usagi Yojimbo, Bone, Stranger than Paradise veldig søte og fine.

Bone!

Takk for tipsene. Jeg er ikke så oppdatert lenger, merker jeg. En klassiker jeg vil anbefale er Maus, som handler om livet som jøde under annen verdenskrig. Den er veldig flott og stilrent tegnet, og svært gripende.
Ellers er jeg en fan av Jason (norsk), egentlig alt. Den prisbelønnede "Vent litt" er fantastisk melankolsk. Og hans debut "Lomma full av regn" fikk meg hekta.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 09:53   #4
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.490
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Kan dere fortelle meg litt mer om hva dette Bone og Sandman-greiene er? Tegneserier, men hva mer? Hva handler det om, feks? Jeg lurer på om det er noe for meg.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 09:56   #5
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Bone!

Takk for tipsene. Jeg er ikke så oppdatert lenger, merker jeg. En klassiker jeg vil anbefale er Maus, som handler om livet som jøde under annen verdenskrig. Den er veldig flott og stilrent tegnet, og svært gripende.
Ellers er jeg en fan av Jason (norsk), egentlig alt. Den prisbelønnede "Vent litt" er fantastisk melankolsk. Og hans debut "Lomma full av regn" fikk meg hekta.

Ah! Maus har jeg egentlig tenkt å kjøpe for lenge siden, men glemt det av.

Og så må jeg oppdatere Batman og Ultimate Spiderman. Hm. Hm. Jeg tror jeg må stikke på Outland i lunsjen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 10:02   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.951
Blogginnlegg: 837
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Kan dere fortelle meg litt mer om hva dette Bone og Sandman-greiene er? Tegneserier, men hva mer? Hva handler det om, feks? Jeg lurer på om det er noe for meg.

Bone handler om tre kjøttbein-lignende figurer (jadda!) som forviller seg bort fra Boneville og havner i en mystisk dal, hvor de blir viklet inn i en kamp mellom det gode og onde. Tegningene er enkle svart-hvitt-tegninger, og handlingen er både fantastisk og absurd. Men jeg ble i alle fall svært avhengig.
Sandman handler om drømmenes konge, Sandman, og innflytelsen av drømmer på livene til mennesker, og drømmenes egne liv. på en måte. Neil Gaiman er forfatter av serien, mens forskjellige tegnere står for det grafiske.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 10:05   #7
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Bone handler om tre kjøttbein-lignende figurer (jadda!) som forviller seg bort fra Boneville og havner i en mystisk dal, hvor de blir viklet inn i en kamp mellom det gode og onde. Tegningene er enkle svart-hvitt-tegninger, og handlingen er både fantastisk og absurd. Men jeg ble i alle fall svært avhengig.
Sandman handler om drømmenes konge, Sandman, og innflytelsen av drømmer på livene til mennesker, og drømmenes egne liv. på en måte. Neil Gaiman er forfatter av serien, mens forskjellige tegnere står for det grafiske.



@Wix: Om du har lyst å sjekke ut hele «voksentegneseriegenren» så kanskje Fables er et sted å starte? Den er jo veldig spennende, selv min mor er helt hektet på denne.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 10:37   #8
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Sitat:

Det har også vært tråder fra tidligere, her og her hvor det har kommet mange bra tips.




Takk for tips, skal sjekkes ut her også. Jeg fikk forresten vite av biblioteket at de mest populære seriene befinner seg på lager og at man må spørre etter dem. De blir visst raskt stjålet.

Liker mye rart, men Alvefolket var populært da jeg var yngre, som voksen liker jeg enda godt Thorgal. Finnes kun på dansk tror jeg. Har alle 29 album. Sandman kan jeg godt lese en gang til også.

Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 10:56   #9
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Jimmy Corrigan av Chris Ware. En krønike om fremmedgjorthet, ensomhet og fraværende/dårlige farsfigurer gjennom flere generasjoner.

Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 11:59   #10
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Jimmy Corrigan av Chris Ware er et kjempetips; og kjøp den for all del i hardcover.

Den siste tegneserien som har virkelig har imponert meg er Criminal av Ed Brubaker and Sean Phillips, særlig den siste samlingen; Vol. 3 The Dead and The Dying (det er ikke nødvendig å lese dem i rekkefølge); hardkokte, og ganske triste, kriminalhistorier; jeg syns de føles litt som Elmore Leonard, men uten humoren.

Neste på handlelisten min er Echo av Terry Moore (Strangers In Paradise); den har jeg ganske store forventnigner til. Har noen her lest den?

Ben "It's a bird! It's a plane!" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 12:17   #11
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Gleder meg til å ta fatt på noen nye serier. Har vell vært ett 10år der det har blitt mest bøker og jeg visste ikke helt hvor jeg skulle begynne igjen.

the Great Capacity of Chninkel av Van Hamme og Rosinski anbefales også. Samme forfattere som Thorgal, men likevell helt annerledes.

Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 12:17   #12
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Siden jeg jobber i tegneserieforlag så kan jeg jo nevne bokklubben vår; www.serieverket.no der finner du en bøling med prisbelønte serier (inkludert Bone i farger). Godt innmeldingstilbud er det også. Kzy75, hvis du likte Alvefolket så sjekk www.univers.no, alle de norske bøkene tilgjengelige for 20 kr stykket, men kun ut året da mister vi rettighetene så vi må tømme lageret. Bok 4 er desverre tom på lager, men vi har de andre 25 inne. Mulig jeg kan finne et eks av bok 4 til deg dersom du slår til på resten av serien, tror kanskje jeg har det liggende i et skap.


Sist redigert av Juste : 22-10-08 kl 13:25.
Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 12:33   #13
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Ja, de vil jeg kjøpe. Kjempe godt tips. Fra når tror du datteren min på 7 år kan lese dem. Det står fra 15 år på sidene deres. Det er så mange år siden jeg leste dem at jeg husker ikke helt innholdet. Datter og mann er for øyeblikket ivrige på rollespill for barn - løper rundt i skogen og leker viking og alver så dette er jo perfekt for henne. Kan du ikke høre hva andre hos deg synes er aldersgrense? Hun er ikke så vant til tegneserier enda.

Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 13:21   #14
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Ja, de vil jeg kjøpe. Kjempe godt tips. Fra når tror du datteren min på 7 år kan lese dem. Det står fra 15 år på sidene deres. Det er så mange år siden jeg leste dem at jeg husker ikke helt innholdet. Datter og mann er for øyeblikket ivrige på rollespill for barn - løper rundt i skogen og leker viking og alver så dette er jo perfekt for henne. Kan du ikke høre hva andre hos deg synes er aldersgrense? Hun er ikke så vant til tegneserier enda.

Det med 15 år er bare tull, det er lagerstyringsprogrammet vårt som lager rare kategorier Dersom hun er glad i å lese kan hun fint lese de fra 7-8 års alder, de er langt fra skumle.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 23:15   #15
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Den første mini-serien med Book of Magic er fantastisk. Også skrevet av Neil Gaiman:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Books_of_Magic
En super spin-off serie fra Sandman er Lucifer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lucifer_(DC_Comics)

Begge disse to er som Sandman: de omhandler tema som er ganske voksne sånn rent intellektuelt sett, men er også veldig underholdende sånn rent barnslig sett.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 23:21   #16
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Hvilke tegneserier for voksne anbefaler dere?

Har lånt Book of Magic på biblioteket, men med en liten baby i senga så sovner jeg alt for raskt dessverre. Skal lese litt nå faktisk

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no