Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-21, 13:37   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Hva er det jeg kan kjøpe i år, plante i halvskygge/kvartskygge og få bær på så fort som mulig? Og som ikke er vanskelige eller krevende? Hva ville dere valgt? Gjerne bær som kan spises rett fra busk og også saftes eller syltes. Bor på sørlandet, om det har noe å si...

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 13:40   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Bringebær er jo enkelt, men sprer seg fort. Stikkelsbær er også ganske enkelt. Om de trives i skygge vet jeg dog ikke.
Bjørnebær ville jeg unngått. Piggene er bittesmå og veldig tallrike, og den sprer seg veldig fort. Ihvertfall den ville varianten jeg kjempet en evig kamp mot i hagen i England.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 13:48   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Røde stikkelsbær er knallgode! Litt søtere enn de grønne, og kan både spises rett fra busken og syltes.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 13:49   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Røde stikkelsbær er knallgode! Litt søtere enn de grønne, og kan både spises rett fra busken og syltes.

De er også gode i kaker/pai.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 14:11   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Jeg har bestilt meg drømmebær. Tror jeg det het. Men bringebær og solbær er veldig takknemlige bær. Stikkelsbær og rips også. Bær er takknemlig hage»fyll». De levere og leverer uten å trenge masse stell.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 14:19   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Bringebær og bjørnebær er helt klart det jeg har villet hatt - Stikkelsbær er jo en slik "enten-eller-bær" (mange som ikke liker)

Rips er jo helt fantastisk godt da - solbær like så.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 14:30   #7
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Rips tar flere år før det monner. Det er vel 5-6 år siden jeg plantet buskene mine, og det begynner å bli OK nå, men et par av buskene er fortsatt stusselige.

Bringebær går nesten med en gang. Jeg kjøpte billige busker på tilbud sent på høsten etter ombygging av huset. Han på hagesenteret var ikke så optimistisk til om jeg fikk noe særlig bær. Det var masse bær allerede første sommer!

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 14:48   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Jeg legger inn et argument for hageblåbær. Gode bær og så blir bladene røde om høsten, så de er dekorative.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 14:53   #9
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Jeg liker godt rips, brimgbær og solbær. Jeg vet ikke om de trenger mye eller lite sol. Hva du sakl ha kommer litt an på hvor mye du skal ha? Det skal litt til før det monner noe med tre-fire bringebærbusker, mens en ripsbusk etter hvert bærer mye.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 15:28   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Det vi har og som vi bruker er rips, bringebær og røde stikkelsbær så jeg ville valgt det. Ripsen spredte seg raskt, fra tre bittesmå busker til et stort ripskratt med mer bær enn vi rekker bruke hvert år. Vi har også hageblåbær/amerikanske blåbær, men i motsetning til Blå synes vi bærene er kjedelige og smakløse og har aldri brukt dem til noe (annet enn første året vi bodde her hvor vi testet ut litt forskjellig uten at noe falt i smak). Blåbærbuskene er dekorative da, det er sant, og derfor blir de værende.
Jeg liker godt solbærsyltetøy så når tilbygget vårt er ferdig og vi skal ordne opp i den delen av hagen de har ramponert under byggingen tror jeg det er store sjanser for at det blir solbærbusker også.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 15:31   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags bærbusker vil jeg ha?

Hvis du tenker blåbær så må du ha minst to ulike busker som krysspolinerer. De blir ofte ikke veldig store.

Jeg elsker solbær så det er et must for meg. Har ellers rips, stikkelsbær og bringebær. I år har jeg prøvd å ta masse stiklinger, så kanskje jeg får MANGE busker. Jeg har også fått noe som heter Jostabær som jeg gleder meg til å prøve få bær på.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no