Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Minidrivhus inne?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-21, 10:47   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minidrivhus inne?

Jeg vurderer å kjøpe et minidrivhus å ha innendørs frem til at plantene kan plantes ut. Jeg må ha det i stuen så det må være pent og det må ta liten plass når det ikke brukes. Det bær også ha plass til planter som blir 30 cm høye eller høyere. Noen som har minidrivhus inne eller som kanskje vurderer å kjøpe selv?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 10:59   #2
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Hvorfor trenger du minidrivhus inne? Jeg ville heller gått for et litt pent stativ med plantelys.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 12:20   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.160
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Vet ikke om dette er pent nok? https://www.biltema.no/fritid/hage/p...6-l-2000045000

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 12:25   #4
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.459
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Hva skal du ha i minidrivhuset?

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 12:26   #5
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Du trenger ikke drivhus inne. Av (dårlig) erfaring, vokser plantene alt for fort i drivhus inne, jeg tror de har det bedre uten.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 12:30   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Nei, det nok ikke nødvendig med drivhus inne. Det kan være greit med litt drivhuseffekt når frø skal spire (jeg legger ofte glad-plast over pottene), men det bør fjernes når frøet har spirt. Du trenger nok lys inne, og særlig i kombinasjon med varmt. Det er supernyttig å ha minidrivhus på veranda/ute, siden vi jo vet at været er litt ymse, men det kommer jo litt an på hva du planlegger å så/ha der?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 12:48   #7
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Nei, det nok ikke nødvendig med drivhus inne. Det kan være greit med litt drivhuseffekt når frø skal spire (jeg legger ofte glad-plast over pottene), men det bør fjernes når frøet har spirt. Du trenger nok lys inne, og særlig i kombinasjon med varmt. Det er supernyttig å ha minidrivhus på veranda/ute, siden vi jo vet at været er litt ymse, men det kommer jo litt an på hva du planlegger å så/ha der?

Hvorfor skal det fjernes når frøet har spiret? Vi har kjøpt et bittelite drivhus som vi har planer om å eksperimentere litt med utover våren, så sugert il meg de tipsene jeg kan få.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 12:56   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Hvorfor skal det fjernes når frøet har spiret? Vi har kjøpt et bittelite drivhus som vi har planer om å eksperimentere litt med utover våren, så sugert il meg de tipsene jeg kan få.

Planter trenger lys og varme for å vokse, og ute i naturen får man som regel mer lys enn varme. Derfor starter plantene innendørs for å få norsk sommertemperatur, men det er altfor lite lys. Da reagerer plantene med å strekke seg noe voldsomt for å komme opp til lyset, og resultatet blir noen lange bengler av noen hengslete planter, som ikke er spesielt motstandsdyktige mot sykdommer.

Jeg gjør som Magica - dekker med plastklokke eller plastfolie ved spiring, og har dem ellers i et kjølig rom med mye lys.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 13:01   #9
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Takk! Det var nyttig info. Da må jeg tenke på neste steg, for på kjøkenet hvor de står er det absolutt ikke kjølig.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 13:06   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Jeg spirte mine tomater, chili og aubergine på badet, i potter med plastlokk og i mørket. Når de har spirt skal de raskt ut i lyset, men kan godt få det litt kjøligere. Det er ikke helt mulig hos meg, så de må stå på stua. Noen ekstra drivhuseffekt trenger de nok ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 14:01   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Jeg har dem i vinduskarmene. Jeg har 40 år gamle trekkfulle vinduer og det er 3 grader kaldere der enn i rommet, minst.

Npr det blir mørkt ute setter jeg dem under lys til det e tkveld, og tilbake i vinduet ved leggetid så de nyter glede av dagslyset før jeg står opp

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 14:22   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Hvorfor skal det fjernes når frøet har spiret? Vi har kjøpt et bittelite drivhus som vi har planer om å eksperimentere litt med utover våren, så sugert il meg de tipsene jeg kan få.

Det er også fordi det blir veldig fuktig og «muggent» under plast og fordi som nevnt her at når frøet først har spirt, så er det lurt om det står litt kaldere slik at det vokser seg sakte men robust opp. Ekstralys er veldig lurt, jeg orker vanligvis ikke styre så mye med det og bruker vinduskarm i kaldt rom. Når det blir enda mer vår så blir jo dagene lengre og lysere også.

Men et slikt minidrivhus får jo enda mer nytte når plantene begynner å bli litt større og er varmekjære, slik som f.eks basilikum og tomat/paprika, i sin største vekstperiode så trives de helt klart i drivhus.

Så med et bittelite drivhus ville jeg brukt det til å spire i, og så flyttet spirene ut. Jeg spirer alt på badet på varmtvannstanken (veldig varm), da de færreste frø krever så mye lys for å spire. Dessuten står lyset på.

Det har jo litt å si hva dere planlegger å så for noe da!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 14:41   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Jeg har tenkt at der er for kaldt inne hos oss og at det er for lav fuktighet. Vi bor i trekkfullt hus som varmes opp av el-ovner eller vedfyring = veldig tørr luft. Kanskje at det ikke er så varmt er en fordel? Men luftfuktigheten er alltid en utfordring med planter og jeg tenkte at jeg kunne få et bedre klima inne i et drivhus.

Slik det har vært tidligere så har mye dødt bare for at det har tørket ut noen dager når jeg ikke har vært hjemme og da har jeg mistet gleden med å plante inne. Det var ikke fremst pga lys jeg tenkte drivhus, jeg hadde ikke tenkt å bruke lampe. Jeg har plasser i stuen med masse lys og plasser som er relativt mørke.

Jeg har fremst tenkt å så urter, salat, kanskje tomater, karse og blomster.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 14:56   #14
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Pelen, jeg anbefaler denne her, som har godt lys og undervanningsbrett: https://plukkselv.no/produkt/hage/sa...ning-stor-sort

Jeg bor også i et trekkfullt hus med ved- og strømfyring.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-21, 16:09   #15
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.459
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Minidrivhus inne?

Kjøp det som Luftslottet anbefaler, så kjører du på med clingfilm fra du sår til det spirer og så tar du det av og lar det vokse? I den første perioden skal vel det meste ha mye lys og temp melllom 13 og 18 grader? Jeg har i alle fall fått god uttelling med å plante mine frø på soverommet mitt i januar/februar med ekstra vekstlys og ingen varme på, så det er rundt 16-18 grader.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no