Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Det er den tiden på året ...

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-24, 23:41   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Av alt språkrådet finner på å sysle med… de godkjenner all verdens snåle greier fordi folk liksom sier det. Kan de ikke fikse det der sånn at det man bruker blir rett?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-24, 11:17   #22
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Kan vi ikke bare skrive fastelavn som det heter da? :enkel:

Vi skriver jo både navn og favn, ikke naven og faven ..?

Vis du sier naven så synes jeg du skal få lov til å skrive det slik og, ja!

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 12:38   #23
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Kan vi ikke bare skrive fastelavn som det heter da? :enkel:

Vi skriver jo både navn og favn, ikke naven og faven ..?

Men om man sier fastelaven? Jeg skriver jo navn og favn fordi jeg sier det. Mens jeg sier fastelaven og ikke fastelavn.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 12:54   #24
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men om man sier fastelaven? Jeg skriver jo navn og favn fordi jeg sier det. Mens jeg sier fastelaven og ikke fastelavn.

Man sier jo så mangt. Jeg skriver "de", men sier "di". Skriver "psykisk", men sier "sykisk". Jeg sier "biblotek", men skriver "bibliotek". Og tenker å fortsette praksisen, fram til rettskrivingsreglene eventuelt endres. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være annerledes med fastelavn. Det er nå engang slik det staves.

Underlig nok har folk tilsynelatende like store problemer når retttskrivingsreglene endres, og det plutselig blir tillatt å skrive f.eks "jus" og "sørvis", enda det er valgfritt (men det trenger selvsagt ikke være de samme folka da).

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 19-02-24 kl 13:02.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 13:07   #25
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Man sier jo så mangt. Jeg skriver "de", men sier "di". Skriver "psykisk", men sier "sykisk". Jeg sier "biblotek", men skriver "bibliotek". Og tenker å fortsette praksisen, fram til rettskrivingsreglene eventuelt endres. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være annerledes med fastelavn. Det er nå engang slik det staves.

Underlig nok har folk tilsynelatende like store problemer når retttskrivingsreglene endres, og det plutselig blir tillatt å skrive f.eks "jus" og "sørvis", enda det er valgfritt (men det trenger selvsagt ikke være de samme folka da).

Jeg skriver det som det skal skrives, men jeg klarer ikke å bry meg om andre velger å skrive fastelaven i stedet for fastelavn. Man er bare forskjellig, rett og slett.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 13:21   #26
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Men du klarer å bry deg om at andre reagerer på det, tydelivis nok til å gå inn og kommentere det over ei uke etter at det sist var aktivitet i tråden.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 13:25   #27
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men du klarer å bry deg om at andre reagerer på det, tydelivis nok til å gå inn og kommentere det over ei uke etter at det sist var aktivitet i tråden.

Da har jeg tydeligvis ikke vært inne i den på en uke for den sto som ulest, for jeg legger iallfall ikke merke til når den sist ble skrevet i. Jeg syns bare eksemplet ditt var litt merkelig rett og slett så jeg følte bare for å kommentere det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 19:23   #28
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det heter heller ikke St. Hans. Sånn mens vi snakker om sånt. Det er oppkalt etter ham, ja, men på norsk skrives det sankthans. Med liten s.

Egentlig heter sommersolverv, selv om den ble flyttet noen dager og gitt et nytt navn. Jeg tror ikke på helgener såh. Det er det vel bare katolikkene som gjør, eller? Jeg tror på sykliske hendelser. De er observerbare.
Hilsen Rytter Kjepphest.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 19:31   #29
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Egentlig heter sommersolverv, selv om den ble flyttet noen dager og gitt et nytt navn. Jeg tror ikke på helgener såh. Det er det vel bare katolikkene som gjør, eller? Jeg tror på sykliske hendelser. De er observerbare.
Hilsen Rytter Kjepphest.

Det er jo forskjell på sankthans og sommersolverv! Det ene er 24. juni (jepp, ikke 23., det er kvelden) og det andre er enten 21. eller 22. juni.

Sommersolverv er den lyseste dagen i året.
Sankthans er en dag til minne om St. Johannes.
Det er to ulike ting.


Sist redigert av Hyacinth : 19-02-24 kl 19:50.
Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 19:47   #30
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Man sier jo så mangt. Jeg skriver "de", men sier "di". Skriver "psykisk", men sier "sykisk". Jeg sier "biblotek", men skriver "bibliotek". Og tenker å fortsette praksisen, fram til rettskrivingsreglene eventuelt endres. Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være annerledes med fastelavn. Det er nå engang slik det staves.

Underlig nok har folk tilsynelatende like store problemer når retttskrivingsreglene endres, og det plutselig blir tillatt å skrive f.eks "jus" og "sørvis", enda det er valgfritt (men det trenger selvsagt ikke være de samme folka da).

Enig i alt, men sier du virkelig biblotek?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 19:51   #31
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg skriver det som det skal skrives, men jeg klarer ikke å bry meg om andre velger å skrive fastelaven i stedet for fastelavn. Man er bare forskjellig, rett og slett.

Men dette er et flisespikkerforum, altså for folk som bryr seg. Og det skrives fastelavn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 20:00   #32
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Enig i alt, men sier du virkelig biblotek?

Hva ellers? Med en tydelig i? Ikke på min kant av landet.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 20:03   #33
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men dette er et flisespikkerforum, altså for folk som bryr seg. Og det skrives fastelavn.

Det sier jeg også. Men jeg staver, etter å ha kontrollert meg noen ganger, det rett altså, men jeg sier biblotek

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 20:04   #34
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Enig i alt, men sier du virkelig biblotek?



Mamma sier det med trykk på første stavelse, bibb-lotek. Jeg har i det minste trykket på siste stavelse.

Komfirmasjon er det også veldig mange som sier, uten å insistere på å skrive det slik, eller til og med komformasjon eller komfemasjon. Altså, det er veldig mye vi uttaler litt annerledes enn det staves. Og da har vi jo ikke engang begynt på dialektene.

Og du har rett, det er en grunn til at innlegget ble postet nettopp i flisespikkerforumet (jeg vurderte såpekassetråden, men ikke "i krise og sorg" liksom )

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 19-02-24 kl 21:31.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 20:35   #35
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Hva ellers? Med en tydelig i? Ikke på min kant av landet.

Hva jeg sier ellers? Bibliotek, vel! Kanskje bibljotek hvis det går fort. Jeg snakker ganske fort, sies det. Mannen min, som faktisk har problemer med å snakke tydlig, sier også bibliotek. Måtte sjekke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 20:40   #36
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.823
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Bibliotek, ja.
Sier espresso også, og ikke ekspresso. Drikker det ikke da.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 20:46   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Espresso sier jeg også, selv om jeg ikke drikker kaffi. Har ingen ting å gjøre med at jeg sier biblotek

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 21:04   #38
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

I krise og sorg!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 21:08   #39
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Bibblotek ja, sier jeg også. Og så var jeg godt oppi årene før jeg fikk med meg at det het/skrives original, og ikke orginal. Samme sjanger er vel polti, eller politi da. Men nå er vi jo i dialekt-land.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-24, 21:11   #40
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det er den tiden på året ...

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva jeg sier ellers? Bibliotek, vel! Kanskje bibljotek hvis det går fort. Jeg snakker ganske fort, sies det. Mannen min, som faktisk har problemer med å snakke tydlig, sier også bibliotek. Måtte sjekke.

Jeg tror faktisk jeg ville reagert hvis jeg hørte noen som i fullt alvor sa bibliotek. Ikke negativt, men tenkt at en snakker Oslosk.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no