Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-23, 10:39   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe

Er litt nysgjerrig på hva dere tenker om denne casen:

(jeg har - endelig? - begynt å interessere meg for språk. Litt rart, for jeg elsker dikt, alltid gjort det. Elsker å lese romaner. Tar lett til meg informasjon via faglitteratur og kjempeglad i å skrive. Bruker feks bloggen min nå til å sortere, rydde, kategorisere i hodet. Litt flaut, for jeg kan ikke tenke meg noen er interessert i å lese det, men prosessen - det å skrive oppleves som "rydding". Men jeg er ikke interessert i språk i seg selv, jeg bare skriver rett frem uten plan eller system. Leser på samme måte. Litt her, litt der)

For meg er det en kjempestor forskjell mellom å mene og tro noe. Var i en diskusjon om Gaza her om dagen. Og jeg tror at Israel blir å utrydde Palestina som land. Jeg mener jo ikke at det er riktig! Men jeg tror det.

Dette diskuterte jeg med to stykker. Den ene var helt enig med meg og skilte på samme måte som meg mellom det å tro og mene noe. Mens den andre mente det var feil av meg å si det fordi at det var demotiverende for de som slåss for Palestina (altså at det jeg sa hadde en affekt på andre)

Selv knytter jeg kun moral til det jeg mener og ikke til det jeg tror (men jeg skjønner jo at for folk som er direkte berørt er det ufølsomt å si det til dem. Og dette er ikke ting jeg ville ha sagt til flyktninger fra Palestina. Ingen av de jeg diskuterte med har en direkte tilknytning til konflikten. Jeg kjenner de godt og vet det)

Hadde vært veldig spennende å høre hva dere (mange språkmektige her!) mener.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 10:58   #2
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe

Hm, jeg oppfattet ikke innsigelsen fra den du diskuterte med som et utslag av forskjellen mellom å mene og tro. Jeg forsto det mer som at hen mente at uttalelsen din kunne virke selvoppfyllende på et vis. Altså hvis du (og andre) stadig uttaler at de tror Palestina kommer til å bli utslettet, så kan det gradvis etablere seg som en sannhet. Og at de som kjemper for staten kan føle at det ikke er noen vits fordi «alle» tror de kommer til å mislykkes. Noe sånt?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 11:21   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe

Opprinnelig lagt inn av him, her.

For meg er det en kjempestor forskjell mellom å mene og tro noe. Var i en diskusjon om Gaza her om dagen. Og jeg tror at Israel blir å utrydde Palestina som land. Jeg mener jo ikke at det er riktig! Men jeg tror det.


Hadde vært veldig spennende å høre hva dere (mange språkmektige her!) mener.

Jeg ser godt hvordan du skiller her. Det er nesten paradoksalt, men for meg handler det å tro noe om å ha fakta som underbygger det jeg tror. Jeg bruker ikke "vet" hvis det er sånn at jeg ev. kan huske feil. Å mene noe handler mye mer om magefølelse og, som du nevner, etikk og moral. Det er sikkert noen fakta som ligger i bunnen her også.

Jeg synes eksempelet du bruker er godt for å illustrere. Jeg er redd for at Israel til slutt ødelegger hele Palestina og sånn sett fullfører en overtakelse som aldri skulle vært påbegynt etter andre verdenskrig. Så jeg tror det er den veien det går. Jeg mener oppriktig at dette er helt feil på alle måter.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-23, 11:25   #4
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe

I juss skiller man mellom de lege lata og de lege ferenda. Det er diskusjon om enten hvordan loven ER, og diskusjon om hvordan man synes loven BURDE VÆRE. Minner litt om det du skiller mellom i hovedinnlegget. Det er et nyttig skille for å vite «hvor man er» i debatten, og gjør debatt ryddigere.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-23, 07:21   #5
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hm, jeg oppfattet ikke innsigelsen fra den du diskuterte med som et utslag av forskjellen mellom å mene og tro. Jeg forsto det mer som at hen mente at uttalelsen din kunne virke selvoppfyllende på et vis. Altså hvis du (og andre) stadig uttaler at de tror Palestina kommer til å bli utslettet, så kan det gradvis etablere seg som en sannhet. Og at de som kjemper for staten kan føle at det ikke er noen vits fordi «alle» tror de kommer til å mislykkes. Noe sånt?

Ja .... Jeg er ikke uenig i at språket kan virke slik, men jeg er jo ikke Jonas Gahr Støre akkurat. Jeg er en privatperson med tilsvarende lav makt, og dette ble jo sagt i en privat samtale (selv om jeg er en "vanlig mann i gata", så ser jeg at hvis jeg hadde skrevet det som leserinnlegg kunne det fått en effekt)

Men ja, jeg er enig i at dette kan være begrunnelse.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg ser godt hvordan du skiller her. Det er nesten paradoksalt, men for meg handler det å tro noe om å ha fakta som underbygger det jeg tror. Jeg bruker ikke "vet" hvis det er sånn at jeg ev. kan huske feil. Å mene noe handler mye mer om magefølelse og, som du nevner, etikk og moral. Det er sikkert noen fakta som ligger i bunnen her også.

Ja, vi tenker likt

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

I juss skiller man mellom de lege lata og de lege ferenda. Det er diskusjon om enten hvordan loven ER, og diskusjon om hvordan man synes loven BURDE VÆRE. Minner litt om det du skiller mellom i hovedinnlegget. Det er et nyttig skille for å vite «hvor man er» i debatten, og gjør debatt ryddigere.

Så gøy å lære noe nytt! Takk

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-23, 19:29   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe

Eg forstår kritikken av å seie noko slikt, sjølv om eg og dessverre trur du kan ha rett i at det blir utfallet.

Det blir litt som at vi heier på ungen vår sjølv om det laget er desidert svakast på banen. Å heie på bortelaget, fordi vi trur dei andre kjem til å vinne er demotiverande for dei som speler. Eller vi seier lykke til før ein eksamen sjølv om vi er sikre på at den som skal opp til eksamen kjem til å stryke.

Det handler ikkje om moralsk dimensjon i «å tru», så sånn sett er det ikkje språkleg. Men det handler om at viss heile verdssamfunnet seier «Bare gi opp, Israel er så overlegne uansett», kommuniserer ein noko anna enn om ein krev våpenkvile. Overfor dei som sloss.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-23, 22:32   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det blir litt som at vi heier på ungen vår sjølv om det laget er desidert svakast på banen. Å heie på bortelaget, fordi vi trur dei andre kjem til å vinne er demotiverande for dei som speler. Eller vi seier lykke til før ein eksamen sjølv om vi er sikre på at den som skal opp til eksamen kjem til å stryke.

Ja, jeg også har jo stått å heiet på et "tapende" lag (må innrømme at jeg ikke tenkte slik på det. Jeg tenkte vel mer at jeg heiet på det de gjorde som var bra. Tap eller seier var underordnet for min del)

Og jeg skjønner også det andre eksemplet ditt. Men det er en viktig forskjell synes jeg - og det er at det ikke er noen israelere, palestinere eller andre som kan tenkes å påvirke utfallet dom hører på. I begge eksemplene dine (heie og ønske lykke til) så kunne jeg sagt det til en tredjepart hva jeg egentlig trodde. Kunne sagt til en annen mor på tribunen at "Dette tror jeg ender med tap" for eksempel

Opprinnelig lagt inn av nokon

)et handler ikkje om moralsk dimensjon i «å tru», så sånn sett er det ikkje språkleg. Men det handler om at viss heile verdssamfunnet seier «Bare gi opp, Israel er så overlegne uansett», kommuniserer ein noko anna enn om ein krev våpenkvile. Overfor dei som sloss.

Ja, det er vel her ting divergerer for min del. Jeg kommuniserer jo ikke overfor de som slåss. De vil jo aldri vite hva jeg sier?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-23, 19:16   #8
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.997
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Språk - forskjellen mellom å mene noe og tro noe

Har ikke dette noe med oversettelseslån fra engelsk å gjøre, hvor verbet "to think" er (etymologisk) beslektet med det norske "å tenke", men egentlig har en betydning nærmere det norske "å mene", og på den måten er de to egentlig såkalte "falske venner"(?)

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no