Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Karakterer og inntakskrav

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-22, 12:28   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karakterer og inntakskrav

Det ble en lang, men interessant diskusjon om karakterer og inntakskrav i gruffetråden. Jeg synes temaet fortjener en egen tråd.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 12:34   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Personlig synes jeg inntakskravene til en del studier har blitt helt absurde. I den ideelle verden, så hadde man satt et «godt nok»-krav og så hadde alle som ville og hadde karakterer over kravet fått plass. Særlig innen yrker hvor vi har behov for mer kompentanse som leger, psykologer og ingeniører. Men jeg skjønner jo at det vil være ekstremt utfordrende for studiestedene.

Å bruke år på å samle alderspoeng og flytte et par 5’ere over til 6’ere er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt. (Jeg er yrkesskadet og måler alt i samfunnsøkonomisk lønnsomhet. )

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 12:40   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Jeg synes det er maks tøysete å kaste bort flere år på å file på videregåendekarakterene. Hvis de absolutt må, får de heller gi ekstrapoeng for relevant høyere utdanning (typ kjemi for medisin osv.), så lærer de i det minste noe nytt.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 12:42   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Synes delvis at diskusjonen om inntakskrav "skygger" for andre problemer. Jeg kjenner ikke jusutdanningen, men for lege er det i alle fall ressursmangel på utdanning innenfor helsefortakene som er utfordringen. Universitenee har jo knebedt om å få utdanne flere. Grunnen til de høye karakterene skyldes i stor grad få plasser (<- personlig påstand)

Og vi har både legemangler og psykolgimangler OG vi nekter å ta de inn fra utenlandske studier (noe som jeg kan skjønne for vi mangler vel koordinering i forhold til at Norge er med i EØS og ikke EU)

Helseforetaksmodellen er over 20 år nå. Fungerer den nå virkelig så bra?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 12:59   #5
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Og vi har både legemangler og psykolgimangler OG vi nekter å ta de inn fra utenlandske studier (noe som jeg kan skjønne for vi mangler vel koordinering i forhold til at Norge er med i EØS og ikke EU)

Akkurat det er ikke helt sant. Jeg har ikke aktuelle regler i hodet, men har jobbet med veldig mange leger som har utdannelse fra andre land, både nordmenn som har studert i utlandet (via og ikke via samordna opptak), og utenlandske statsborgere som har studert i eget land.
(Island, Italia, Irland, Polen, Bulgaria, Tyskland, Hellas, for å nevne noen).
Kollegaen min fra Island, utdannet på Island, dro rett fra jobb i Reykjavik til jobb på Haukeland, bokstavelig talt over helgen.

Noe av legemangelen skyldes at ikke alle leger vil jobbe hvor som helst, for det er ingen global legemangel i Norge. Hvis du vil bli nevrokirurg må du kjempe, for å si det sånn.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 13:02   #6
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes det er maks tøysete å kaste bort flere år på å file på videregåendekarakterene. Hvis de absolutt må, får de heller gi ekstrapoeng for relevant høyere utdanning (typ kjemi for medisin osv.), så lærer de i det minste noe nytt.

Det er jeg helt enig i.

Jeg ser at enkelte i media bestemte seg for medisin så seint at de ikke engang har riktige fag fra videregående til å komme inn, og da blir jo veien lang. Så skjønner jeg godt at mange som har Oslo som førstevalg har gode grunner til å ønske seg Oslo, men om man virkelig drømmer om å bli lege så er det 6 år av livet ditt til studier, det går for de fleste fint å dra til en annen by i Norge, eller til utlandet. Så kan man flytte hjem etterpå.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 13:10   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Akkurat det er ikke helt sant. Jeg har ikke aktuelle regler i hodet, men har jobbet med veldig mange leger som har utdannelse fra andre land, både nordmenn som har studert i utlandet (via og ikke via samordna opptak), og utenlandske statsborgere som har studert i eget land.
(Island, Italia, Irland, Polen, Bulgaria, Tyskland, Hellas, for å nevne noen).
Kollegaen min fra Island, utdannet på Island, dro rett fra jobb i Reykjavik til jobb på Haukeland, bokstavelig talt over helgen.

Hmm, ja ok, rotet nok her Jeg tenkte blant annet på denne saken da jeg skrev (psykologer)

Og du har helt rett at det er mange som har studert i utlandet av leger. Denne siden sier 30% (!) Universitetene vil i alle fall utdanne flere lege, se dette debattinnlegget.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 14:23   #8
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.467
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Jeg tok generell studiekompetanse som privatist for noen år siden, og nesten alle jeg gikk sammen med, tok eksamen etter eksamen, og det spilte egentlig ingen rolle om de ikke fikk en 6'er, for de kom uansett ikke til å kunne komme inn på ønsket studie før de hadde nok alderspoeng i tillegg. Så de jobbet, leste litt, tok en eksamen, fikk 5, jobbet litt, tok eksamen på nytt.... Fikk de en 6'er, kunne de stryke faget av lista, men det endret jo ikke på at de uansett ikke kom inn.

På den annen side, "min" høyskole delte lokaler med Bjørknes høyskole, hvor de kunne ta årsstudium i medisin som privatister. Jeg overhørte en student der etter en eksamen, som var SÅ oppgitt. Han hadde ikke klart å svare på et spørsmål om dykkersyke, og han kunne ikke skjønne hvordan det var relevant, han skulle bli lege, ikke dykker. Jeg håper jo at sånne som han siles ut før de starter på et reelt legestudie.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 14:51   #9
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Jeg overhørte en student der etter en eksamen, som var SÅ oppgitt. Han hadde ikke klart å svare på et spørsmål om dykkersyke, og han kunne ikke skjønne hvordan det var relevant, han skulle bli lege, ikke dykker. Jeg håper jo at sånne som han siles ut før de starter på et reelt legestudie.

Om ikke sånne blir silt ut, så synker nok realitetene inn rimelig kjapt.
Jeg gikk på kull med en som trodde han kunne få fritak fra gynekologi av kulturelle årsaker.
Lol.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 15:12   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Jeg er spent på når et evt nytt system vil innføres siden jeg har en som starter VG2 i august og ønsker seg inn på profesjonsstudiet i psykologi. Håper inderlig at hun finner seg noe annet dersom hun ikke kommer inn enn å ta opp fag og vente. Men, det får henne i alle fall til å være særdeles motivert nå og jobbe hardt, så noe positivt er det på en måte.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 16:11   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.


På den annen side, "min" høyskole delte lokaler med Bjørknes høyskole, hvor de kunne ta årsstudium i medisin som privatister. Jeg overhørte en student der etter en eksamen, som var SÅ oppgitt. Han hadde ikke klart å svare på et spørsmål om dykkersyke, og han kunne ikke skjønne hvordan det var relevant, han skulle bli lege, ikke dykker. Jeg håper jo at sånne som han siles ut før de starter på et reelt legestudie.

Hvis han får sekserne og alderspoengene, så er det ingenting annet som siler ham ut, nei. Det er jo litt av problemet, at det ikke nødvendigvis er de som får de ALLER beste karakterene som vil bli de beste legene (eller psykologene). Men i dag er dette det eneste utvelgelseskriteriet.

Jeg setter uttalelsen hans på konto for umodenhet. Akkurat som når tenåringene sier at de ikke trenger det de lærer på ungdomsskolen. Jeg mener seriøst at jeg har fått bruk for absolutt alt jeg lærte på ungdomsskolen, men det visste jeg jo ikke da.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 16:14   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg er spent på når et evt nytt system vil innføres siden jeg har en som starter VG2 i august og ønsker seg inn på profesjonsstudiet i psykologi. Håper inderlig at hun finner seg noe annet dersom hun ikke kommer inn enn å ta opp fag og vente. Men, det får henne i alle fall til å være særdeles motivert nå og jobbe hardt, så noe positivt er det på en måte.

Det tar lang tid å endre et slikt system, så vi trenger ikke tenke på det engang. Verken for våre eldste eller de yngste, tror jeg.

I mange år har de diskutert inntakssystemet for vgs i Oslo, og jeg tror knerten slipper unna neste år til og med (og jeg trekker et lettelsens sukk for hans del).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 16:19   #13
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er jo litt av problemet, at det ikke nødvendigvis er de som får de ALLER beste karakterene som vil bli de beste legene (eller psykologene). Men i dag er dette det eneste utvelgelseskriteriet.

Det blir i hvert fall ikke lettere på medisinstudiet, så det er ikke akkurat det dummeste utvelgelseskriteriet heller.
Men jeg skjønner absolutt hva du mener. Kanskje litt samme greia som at mange som ikke egner seg så bra for å være leder, søker seg til lederposisjoner.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 16:29   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Det blir i hvert fall ikke lettere på medisinstudiet, så det er ikke akkurat det dummeste utvelgelseskriteriet heller.
Men jeg skjønner absolutt hva du mener. Kanskje litt samme greia som at mange som ikke egner seg så bra for å være leder, søker seg til lederposisjoner.

Vi er nok enige. Jeg er helt enig i at man bør ha gode karakterer, men jeg synes det er en overdrivelse at man nå nesten utelukkende må ha 6’ere. En og annen 5’er burde trolig være tilfredsstillende.

Det er jo dessuten mange forskjellige legestillinger med varierende grad av direkte pasientkontakt.

Don’t get me started når det kommer til ledere uten lederegenskaper. Men det er litt utenfor tema for tråden.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 16:31   #15
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Jeg kom inn med mitt snitt på 5,4 og det gjør man fremdeles i Bergen og Tromsø, og i utlandet på andre måter, så det er uansett ikke riktig at man må ha bare 6'ere for å få lov til å bli lege.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 16:37   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg kom inn med mitt snitt på 5,4 og det gjør man fremdeles i Bergen og Tromsø, og i utlandet på andre måter, så det er uansett ikke riktig at man må ha bare 6'ere for å få lov til å bli lege.

Ok. Da har jeg ikke lest godt nok. Jeg trodde det var krav om over 60 poeng på alle legestudier også på førstegangsvitnemål.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 16:49   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ok. Da har jeg ikke lest godt nok. Jeg trodde det var krav om over 60 poeng på alle legestudier også på førstegangsvitnemål.

Det trodde jeg også? Mener da jeg leste at Trondheim nå hadde aller høyest snitt på medisin.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 16:55   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg kom inn med mitt snitt på 5,4 og det gjør man fremdeles i Bergen og Tromsø, og i utlandet på andre måter, så det er uansett ikke riktig at man må ha bare 6'ere for å få lov til å bli lege.

Det stemmer ikke, Appelsin.

Se oversikt her https://www.nrk.no/osloogviken/disse...-pa-1.16044601

Over 6 i snitt alle steder med førstegangsvitnemål.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 16:58   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Personlig synes jeg inntakskravene til en del studier har blitt helt absurde. I den ideelle verden, så hadde man satt et «godt nok»-krav og så hadde alle som ville og hadde karakterer over kravet fått plass. Særlig innen yrker hvor vi har behov for mer kompentanse som leger, psykologer og ingeniører. Men jeg skjønner jo at det vil være ekstremt utfordrende for studiestedene.

Å bruke år på å samle alderspoeng og flytte et par 5’ere over til 6’ere er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt. (Jeg er yrkesskadet og måler alt i samfunnsøkonomisk lønnsomhet. )

UIA har faktisk ledige plasser på flere av ingeniørlinjene. Det skjer normalt ikke.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-22, 17:01   #20
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Karakterer og inntakskrav

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det stemmer ikke, Appelsin.

Se oversikt her https://www.nrk.no/osloogviken/disse...-pa-1.16044601

Over 6 i snitt alle steder med førstegangsvitnemål.

Jeg har tatt en runde her og ser at tilleggspoengene i skolepoengene er blitt forandret, så jeg tok feil i det jeg skrev over. Man kommer inn i Bergen med snitt på 5,7. Siden inntakskravet ligger på rundt 61 poeng og man kan ha 4 realfagspoeng.
5,7 i snitt er ikke bare seksere, men klart det er mange.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no