Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jobber ungdommene deres i sommer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-22, 14:26   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Stemmer. Jeg meldte dem om dette ifjor. At jeg synes det er greit at de tildeler etter behov, men at de kan droppe å profilere det som et realistisk møte med arbeidslivet. Det gjør jo bare at ungdom lurer på hva som var galt med dem når de ikke fikk, når mange de kjenner som åpenbart fungerer dårligere får. Jeg synes som sagt det er greit det er sånn, men galt profilert på åpent marked.

Jeg tror det er opp til hver bydel hvordan de gjør det, for sånn som dere beskriver er det ikke hos oss. I fjor sørget de for jobb til alle som søkte faktisk. Hiawata fikk jobb både i fjor og i år, og har jobbet sammen med samvittighetsfull, arbeidsvillig ungdom. I år har han jobbet på en skole med it- og arkivarbeid, og i fjor utførte han ulike vaktmesteroppgaver. I tillegg jobbet han på Tons of Rock i år.

Siden det er skrekkelig vanskelig for ungdom under 18 å få jobb i Oslo har vi satt stor pris på bydelsjobben, og det har for Hiawatas del vært et realistisk møte med arbeidslivet. Han har vært på intervju direkte hos dem han skal jobbe for, og i år fikk han også teamlederkurs fordi de syns han er ansvarsfull. Nå hadde de ikke teamledere på skolen han jobbet på siden han jobbet direkte i administrasjonen, riktignok.

Men jeg vet om fra en annen bydel at der må ungdommen finne jobb selv, også må arbeidsplassen etterpå ta kontakt med bydelen for å få det inn i ordningen. Veldig tuklete.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 15:38   #42
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Apropos by og land, hørte i en eller annen sammenheng om at noen utfartskommuner nå har begynt å markedsføre sommerjobb i bygda overfor hytteeierne. I håp om at ungdom gjennom hytteeierne kan dekke opp behov i sommerferien, typisk helse/ omsorg og servicenæringen. Vet også noen ungdommer her som jobber på «badepark» annet sted i landet som bor sammen på campingplassen der.

Jeg tenker for min del at jeg kunne hatt campingferie et sted hvis det var det som skulle til og kidsa fikk jobb et annet sted i Norge.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 16:05   #43
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

06 barnet har forsøkt, vi har laget cv og tenkt mye. Men i Oslo er det ikke lett, og 16 år er minimum, det blir hun før jul. Men neste sommer har hun er plan og vi tar gjerne ferien siste 14 dager før skolestart. For russetid sponser jeg ikke, og det er hun klar over.

Selv har jeg jobbet mye fra 14 år, og har mange gode minner. Jobbing ved siden av skole og studier er også lagt merke til av arbeidsgivere.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 16:19   #44
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Eldste på 19 år jobber tre veker på butikk og ei veke med danseskule denne sommaren. 16-åringen jobber ikkje. Begge to har jobba som danseinstruktører gjennom året og dermed tjent noko pengar der. Mesteparten vert spart, litt går til forbruk/ting dei ønsker seg.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 16:56   #45
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

20 åringen min jobber i hele sommer. Hun jobbet ikke på vgs. Har funnet seg jobber selv (hatt flere) 18 åringen er kronisk syk og jobber ikke (går heller ikke på skole).

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 17:06   #46
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Mine eldste er vel strengt tatt ikke ungdommer lenger (21 og 23), men det er bare de to siste sommerne de har jobbet. Før det har det vært tørke på markedet, de har søkt mye. Denne sommeren jobber de begge i helårsjobben sin.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 17:59   #47
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Interessant, Blondie. Er de ikke ungdommer når de er 21 og 23? Jeg tenker tenåringer til ferdig nitten, og ungdommer fra sånn ca 15-24-isj og ung voksen fra 22-26?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 18:04   #48
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Jeg tror ikke jeg tenker på 02-modellen som ungdom? Ung voksen?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 18:04   #49
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Mulig, jeg omtaler dem som det. Jeg har bare fått litt pepper for betegnelsen av foreldre med yngre barn.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 18:23   #50
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Formelt ift organisasjonslivet så er man ungdomsmedlem til og med det året man er 25.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 18:38   #51
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Nei, ikke egentlig. Begge har sine utfordringer som gjør at i år ikke er året hvor de prøver seg i jobb. Til neste år har visst eldste planer om å søke "ung i jobb" som er et tiltak her i kommunen for å gi unge en sommerjobb. Det er to år de kan søke, og de kan bare få jobb ett av de årene. I to uker. Så det er ikke mye, men det er noe å sette på cv-en.

Likevel har de de siste 4-5 årene faktisk hatt en liten sommerjobb. Som plantevanner eller kattepasser til noen i nabolaget. En jobb jeg stort sett har endt opp med å gjøre iom at faren har hatt vanskelig for å planlegge ferie med kidsa og de har endt opp med å reise bort. Men uansett fint at de får noen kroner i sommerferien siden det ikke blir til at de får så mye rene penger av meg.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 18:42   #52
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

19-åringen har selv ordnet med sommerjobb. Hun ønsket veldig å jobbe på IKEA så hun søkte, var på to intervju og fikk jobben. Så forsiktig og sjenert som hun er må jeg innrømme at jeg ble veldig gledelig overrasket over pågangsmotet hennes. Hun stortrives. Jobber 3-4 dager i uka foreløpig, blir nok mer når studentene kommer. 15-åringen ville jobbe i matbutikk helt til han fikk prøve det i arbeidsuka på skolen, da ble det plutselig ikke så interessant med sommerjobb lengre. Men han hadde nok uansett ikke fått en sånn jobb, de må nok være over 18 for å jobbe i matbutikk. Jeg har ikke presset på for å finne noe annet, men når han blir eldre vil jeg nok oppmuntre en del mer. Bygda hvor jeg er vokst opp har «alle» ungdommene sommerjobb fra det året de fyller 15 (seinest), det er lett å få jobb og det er tradisjon at ungdommene jobber. Sånn var det da jeg vokste opp også.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 18:46   #53
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Eldste (23 år) er arbeidsledig, lite utsikt til jobb pga spesielle behov/funksjonshemming. Mellomste (21 år) jobber fulltid og har gjort det siden hun var 18 år. Ikke noe problem å få jobb. Yngste (19 år) har flere jobber og jobber vel ca 180 %. Hun får stort sett de jobbene hun søker. Hun har måtte takke nei til flere jobber, nærmere bestemt 4 jobber har hun takket nei til. Vi bor rett utenfor Oslo.

Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 19:01   #54
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Nei, ikke egentlig. Begge har sine utfordringer som gjør at i år ikke er året hvor de prøver seg i jobb. Til neste år har visst eldste planer om å søke "ung i jobb" som er et tiltak her i kommunen for å gi unge en sommerjobb. Det er to år de kan søke, og de kan bare få jobb ett av de årene. I to uker. Så det er ikke mye, men det er noe å sette på cv-en.

Kommer an på hvilken jobb. I barnehage er det to uker. Min datter fikk på sykehjem, der er det fire uker. Det samme gjelder på Byutvikling (Trondheim Bydrift og Trondheim Eiendom), der er det også fire uker. I fjor fikk i tillegg de som hadde "ung i jobb" på sykehjem/helse tilbud om jobb i juleferien samme år.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 20:23   #55
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.733
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Eldste jobber på en fargehandel, 4 til 5 dager i uka. Han er særs fornøyd med å tjene egne penger og vi er veldig fornøyd med å slippe vippsing hele tiden.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 20:37   #56
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

19-åringen tar vakter på den vanlige helgejobben sin. Blir ikke riktig fikk tid. Hunhar dessuten 4 ukers ferie hvor hun konkurrer i sin sport på ganske høyt nivå.

Jeg er helt enig i at dette er gullende god erfaring å ha med seg i livet, det er også bra hvis de greier å legge bort en slant eller to til senere.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 20:40   #57
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Begge jentene mine har deltidsjobber hvor de, naturlig nok jobber også om sommeren. Særlig den ene arbeidsgiveren var veldig tydelig omkring dette ved ansettelse, gjetter de har mye ymse erfaringer med ungdom som tenker de ikke skal jobbe i ymse skoleferier. Den ene jenta mi har mange vakter gjennom hele sommeren, ca 14 dager ferie. Den andre har normal vaktplan med mulighet for å ta ekstra vakter og skal vel ha tre uker ferie.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 21:15   #58
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Kommer an på hvilken jobb. I barnehage er det to uker. Min datter fikk på sykehjem, der er det fire uker. Det samme gjelder på Byutvikling (Trondheim Bydrift og Trondheim Eiendom), der er det også fire uker. I fjor fikk i tillegg de som hadde "ung i jobb" på sykehjem/helse tilbud om jobb i juleferien samme år.

Ah, så bra! Jeg leste bare kjapt gjennom infoen som kom fra skolen og som egentlig ikke var så superinteressant for oss i år.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 21:36   #59
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Ja de jobber. Yngste sønn er lærling så han har jo jobb der da. Men han tar noen ekstravakter på kinoen også. Studenten jobber på kiwi.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-22, 22:04   #60
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jobber ungdommene deres i sommer?

Min 17-årige ungdom fikk sommerjobb på stedet han skal være lærling til høsten, veldig kjekt det. Han skal ha fri i 3 uker fra helga av, og jobbe 1 uke før lærlingetida begynner. Han har hatt sommerjobb 2 år tidligere på min jobb med enklere kontorarbeid. Det er vanskelig å få sommerjobb her også, men macern og burger king har åpnet her og det ga litt flere jobber til ungdom faktisk. Ikke så galt osv.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no