Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Grøss!!! Dyr i risen!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 07:57   #1
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grøss!!! Dyr i risen!

I går skulle jeg sjekke hvor mye ris vi hadde igjen - jeg åpnet opp boksen (med lokk) og der nede var det et ganske stort innsekt/bille. Jeg har aldri sett melbiller, så kanskje det var det, men uansett - hvordan i alle dager har den kommet opp i den boksen? - Kan den ha blitt med risen? (Kjenner jeg får gåsehud bare ved tanken)

Det er ikke lenge siden jeg vasket alle kjøkkenskapene. Jeg har knapt nok mel i noe annet enn bokser og jeg har ikke sett noen larver i skapene - bør jeg vaske rubbel og bit mon tro?

*kvalm*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:06   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Tok du vare på dyret? Jeg ville fått det identifisert her, og da også fått råd om hva jeg skulle foreta meg

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:06   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Hvor stort var det? Melbiller er ganske små.

Her er en oversikt over skadedyr:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...84:1:0:0:::0:0

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:12   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvor stort var det? Melbiller er ganske små.

Det var ganske stort - kanskje en cm i lengde og hadde små bein - var ganske flatt og hadde noe (kanskje mye) grønt på seg.

Jeg har det ennå - rett og slett fordi jeg friket ut og lukket boksen uten å gjøre noe med det...litt i panikk - og jeg kjenner at jeg blir kvalm av tanken - BOksen står framme på benken og ikke så langt fra vinduet - kanskje det er et innsekt/utyske som har lurt seg inn gjennom vinduet? (Håper det ikke "hører til" risen, for da vil liksom ris utgå fra vårt kosthold)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:16   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Det høres ut som en ikke-skadedyrbille?

Det finnes forøvrig en stor melbillevariant også, men den er brunsvart og 12-18 mm (ikke noe grønt).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:19   #6
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Kanskje en fleskebille? Den er mest svart, og har en gråaktig stripe på ryggen..

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:43   #7
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Har du biller/annet snusk i skapene bør du uansett ikke vaske, men støvsuge. Fukt gjør at de stortrives.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 08:45   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Har du biller/annet snusk i skapene bør du uansett ikke vaske, men støvsuge. Fukt gjør at de stortrives.

*noterer* - Er jo veldig logisk egentlig.

Jeg skal drive litt research idag - men frykter veldig for at det skal vise seg at jeg er ei griskjærring som ikke vasker skikkelig som er årsaken. (Vi har mala hus de siste ukene, så det ER ille på kjøkkenet altså)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:00   #9
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Det er masse biller som svermer rundt ute nå, så det er ikke utenkelig at den kommer utefra. Hadde dette skjedd på vinteren måtte du nok tenkt litt på vasking av skap og sånt...

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 13:40   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

he,he,he! Du skulle nok ikke bodd i tropisk klima slik som jeg gjør, Bauche! Biller, larver, mark osv. er nesten daglig kost her. Knekkebrød, mel, sukker, pasta, poser med sauspulver, krydder osv. må pakkes inn i plastbokser ellers er det oppspist og ødelagt innen et par dager.

I tillegg har vi et fargerikt utvalg av edderkopper, centipedes og andre lekkerbiskener krypende rundt omkring!

Livet er herlig!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 14:02   #11
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

he,he,he! Du skulle nok ikke bodd i tropisk klima slik som jeg gjør, Bauche! Biller, larver, mark osv. er nesten daglig kost her. Knekkebrød, mel, sukker, pasta, poser med sauspulver, krydder osv. må pakkes inn i plastbokser ellers er det oppspist og ødelagt innen et par dager.

I tillegg har vi et fargerikt utvalg av edderkopper, centipedes og andre lekkerbiskener krypende rundt omkring!

Livet er herlig!

Noterer bak øret. Jeg skal ALDRI besøke Elin. :grøss:

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 14:39   #12
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

jeg har bodd i varmere land enn Norge. (Guinea-Bissau og Mexico) Der gikk det liksom helt greit. jeg greide til og med å dra på kjøttmarkedet og kjøpe kjøtt på slutten *dreven* - Men i kalde trøndelag er det noe helt annet. - iallefall når jeg hadde risen i boks i tillegg!

Vel, jeg så nærmere på den og fant ut at det nok var en åme som har kommet seg dit fra hagen. *om noen mener det er noe annet, så er jeg IKKE interessert i å høre om det*

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 14:45   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

he,he,he! Du skulle nok ikke bodd i tropisk klima slik som jeg gjør, Bauche! Biller, larver, mark osv. er nesten daglig kost her. Knekkebrød, mel, sukker, pasta, poser med sauspulver, krydder osv. må pakkes inn i plastbokser ellers er det oppspist og ødelagt innen et par dager.

I tillegg har vi et fargerikt utvalg av edderkopper, centipedes og andre lekkerbiskener krypende rundt omkring!

Livet er herlig!

Ugh ugh ugh! Enda et godt argument for å holde seg unna varme strøk.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 15:25   #14
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vel, jeg så nærmere på den og fant ut at det nok var en åme som har kommet seg dit fra hagen. *om noen mener det er noe annet, så er jeg IKKE interessert i å høre om det*


Jeg tror IKKE det er en åme......




__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-07, 17:54   #15
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grøss!!! Dyr i risen!

Ta bilde av den og legg ut, så kan vi hjelpe deg med å finne ut hva det er! :biolog:

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no